Gå til innhold
Fiskersiden

Bruksområder for ambassadeur 5500-C3 2-speed?


boganis
 Share

Recommended Posts

Fant frem en ambassadeur 5500-C3 2-speed for en tid tilbake, kjøpte den for ca. 20 år siden. Utvekslingen er 6,1:1 og 3,8:1

Etter sporadisk bruk ble den lagret på et lurt sted, følgelig ble den glemt helt inntil for nylig når jeg snublet over den igjen.

Kunne godt tenke meg å ta den i bruk, men jeg undres litt på hvilke bruksområder en slik snelle kan ha?

Bruksområdet avgjør hva slags stang jeg skal kjøpe til den, så det hadde vært fint å vite hva dere andre benytter denne (eller tilsvarende) snelle til.

Tåler den saltvann eller er det først og fremst en ferskvannssnelle?

Har dere forslag til hva slags fiske jeg kan bedrive med denne snellen?

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje egne seg som søkke, men volumet er litt stort i forhold til vekta :)

Kjøpte en 6500C 2-speed da den kom på markedet. Snella har en "deigete" følelse under innsveivning, får ikke helt kontakt med det som er i enden av snøret siden den hele tiden er på grensen til å veksle gir.

I tillegg var kulelagrene så dårlige at jeg ødla dem med kasting med ei relativt stiv 10'8" stang og 30g sluk. Det luktet svidd olje av et par av kastene og kulelagrene fikk ulyd og kastelengden gikk ned etter dette.

Leverte snella tilbake dagen etter at jeg hadde kjøpt den, og fikk da beskjed om at de hadde solgt 3 2-speeder totalt og alle hadde kommet tilbake. Snella fikk jo også et kort liv på markedet, var vel bare en eller maks 2 sesonger.

Ei 5500 størrelse snelle egner seg typisk til gjedde eller lettere saltvannsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje egne seg som søkke, men volumet er litt stort i forhold til vekta :)

Kjøpte en 6500C 2-speed da den kom på markedet. Snella har en "deigete" følelse under innsveivning, får ikke helt kontakt med det som er i enden av snøret siden den hele tiden er på grensen til å veksle gir.

I tillegg var kulelagrene så dårlige at jeg ødla dem med kasting med ei relativt stiv 10'8" stang og 30g sluk. Det luktet svidd olje av et par av kastene og kulelagrene fikk ulyd og kastelengden gikk ned etter dette.

Leverte snella tilbake dagen etter at jeg hadde kjøpt den, og fikk da beskjed om at de hadde solgt 3 2-speeder totalt og alle hadde kommet tilbake. Snella fikk jo også et kort liv på markedet, var vel bare en eller maks 2 sesonger.

Ei 5500 størrelse snelle egner seg typisk til gjedde eller lettere saltvannsfiske.

Hmm, trodde det var de kinesiskproduserte ambassadeurene som var dårlige jeg?

Men, når du nevner kasting, så fikk jeg aldri dreisen på kastingen med multiplikator, sikkert en medvirkenede faktor til at den ble bortglemt i to desennier.

Hva med å bruke den til ismeite?

Tja, kanskje det? Da slipper jeg abbors kasteproblemer. Burde kunne sveive inn både søt- og saltvannsfisk med den fra isen.

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella kaster greit nok, mitt eksemplar hadde muligens dårlige lagre, men det behøver ikke gjelde all 2-speed. Uansett er det bare å bytte lager så er kaster den som en C3. Det virkelige problemet er følelsen under innsveiving.

Ismeite eller annet meitefiske er en god ide for en 2-speed, dorging også. Det den ikke egner seg til er fiske hvor en ønsker god kontakt med agnet under innsveivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det bare å bytte lager så er kaster den som en C3.

Usikker på hva du mener?

Snellen er jo en C3.

Mener du at om lagrene byttes så oppfører den seg som en C3 skal oppføre seg, eller mener du at om lagrene byttes så vil den kanskje oppføre seg slik en C3 uten to gir oppfører seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.