Gå til innhold
Fiskersiden

Bjerkreim


Jon-Eirik Brobak
 Share

Recommended Posts

eg gidde isje skriva någe engang, eg mista 3 laks denne dagen.. ingen på land.. koffor kjøpe eg isje håv, at eg aldri lære!!

mista denne på makk, en på spinner og en på flue..

ellers en nydelig dag i elvå :)

kanskje noen av de mer erfarne laksefiskerne kan komme med innspill her og.. jeg hade kjørt fisken i 4-5 minutt her før vi begynnte å filme.. fisken stod 1-2 meter ifra meg helt stødig og ville ikke bevege seg.. sko eg dratt an opp på land eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kanskje noen av de mer erfarne laksefiskerne kan komme med innspill her og.. jeg hade kjørt fisken i 4-5 minutt her før vi begynnte å filme.. fisken stod 1-2 meter ifra meg helt stødig og ville ikke bevege seg.. sko eg dratt an opp på land eller?

Flere alternativer, kommer an på situasjonen, elvebredden med mere.

1. Håv eller klepp kan være greit å alltid ha med, selv om du ikke bruker de. Jeg går med klepp, men bruker den veldig veldig sjelden i tilfelle jeg vil sette ut igjen fisken. Begge fiskene jeg fikk i går ble lagt fint inn mot land og håndtailet resten.

2. Håndtailing

3. Hvis elvebredden er ok, få fart på den og den svømmer seg nesten selv inn.

4. Hvis du ikke har noe annet valg, brukt makt og løft den inn...... :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere alternativer, kommer an på situasjonen, elvebredden med mere.

1. Håv eller klepp kan være greit å alltid ha med, selv om du ikke bruker de. Jeg går med klepp, men bruker den veldig veldig sjelden i tilfelle jeg vil sette ut igjen fisken. Begge fiskene jeg fikk i går ble lagt fint inn mot land og håndtailet resten.

2. Håndtailing

3. Hvis elvebredden er ok, få fart på den og den svømmer seg nesten selv inn.

4. Hvis du ikke har noe annet valg, brukt makt og løft den inn...... :dribble:

jeg gikk og hentet en klepp som jeg hadde i bilen etter dette.. men fikk desverre ikke flere denne dagen.

men men, jeg har lært en del av episoden ihvertfall, det er jo viktig det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lett å være etterpåklok, men du må ikke ha så lav stang, og en meter snøre ute. Det er å be om bråk. Ser jo att søkket henger helt oppe ved stangtuppen lenge. Ut fra sånn eg tolker situasjonen på videoen var det ingen god grunn for å holda stanga så lavt. Laksefisket, og alt annet fiske er ofte sånn. Noen mister vi, og noen får vi på land. Det er heldigvis noe av sjarmen med sportsfiske.

Neste gang får du den inn, og da er den enda større :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lett å være etterpåklok, men du må ikke ha så lav stang, og en meter snøre ute. Det er å be om bråk. Ser jo att søkket henger helt oppe ved stangtuppen lenge. Ut fra sånn eg tolker situasjonen på videoen var det ingen god grunn for å holda stanga så lavt. Laksefisket, og alt annet fiske er ofte sånn. Noen mister vi, og noen får vi på land. Det er heldigvis noe av sjarmen med sportsfiske.

Neste gang får du den inn, og da er den enda større :-)

ja, eg så det sjøl i går kveld når eg så på videoen, tullpikkfiske!!

men men, eg har lært litt ihvertfall.. fikk jo kjørt den en del meter opp elvå før me begynnte å fiske.. tok vel 5-6 minutt før fisken røyk av.. sko hatt håv, for den sto 1-2 meter ifra meg lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den hadde stått der lenge hvis du hadde hatt uti en håv..... pass på å slakk opp bremsen ved landingstilfeller. Blir mye kraft på kort tøm.

sko nok skremt den ut på ett vis ja, eller som karleif sa, bare la den stå.. tilslutt så går den ut av seg selv..

men høyere stang og slakkere brems ja.. då vet eg dette te neste gang.. (visste det allerede, men glemme jo alt når eg endelig får en skikkelig fisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sko nok skremt den ut på ett vis ja, eller som karleif sa, bare la den stå.. tilslutt så går den ut av seg selv..

men høyere stang og slakkere brems ja.. då vet eg dette te neste gang.. (visste det allerede, men glemme jo alt når eg endelig får en skikkelig fisk)

Eller legge jevnt press. Må ikke la de stå i strømmen og samle krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller legge jevnt press. Må ikke la de stå i strømmen og samle krefter.

det var det eg prøvde på, men då fikk en den helt inn til meg, den følgte bare strømmen helt opp til meg.. eg sko komt meg på nedsiden kanskje og fått strømmen mpå min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver bare med fluefiske og da har jeg ganske lang stang. Fisker ofte alene og har aldri med håv eller klepp.

Jeg fikk et tips fra en erfaren fluefisker for endel år siden.

Få fisken mot land når den begynner å roe seg, og dra den sakte innover mot bredden når fisken

er ved bredden OG HAR SNUTEN INNOVER da kan du kjapt gå ned og ta den i halen eller noe. For så å

skyve den opp på land. Det viktige er at fisken MÅ ha snuten mot land i det du bøyer deg ned.

For hvis den har bare siden mot land eller halen, da kan den stikker på tidelssekundet.

Men har den snuten mot land så vil den bruke noe mere tid og du rekker som oftes å nå den og få den inn på land.

Men ikke alltid dette vil fungere, spørs hvordan land er der du fisker etc.

Jeg tar det ganske piano når jeg får fisk, mister jeg den så mister jeg den.

Sitter den godt så bruker det å gå bra bare man tar det rolig, og ikke det er noen

steiner i elven eller annet som den kan kjøre seg fast i.

Er veldig kjipt etter ørten dager med fiske kanskje å miste en fisk, men ta det rolig

og er lov å bli litt skuffet hvis den glipper.

Spesielt kjedelig de man aldri får sett, har man hvertfall fått sett den så er det litt bedre synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sett denne fisken lenge, den sto rett på siden av meg i 3-4 minutt og ville ikke røre seg, sto bare og samlet krefter i strømmen..

jeg ville ikke prøve å lande denne på det tidspunktet, den var ikke litt sliten en gang.. hadde den vært mer ute i strømmen så hadde jeg prøvd, men men.. neste gang går det nok bedre.. har fått masse tips nå, satser bare på at jeg husker de når fisken biter igjen..

mista 3 av 3 fisk i går, men ingen av de andre så fikk noe, så jeg var jo heldig så fikk kjøre fisk ihvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, du har nok lært litt av dette. Sånn er det med fiske, ikke alltid det går veien.

En del gode tips har du fått, men jeg reagerte nå også på at de andre tilstede bare sto å så på, og ikke forsøkte å hjelpe til på noe vis.

Nå har ikke jeg fisket mye laks, men av hva jeg har opplevd, stiller folk opp og hjelper til dersom det er laks på gang. enten det er å hente håv/klepp, taile fisken eller å stille seg bak fisken når den er på vei mot land og er klar for landing. HAr også selv fått gleden av å gjøre dette for andre flere ganger.

Neste gang er det bedre forberedt. Da får du den opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.