Gå til innhold
Fiskersiden

Triks for å hindre at stangen ikke deler seg under kasting


Afre
 Share

Recommended Posts

Jeg har et problem med at slukstangen av og til (ikke veldig ofte) glipper i skjøtene når jeg kaster. Så en del fyker ut sammen med wobleren. Jeg hadde et middel for å hindre. Et slags fettaktig stoff. Minnet litt om hardt fett. Som jeg kunne gni på endestykkene. Dette virket faktisk veldig bra. Det kom i en liten rund boks, som ble borte. Desverre så er butikken som jeg kjøpte dette lagt ned. Hva er trikset for å hindre at dette ikke skjer. Alle råd taes i mot med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke hvor man får kjøpt de lenger, men noen butikker må nok ha. Ellers så duger fettet du har bak ørene eller på nesa, spesielt etter litt gåing på tur el i varmere vær. Kni holken mot disse stedene og du får en liten, men riktig mengde fett på holken (hann delen). Stearin kan brukes, men man burde være gjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner ikke hvor man får kjøpt de lenger, men noen butikker må nok ha. Ellers så duger fettet du har bak ørene eller på nesa, spesielt etter litt gåing på tur el i varmere vær. Kni holken mot disse stedene og du får en liten, men riktig mengde fett på holken (hann delen). Stearin kan brukes, men man burde være gjerrig

Litt myk stearin kan kanskje brukes ja. Det andre stoffet jeg hadde kunne minne litt om stearin. Men mer fett-aktig. Dette skulle også bare brukes/smøres på som et tynt lag. Skal også titte litt i boden, og se hva jeg har av ski voks. Kanskje noe der kan brukes. Tar en tur innom Jesting sport også i dag. Kanskje de har noe. Den butikken jeg kjøpte dette stoffet i lå i Møllergata. Du vet kanskje hvilken jeg sikter til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordisk Fiskeutstyr har grafittvoks for stangskjøter. Husker ikke hva det heter, selv bruker jeg et tilsvarende produkt fra DAM som jeg kjøpte for 20 år siden.

For tøft bruk teiper jeg skjøtene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Teip bruker jeg på mine to håndstenger, men de skal settes skikkelig sammen føre teiping. Falsk trygghet eller ikke så har jeg brukt dette i alle år. Jeg bruker vinylteip som er en sterkere og litt mindre strekk en en vanlig elektrikerteip, samt at det sitter godt og låser godt. Grafitt stift er meget lurt å ha og sikrer mot at holkene ufrivillig løsner, og hjelper deg med å få de løsnet når du skal ha de fra hverandre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for tipsene og hjelpen. Det jeg lette etter var dette produktet. Det heter graftolin. Det fungerte bra for mine stenger. Jeg skal snart opp på fjellet etter stor-ørret. Da blir det mye natt fiske. Så visuell kontroll er ikke så lett. De har det på Nordisk Fiskeutstyr as på Lysaker. Så dette ordner seg :)

1106039578.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen for tipsene og hjelpen. Det jeg lette etter var dette produktet. Det heter graftolin. Det fungerte bra for mine stenger. Jeg skal snart opp på fjellet etter stor-ørret. Da blir det mye natt fiske. Så visuell kontroll er ikke så lett. De har det på Nordisk Fiskeutstyr as på Lysaker. Så dette ordner seg :)

1106039578.jpg

Litt sen respons her, men har ikke vært innpå her på en stund. Selv har jeg ikke opplevd at skjøten glipper på mangfoldige år. Husker godt faren min tipset meg om "pannefett" sikkert samme som bak øra etc., men det var vel helst for å sikre å få fra hverandre stangdelene (det var et problem på de gamle metallholkene)uten at man samtidig gjorde dette så glatt at man risikerte at øvre delen føk avgårde i kastet. Hvordan dette fungerer på nye karbonskjøter har jeg ingen formening om (har ikke smurt holkene mine med pannefett på mange år).

Uansett, bra du fikk tak i det du så etter, lykke til med storørreten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.