Gå til innhold
Fiskersiden

Tungt fiske på dypet i Kenya


potbelly
 Share

Recommended Posts

:) I og med at jeg har slengt meg med til Kenya i februar er jeg antagelig nødt til å ha en litt kraftigere snelle en de jeg har til å fiske på dypere vann mot 200-250 meter med tunge søkker. De som har vært der før var ikke fornøyde med sin Tiagra og har gått over til Penn VSX som de mente at hadde en bedre brems, og som de klarte å stoppe stor Grouper. Samt holde bremsen når båten begynte å dra fisken vekk fra korallveggene.Jeg har litt problemer med å se at dette helt stemmer, og i og med at en av gutta selger merket så vil jeg høre litt. Jeg har aldrig tidligere hørt at VSX har noe bedre bremseopplegg en en tiagra.... Mag, Cato har jo litt erfaring og helt sikkert flere her inne. Så det står litt i mellom en Tiagra og en VSX på meg.... Hva mener dere????

Har søkt litt på 360 tuna uten å bli klokere akurat på dette temaet. Når det gjelder speedjigging og evnt popping tror jeg sakene er i boks.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl en vsx, og tror ikke den er bedre enn en tiagra. Det har også vært tester av disse snellene opp mot hverandre, med delt resultat.

Tror du trygt kan velge en tiagra.

Regner med at du skal bruke den til bunn meite. For som jigg snelle er den "nesten ubrukelig", den er altfor tung til det. Sats da heller på Jigging Master, Ocea Jigger e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjøl en vsx, og tror ikke den er bedre enn en tiagra. Det har også vært tester av disse snellene opp mot hverandre, med delt resultat.

Tror du trygt kan velge en tiagra.

Regner med at du skal bruke den til bunn meite. For som jigg snelle er den "nesten ubrukelig", den er altfor tung til det. Sats da heller på Jigging Master, Ocea Jigger e.l.

Korrekt, bunnmeite. Har sneller til det andre. Så helt overkill til noe annet, evnt trolling bak en båt. Men der stiller de stort sett med utstyr. Blir tunge søkker og fiske på rimelig dypt vann. Ser også at Tiagraen og Penn har så og si samme maks bremsekraft. Faktisk Tiagraen litt mer. Tror det bunner litt ut i feil eller feiljusterte sneller sist år. Eller at noen har smørt opp snellene og tatt med bremselmmeller og alt i samme hurven. En av gutta hadde en Tiagra som han ikke var fornøyd med, og Petter S kjørte selvfølgelig Penn. Det er der denne diskusjonen kommer ut i fra. Men de er på samme lag.....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, bunnmeite. Har sneller til det andre. Så helt overkill til noe annet, evnt trolling bak en båt. Men der stiller de stort sett med utstyr. Blir tunge søkker og fiske på rimelig dypt vann. Ser også at Tiagraen og Penn har så og si samme maks bremsekraft. Faktisk Tiagraen litt mer. Tror det bunner litt ut i feil eller feiljusterte sneller sist år. Eller at noen har smørt opp snellene og tatt med bremselmmeller og alt i samme hurven. En av gutta hadde en Tiagra som han ikke var fornøyd med, og Petter S kjørte selvfølgelig Penn. Det er der denne diskusjonen kommer ut i fra. Men de er på samme lag.....

Du har ikke en multi jiggsnelle av litt størrelse da? Jeg bruker Oceajiggern min till allt av dypvannsfiske her hjemme. Mye bedre en foreksempel Tiagra 16 som jeg brukte før.

Ska vel være nokk med 400-500m 100lb snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oceajigger 5000, men fikk beskjed om at den var for liten med hensyn til kapasitet! Har ikke spolet noe på den ennå. Men mulig det holder med 100lb eller en eller annen PE 8 line. Så ut for meg som en ikke fikk så mye som 400m med 100lb, men gjør man det så burde det holde. De sleit en del fisk i fjor! Men tror de kjørte 80-85. Lb. Og skulle opp i tykkelse i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oceajigger 5000, men fikk beskjed om at den var for liten med hensyn til kapasitet! Har ikke spolet noe på den ennå. Men mulig det holder med 100lb eller en eller annen PE 8 line. Så ut for meg som en ikke fikk så mye som 400m med 100lb, men gjør man det så burde det holde. De sleit en del fisk i fjor! Men tror de kjørte 80-85. Lb. Og skulle opp i tykkelse i år!

Mener jeg fikk på nesten 500m 100lb whiplash på min. Brukte den på 300m tidligere i uken og da var det mye snøre igen på snella.

Og skifter du till Carbontex bremseskiver og Cals drive plate så har du nermere 40lb maksbrems og i verste fall så er det jo bare og bruke spoollock funktionen men da spørs de om du må legge noen ekstra timer på vektløfting :showoff:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg fikk på nesten 500m 100lb whiplash på min. Brukte den på 300m tidligere i uken og da var det mye snøre igen på snella.

Og skifter du till Carbontex bremseskiver og Cals drive plate så har du nermere 40lb maksbrems og i verste fall så er det jo bare og bruke spoollock funktionen men da spørs de om du må legge noen ekstra timer på vektløfting :showoff:

Skisesongen har vært en stund, og da er musklaturen i topp form......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mulig og leie utstyr på båten? vist det lønner seg da?

Utstyr på båten er det, men ikke for dette fiske som agnfiske, speedjig og popper. Det må man evnt ha med selv. Hele oppsettet på båten er satt opp for trolling etter marlig og annet rask. Tror ikke det vil fungere særlig godt heller med hensyn til oppsettet, og svært kraftige saker i all hovedsak. Nå er det ikke mye popperfiske i dette område desverre, men speedjigfiske er det gode muligheter på. Og så store beist i dypet. Så jeg vet at alle har med seg utstyr til "eget" fiske der man ikke troller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svensken ville også jeg ha satset på en Ocea Jigger, så lenge den er med i bagasjen. Ta en prat med gutta som var der ifjor, om hvor mye utras disse "beistene" hadde. Hvis det ikke var så mange hundre meter (noe jeg regner med det ikke var), så kan du også gå opp til PE10, og kjøre "hook and hold".

Har sjøl investert i noe PE10 sene for fiske etter fisk over noe uryddig bunn.

Og som Fredric kommer jeg også til å droppe tyngre havfiskesneller til fordel for letter jiggsneller, når det er snakk om dypvannsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke de hadde så store rasene, men de går inn i korallveggene og da gjaldt det å holde, men i henhold til Lars H holdt ikke bremsen på Tiagraen, men Penn holdt. Noe jeg tror er tilfeldig. Mest antagelig om det er smurt opp med for mye olje og fett føre tur. Oceajiggern har spoolstop så den kan en jo låse til krampa tarn, eller stanga ryker. Men regner med å kjøre på min 100lb på en av disse snellene. Nå kan det hende det ender uansett med en Tiagra pga jeg får et god kjøp. Så da blir det en Accurate, en stella og Zaltiga og ocea og en tiagra. Og det får jaggu holde. Så kjører jeg vent litt tynnere på ocea jiggern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bli ihvertfall godt nok skodd når det kommer til sneller.

Har du begynt å tenke på bagasje og vekt? Blir noen kilo i sneller

Han blir jo bare nødt til å droppe unødvendigheter som klær og slikt. Blir neppe noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bli ihvertfall godt nok skodd når det kommer til sneller.

Har du begynt å tenke på bagasje og vekt? Blir noen kilo i sneller

Har 2x23kg i bagasje. Det får jaggu holde. Så få vi se hva man må betale for stangrør....

Komme rnok til å kjøpe noe søkker og annet tyngre der nede. Det er fiskesjappe rett ved hotellet

Kroker og snører/fortomsmaterialet tar jeg med. Samt noen poppere som man antagelig ikke får mye brukt for, og noen speedjigger herfra. Resten får man handle litt etter behov. Short, capser, og skjorter med solfaktor 40.....

Han blir jo bare nødt til å droppe unødvendigheter som klær og slikt. Blir neppe noe problem.

Bastskjørt hadde jeg tenkt å hekle på kvelder der nede.... :))

Ender vel med et Helv******.. vær og vind. Må jo nesten være et under om regnet ikke kommer etter....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.