Gå til innhold
Fiskersiden

Kilos ørret Stord?


thor  oddvar
 Share

Recommended Posts

Thor, dei største aurane på Stord finn du i vatna i låglandet. Men for å få dei på stang er det det feil tid på året. :rolleyes:

Vel vel Even, det er en sannhet med vise modifikasjoner.;) Det finnes en del fjellvatn som holder fisk godt over kiloen til og med rundt 2kg. Har sett bilde av de, men kortet sitter tett på brystet om lokaliteten til dette vatne hos denne karen. Fikk ellers sms av en kar i vår som tok fisk på 1,2 og 1,3 kg under en flott døgnflueklekking. :)

Selv har jeg tatt fisk på tørrflue rundt kiloen på fjellet, om det er noen år siden nå.

Thor, det gjelder å komme seg opp og prøv i mindre vatn. Det er her du kan finne ditt "hemmlige vatn". Siden det er så få vatn som huser stor fisk på Stord er folk svært tilbakeholdende med å fortelle det videre.

Storavatnet huser storfisk, men som Helge sier er de vanskelig å finne. På Nysætersiden og ved Hillesgjerdet skal det være mest fisk. Enkelte deler av vatne kan nesten være fisketom. SJFF skal ha en båt liggende en plass på Nysæter, som du kan leie. Da blir det med en gang lettere å leite etter fisken. Lykke til.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel Even, det er en sannhet med vise modifikasjoner.:) Det finnes en del fjellvatn som holder fisk godt over kiloen til og med rundt 2kg. Har sett bilde av de, men kortet sitter tett på brystet om lokaliteten til dette vatne hos denne karen. Fikk ellers sms av en kar i vår som tok fisk på 1,2 og 1,3 kg under en flott døgnflueklekking. :rolleyes:

Selv har jeg tatt fisk på tørrflue rundt kiloen på fjellet, om det er noen år siden nå.

Thor, det gjelder å komme seg opp og prøv i mindre vatn. Det er her du kan finne ditt "hemmlige vatn". Siden det er så få vatn som huser stor fisk på Stord er folk svært tilbakeholdende med å fortelle det videre.

Storavatnet huser storfisk, men som Helge sier er de vanskelig å finne. På Nysætersiden og ved Hillesgjerdet skal det være mest fisk. Enkelte deler av vatne kan nesten være fisketom. SJFF skal ha en båt liggende en plass på Nysæter, som du kan leie. Da blir det med en gang lettere å leite etter fisken. Lykke til.....;)

Jeg har hørt at det skal være mye fin fisk i Gavlavatna og i Aravatnet, vet du noe om dem? Jeg har personlig fått mye fin fisk i Røyrtjødno på rundt 500g +. Vet du om det har gått opp noe fisk i Sagvågselven nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det skal være mye fin fisk i Gavlavatna og i Aravatnet, vet du noe om dem? Jeg har personlig fått mye fin fisk i Røyrtjødno på rundt 500g +. Vet du om det har gått opp noe fisk i Sagvågselven nå?

Så vit meg bekjent er det mye småfisk i både Gavla- og Aravatnet. 500+ i Røyrtjødno er bra. Fra gammelt av ble det tatt mye storfisk i Hestetjødno og Mortjødno, men dette har blitt betydelig mindre siste årene. Det har vært tatt stor fisk i Kjephaugsvatnet, men det var på garn. Aldri hørt om noen som har fått så stor fiske der etterpå på stang. Men det går jo an å prøve. Har ikke hørt noe om Sagvågselven, men generelt er det svært lite O-laks rundt omkring iår. Dette skal vi være glad for, men med stengte elver overalt har vi lite å fiske på hvis vi ikke vil kjøre et stykke da, til elver på sørvestlandet....:)

Kjære Joost, det finnes stor fisk i enkelte vatn i låglandet, dei er ikkje mange, men dei er der. :P Sjølv har eg fått kilosfisk+ i fleire av vatna du kjøyrer forbi dagleg..... :(

Hehe, det var i gamle gode dager Even, da vi var spreke unge staute karer .....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vit meg bekjent er det mye småfisk i både Gavla- og Aravatnet. 500+ i Røyrtjødno er bra. Fra gammelt av ble det tatt mye storfisk i Hestetjødno og Mortjødno, men dette har blitt betydelig mindre siste årene. Det har vært tatt stor fisk i Kjephaugsvatnet, men det var på garn. Aldri hørt om noen som har fått så stor fiske der etterpå på stang. Men det går jo an å prøve. Har ikke hørt noe om Sagvågselven, men generelt er det svært lite O-laks rundt omkring iår. Dette skal vi være glad for, men med stengte elver overalt har vi lite å fiske på hvis vi ikke vil kjøre et stykke da, til elver på sørvestlandet....:)

Får du noen gang fisk som er Rød i kjøttet? alle jeg får på Stord er grå i kjøttet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du noen gang fisk som er Rød i kjøttet? alle jeg får på Stord er grå i kjøttet :(

I Mortjødna og i Storavatnet er det ei stamme som er rød i kjøttet. Dei ser ut som sø,svart rygg og ein kropp med lite prikker. Dei prikkane som er, er svarte. Denne stamma er litt stadavhengig, men er ein frammifrå matfisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Mortjødna og i Storavatnet er det ei stamme som er rød i kjøttet. Dei ser ut som sø,svart rygg og ein kropp med lite prikker. Dei prikkane som er, er svarte. Denne stamma er litt stadavhengig, men er ein frammifrå matfisk. :)

Jeg har fått mye fin fisk i Tveitavatnet, alle var grå. Men fetteren min fikk en som var tett oppunder halvkiloet og den var rosa i kjøttet. Var og prøvde med sluk i Hestatjødno idag, ikke et eneste napp. Så heller ikke vak idag. Hva er eventuelt best av mark, sluk og flue på denne årstiden? Vann som ligger litt høyere har gitt meg fisk på mange kast med sluk i sommer. Fikk også tre sjø-ørreter fra båt med fluestang i Aslaksvikjo i uken som var, rundt 200-300 gram. Alle sjø-ørretene ble pent satt ut igjen. Har også hørt at det er mye fisk som er rød i kjøttet i et lite tjern i nærheten av morkavatnet som ligger et stykke oppenfor Rydlandsagen :)Man kan sikkert finne fisk som er rød i kjøttet i flere vann på øyen, men det avhenger jo av hvor mye marflo/krepsdyr det er i vannene B)

Endret av thor oddvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.