Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til kjøp av fjellfiskestang og snelle


Fjellgeito
 Share

Recommended Posts

Hei,

jeg skal kjøpe meg en lett ørretstang, og en ultralett pluss sneller. Min Nexave stang med knekt tupp og exage 1000 snelle har sett sine beste dager. Min Nexave BX 3-15 vil nok fortsette sine dager som reserve stang når stangdel kommer i hus, snella har nok sett sine beste dager, bøyd bøyle, og en brems som lever sitt eget liv.

Jeg har kommet frem til følgende alternativ, og jeg har satt pris på om noen kunne delt noen erfaringer med meg:

Lett stang og snelle:

Guideline expedition 2-12 eller 4-14, med enten Exage 1000 eller Symetre 1000 ("dyr" stang "billig" snelle)

Er dette en toppaksjons stang eller har den dyp aksjon? Trenger jeg 4-14 når jeg fisker en del med 15 grams møresild. Lurer i tillegg på om den er riktig klassifisert.

Daiwa Procaster Ultralight, med Abu Soron STX 10 ("billigere" stang, "dyrere" snelle)

Det siste alternative er samme setup som jeg hadde fra før, liker den dype aksjonen til Nexave stangen,men syns den er litt løs i toppen, men ellers er jeg fornøyd. Men kunne jo selvfølgelig tenkt meg å oppgradere litt uten at det skal koste meg skjorta. Exage snella har tålt mye juling og masse grov fjellørret :P og etter hva jeg har hørt har den fått en del oppgraderinger.

Ultralight og snelle:

Beastmaster UL 165 1-10, snelle Symetre 500.

Berkley Muscle 0-10, Sedona 500

Har aldri hatt UL utstyr, og lurer på om dette utstyret takler ørret på 3-5 kg?

Kom gjerne med tips til UL stenger med gode kaste egenkaper på lette spinnere og wobblere.

Har satt veldig stor pris på om noen kunne kommet med noen tips ganske snart, høyfjell sesongen er jo allerede i gang og det er jo årets høydepunkt.. Tips til hel/dypaksjons fiskestenger, helst flerdelt mottas med takk. Er litt nysgjerrig på Shimano stc, men om den ligner på beastmaster utgaven er det ikke interresant, syns den virker for tung, og noe underklassifisert, men det er jo bare min mening..

Budsjettet er ganske fastlåst så tips i den prisklassen som allerede er nevnt er mest interresant. Kan jo alltids justere litt opp men det er ikke mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Guideline expedition 2-12 staga selv. En meget bra stang som har en kraftig rygg til større fisk uten at det går for mye utover UL fiske. Anbefales på det sterkeste.

Snelle til den vil jeg anbefale Shimano Stradic 1000 FC. Kjempe god pris her: http://www.skittfisk...aspx?plid=49453

Alternativ til stradic'n kan være Mitchell Avocet Gold 3 1000FD: http://www.gero.no/produkter/mitchell-sneller/mitchell-avocet-gold-3-1000fd.aspx En snelle som er litt billigere, men er meget bra. Har første utgaven av goldsnella som har blitt testa i noen år uten pleie i sjøen. Funker fortreffelig enda. Har ikke engang blitt skylt i ferskvann etter bruk. Dette er et ledd i testen. De andre snellene mine får vite hva olje og fett er :D

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får oppdatere profilen din så man vet hvor i landet du holder til. Hadde du holdt til i vestfold/ telemark så kunne du lånt oppsettet mitt. Lønner seg å kjøpe utstyret når isfiske utstyret skal i butikkhyllene. Gjesting sport er ett tips. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for de kjappe tilbakemeldingene. :) Til Svenna, har du kastet noe 15 grams sluker på 2-12 Guideline stanga? Har litt dårlig erfaring med knekte tupper, og for store sluker. Har du forresten testet 4-14?

Er det noen som har erfaring med Daiwa stenger, har tittet litt på exceler 3-18 og Procaster ultralight 3-15. Ellers ser det ut som Ultralight setupen blir Sedona, og Berkley Muscle 1-10. Om noen har testet denne stangta kunne jeg gjerne tenkt meg å hørt litt om kasteegenskapene. Det jeg har prøvd av Berkley tidligere har vært litt stivt, og hovedpoenget ultralett stang for min del er jo for å kaste ultralette sluker, og det funker jo dårlig på stive stenger.. Forresten noen som har erfaring med Beastmaster UL?

I tillegg har jeg kikket litt på Lawson Explorer 3-15 som reserve, reserve stang :), noen som har erfaringer fra den fronten? Prisen er det jo ingenting å si på, men det er jo begrenset hva man får for noen hundrelapper. Noen som vet noe om aksjonen til stanga?

Takker for tilbudet Tryta, men jeg kommer fra Sunndalsøra (møre og romsdal), så det blir nok litt langt å kjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.