Gå til innhold
Fiskersiden

På laksefiske i Storelva


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Laksesesongen går mot slutten, og før fredag ettermiddag hadde jeg til gode å gi noen av landets elver et forsøk i 2011. Planen var egentlig at Jan og jeg skulle av gårde til Arna og Storelva onsdag, men siden ingen av oss er medlemmer i Arna Sportsfiskarlag, og det i denne elven bare selges ti fiskekort i døgnet til folk utenfra, endte vi kortløse på første forsøk. Ettersom himmelens sluser åpnet seg på vidt gap denne dagen, og ikke under noen omstendigheter ville lukke seg, var det kanskje like greit.

To dager senere ordnet det seg derimot med fiskekort, og vi var på plass i elven i det kortet trådde i kraft klokken 18.00. Jeg begynte med sluk i nederste terskel, mens Jan og hans markstang fikk følge av Dan opp i tredje terskel. I løpet av den første halvtimen med fiske kom det også seks-syv andre fiskere til tersklene nede ved sjøen, og fangstene lot ikke vente på seg. Dessverre var interessen så som så for det vi hadde å by laksen.

Kortene i Storelva varer fra 18.00 og 24 timer fremover. Reglene i elven tilsier at alle fiskere med gyldig fiskekort kan ta en villaks og en sjøørret per kort. All hunnfisk er imidlertid fredet, og skal settes tilbake om den er uskadd. Oppdrettslaks og fettfinneklippet laks fra Vosso-prosjektet er ikke inkludert i vanlig kvote. Det er også lov å fiske videre dersom du slipper ut igjen eventuell fangst.

I de nederste tersklene er venstresiden av elven forbeholdt fluefiskere, og det var også en av disse som fikk det nye fiskedøgnets første laks. En kar, som senere presenterte seg som Peter, gikk seg i en fin fisk innimellom regnbygene, og på lett utstyr bød laksen på en god kamp. 10-15 personer fulgte fighten fra elvebredden, både andre fiskere og folk på helgehandling på Øyrane Torg, som ligger like ved elven. Kampen ble også både filmet og fotografert fra flere hold.

IMG_1951.JPG

Kjøring av laks.

IMG_1954.JPG

Kampen fortsetter.

IMG_1956.JPG

Og fortsetter...

IMG_1960.JPG

Så begynner det å gå seg til.

IMG_1963.JPG

Fangsten er sikret.

IMG_1965.JPG

Fornøyd fangstmann...

Mens fluelaksen jobbet i andre terskel, gikk det på nok en laks hos en spinnfisker i terskel tre. Dette var en noe mindre fisk enn den som allerede slåss der ute i strømmen, og den ble nokså raskt håvet av Jan.IMG_1967.JPG

Fast fisk!

En hunnfisk på vel tre kilo, som nok har gått lenge i sjøen, men som likevel hadde avrundede finner og korte gjellelokk. Fire mann konkluderte med oppdrettsfisk, og dermed endte den blanke sitt liv på elvebredden i Arna denne høstettermiddagen.

IMG_1970.JPG

Jan håver laks, med Dan som tilskuer.

Ikke lenge etter ble også fluelaksen landet av fiskeren selv, uten håv, men med erfaren teknikk. Etter fotografering fra litt for langt hold tror jeg fisken ble sluppet tilbake der den kom fra, men dette er jeg ikke helt sikker på. I følge fangstmannen selv veide den nesten syv kilo.

IMG_1977.JPG

Fluelaks på nesten syv kilo.

Etter de to laksene roet det hele seg en times tid, før en ny oppdrettsfisk på like under fire kilo ble landet på Kleppesluken. Jan nappet opp et par minisjøørreter på mark, men laksen var ikke videre interessert. Den neste timen hadde jeg tre slag i forskjellige sluker, men ingenting som tok skikkelig, og i det mørket kom sigende bestemte vi oss for å prøve et par av hølene høyere i elven.

IMG_1980.JPG

Blanke-Jan...

Fem høler og halvannen time senere, uten så mye som et napp, returnerte vi til tersklene ved sjøen. Jan måtte innom 7-Eleven for å kjøpe kaffe, mens jeg tok markstangen og trakket opp mot terskel tre. Her stod det allerede en kar og kjørte på fisk på lett flueutstyr, og kampen hadde vart i ti minutter da jeg kom. Ti minutter senere fikk jeg fisken i håven, en nydelig hunnlaks på vel fire kilo. Fisken ble tatt på flueutstyr, men det var mark og bly som hang i enden av snøret. Etter noen foto fikk hun svømme tilbake der hun kom fra.

IMG_1982.JPG

Kveldens siste, hunnlaks på vel fire kilo.

Vi fortsatte fisket alle tre, men nå var det bra mørkt ute, og troen på laks var synkende, selv om det var mye som hoppet ute i elven. Jeg dro meg en sjøørret på 200-300 gram på mark, som selvsagt fikk friheten tilbake. Dette ble også kveldens siste fisk. Både Jan og jeg prøvde oss også med sluk og med fluestangen, men det var lite kveldssulten/sint fisk å spore.

Ideelt sett burde jeg selvsagt vært på plass igjen i elven straks det lysnet, siden jeg kunne fiske frem til klokken 18.00, men en båt og en motor som trengte stell og vedlikehold satte en effektiv stopper for slike planer. Litt kjedelig akkurat dette, særlig med tanke på at Dan dro opp to femkiloslakser lørdag morgen, og postet et pent bilde av det hele på Facebook.

Lørdagen skulle likevel by på en noe spesiell fiskeopplevelse for min del. Mer om lørdagsfisket finnes her

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som ei spennende elv, men jeg håper du har rotet med tekst/bilder her, og at den laksen på de første bildene som ble løftet etter halerota inn på land ikke ble satt tilbake i elva?

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blingset her, folkens. Alt skjedde på andre siden av elven, og jeg så ikke noen utsetting. Det kan tenkes at fisken ble kakket, så det må jeg ta et forbehold om. Tanken var uansett å vise noen kampbilder fra det som virker å være en veldig spennende elv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mye slik håndtering av fisk, og ikke minst i diverse videoer på markedet. Henrik Mortensen bruker dette grepet ofte på fisk som skal settes ut. Så spørsmålet er: Er dette vitenskapelig bevist..? Eller synsing..? Dette er også et vanlig grep under stamfisket hos flere lokale foreninger har jeg sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott att problem som dette blir tatt opp så folk får det med seg.. Men synes väl kanskje den diskusjonen hører hjemme ett annet sted än i fangstrapporten til Frisk og rask?

Jag har snakket med fangstmannen og han er klar over dette. Gikk litt fort for seg i kampens hette..

Takk for turen Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott att problem som dette blir tatt opp så folk får det med seg.. Men synes väl kanskje den diskusjonen hører hjemme ett annet sted än i fangstrapporten til Frisk og rask?

Jag har snakket med fangstmannen og han er klar over dette. Gikk litt fort for seg i kampens hette..

Takk for turen Endre.

Takk for turen, ja. Neste år skal jeg få laks også :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.