Gå til innhold
Fiskersiden

Mine første lakser


T omland
 Share

Recommended Posts

Hei

Da var min første ordentlige sesong som laksefisker over.Jeg er 15 år har i år fått 2 lakser noe jeg er ganske godt fornøyd med. Min første laks fikk jeg for to år siden da jeg var 13.Jeg og far min gikk ned en ettermiddag i elva Kvina 2009.Første kastet med min nye Toby-sluk....BAANG.Der satt den .Etter ca 15 minutter nervepirrende minutter var endelig kampen over .

Vekta viste 4,4 kg .Snakk om nybegynnerflaks!!!!

Min andre sesong fisket jeg lite og fikk ingenting .....men så kom årets sesong.

Jeg var veldig klar 1.juni og stod opp tidlig på morgenen denne dagen.Plustelig bet det.Men denne gangen vant laksen.Etter en lite stund gikk laksen rundt en stein og slet sena.Neiiiiiiiii!!!.Jeg hadde mistet årets første laks!!!Rett før jeg skulle til å gå bet det igjen .Etter ca 5 minutter kunne laksen veies :4,8 kg.Yess ny rekord!!

Det gikk noen uker før jeg kjente noe .Jeg mistet en flott 3-4 kg før ............Vi hadde fisket hele dagen før vi kom til en ny plass.På denne plassen viste det seg en flott laks et par ganger.Jeg prøvde mange foskjellige sluker før plutselig den tok.Laksen tok ut noen får meter og jeg hadde fisk!!.Jeg kjørte den i ca 5-6 minutter før den kom inn i håven .5,5 kg.Johho

,for en sesong!!!

Nå gleder jeg meg allerede til neste sesong ,kanskje litt tidlig men........Noen tips ifra dere mer erfarne fiskere før neste sesong?166v1.jpg168v1.jpg167v1.jpg

Endret av T omland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flotte lakser! Selv tok jeg min førse (og hittil største!) laks som 13 åring i 1989. Den veide 13,5 kilo og ble tatt på ei 18 grams møresild.

Ser du fisker i Kvina. Da håper jeg du er medlem av Kvinesdal Jeger- og Fiskerforening. http://www.kvinesdaljff.org/

De har blant annet en aktiv ungdomsgruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flotte lakser. Er en erfaren fluefisker, men virker på meg som du ikke trenger noe særlig med tips. Du får jo masse. Det eneste jeg kan tipse om er at noen sesonger kommer til å være kjempebra og noen veldig dårlige, men det gjelder å aldri gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Kvinalakser.

Ble tatt endel mere laks i år enn det begredelige fjoråret.

I dag er det sikkert 250kbms nedstrøms sentrum,synd sesongen ikke er som før til 15 september.Kunne blitt noen fine uker nå på slutten.

Bra det er rekrutering i Kvina ikke mange som fisker her,og ikke mange unge,,jeg var rundt 12 da jeg begynte i Kvina,mest bare sjøørett da og mye flue og dupp fiske på nettene.Nå er det mest bare fluefiske på meg,men Kvina er en elv det kan være lurt og variere i siden det kan være lange perioder med mindre vann og da er flue dupp,og sluk mest effektivt i de mange rolige partiene,selv liker jeg best mye vann og fint drag for flua i vannet.

Lykke til og skittfiske neste sesong.

Ett tips:Hør med Randulf i kvjff når det blir gytetelling i høst,som regel i starten på november,det er skikkelig spennende og se laksene på gytegropa,svære laks kommer helt innpå deg og noen ganger kan de svømme rett i beina på deg for og prøve og jage deg vekk,det er veldig moro og være med på,men man må ha vadebukse for å få gått på de fleste plassene.En fin ting og delta på for og få mer kunnskap om livet til laksen og livet i elva.

Mvh Kvinalax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flotte lakser. Det er mere enn nok tips å hente fra fiskersiden, tror det meste står her. Ser jo også at du vet en god del enda om laksefiske :shifty: Men rent generelt vil jeg si at det lønner seg å ha lokal kunnskap om elva, og ikke minst det valdet du fisker på. Hvor laksen stopper opp og hviler, og hvor det er mest tak på den. Det er 2 ting som er viktige i lakseelva når man fisker og det er variasjon i fisket, og ikke minst bevegelse ! Fisk over alle godplassene, bruk hele valdet. Spesielt de beste plassene. Det er artigere å gå over godplassene litt raskere, og flere ganger. Enn å stå for lenge på en plass og kaste til man blir lei.

Jo hardere strømmen er, jo roligere gange på sluken så den ikke vingler febrilsk. Avpass sluk etter strømforholdene, med tanke på vekt og gange (form). Og gjerne bruk noe livligere sluk på rolig strøm og varmere elv utpå sommeren. Er elva meget kald, la sluken gå rolig over strømmen. Og ikke bruk en sluk som vingler for mye. Og alltid artig å prøve noe utradisjonelt for den elva man fisker i. Spinner f.eks. Mange elver man ikke bruker dette :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

:goodjob:

Gratulerer med fin fangst. Selv om ingenting er sikkert så er det stor mulighet for at sesongen 2012 kan bli like god som fjoråret.

Du vil garantert få veldig mange gode råd om laksefiske her på forumet, men som medlem av Kvinesdal JFF så har du jo verdens beste

informasjonsbank der.

Jeg vil tro at de gamle ringrevene i foreninga mer enn gjerne vil hjelpe deg med å bli en bedre laksefisker.

De kjenner jo elva godt og har derfor de beste kvalifikasjonene som er å oppdrive i akkurat den elva.

Undersøk hvilke aktiviterer og møter foreninga har og møt opp på noen av disse - du blir sikkert tatt godt imot :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.