Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til håkjerring fiske


Ottarapeland
 Share

Recommended Posts

Det ligger flere tråder om det inne på forumet. Tipper en eller annen søker det frem til deg hvis du ikke gidder selv. :D I tillegg så bør du også tenke over hva du gjør hvis du får ei håkjerring. Hva trenger du utstyr for å sikre den, og hvordan har du rent praktisk tenkt å gjøre dette. Lykke til. Når eg ser hvor du bor, så bør det jo være gode muligheter for å komme i kontakt med den også, hvis du satser litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ingen ekspert på området, men gjorde nå i alle fall hjemmeleksa mi før første satsing. 14/0 eller 16/0-sirkelkroker, ti meter med 3 mm wire-fortom i bunn, 10 meter med 2 mm mono over dette, og durabelig med multi på en stor snelle, festet i en kraftig stang. Kjørte selv med Tiagra 30 med 1300 meter 0,41 multi. Grunnen til de lange fortommene er at kjerringa ruller seg oppover snøret, og da trengs det kraftig skyts som tåler juling. Jeg kjørte med tokilossei som agn, og et lodd på en kilo. Kjerringa går dypt, så har du en høle på 500 meter+ bør dette være et bra utgangspunkt. Kan være lurt å kjøre på med store fluposer noen dager i forveien, for å lokke kjerringa til plassen.

Hva sikringsutstyr angår fikk jeg aldri bruk for dette, men hadde det i alle fall klart. Et sterkt tau med en ekstra krok til å feste i kjeften på fisken, et kraftig tau til sporden og et mykt, men kraftig tau til å få innunder bukfinnene. Målebånd og tau for eksakt måling er et triks om du er interessert i å vite hvor stor eventuell fangst egentlig er. Og kraftige avkrokingstenger.

Gå også til anskaffelse av fightingsele, for det er hardt arbeid å dra opp en fisk på noen hundre kilo fra 500 meters dyp. Det er faktisk tungt nok bare å dra opp agnriggen.

Håper dette kan være til hjelp. Ellers er det vel Fredrick på Gotland som utgjør den ledende håkjerringekspertisen i Norge. Han får eventuelt supplere...

Lykke til !

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er ingen ekspert på området, men gjorde nå i alle fall hjemmeleksa mi før første satsing. 14/0 eller 16/0-sirkelkroker, ti meter med 3 mm wire-fortom i bunn, 10 meter med 2 mm mono over dette, og durabelig med multi på en stor snelle, festet i en kraftig stang. Kjørte selv med Tiagra 30 med 1300 meter 0,41 multi. Grunnen til de lange fortommene er at kjerringa ruller seg oppover snøret, og da trengs det kraftig skyts som tåler juling. Jeg kjørte med tokilossei som agn, og et lodd på en kilo. Kjerringa går dypt, så har du en høle på 500 meter+ bør dette være et bra utgangspunkt. Kan være lurt å kjøre på med store fluposer noen dager i forveien, for å lokke kjerringa til plassen.

Hva sikringsutstyr angår fikk jeg aldri bruk for dette, men hadde det i alle fall klart. Et sterkt tau med en ekstra krok til å feste i kjeften på fisken, et kraftig tau til sporden og et mykt, men kraftig tau til å få innunder bukfinnene. Målebånd og tau for eksakt måling er et triks om du er interessert i å vite hvor stor eventuell fangst egentlig er. Og kraftige avkrokingstenger.

Gå også til anskaffelse av fightingsele, for det er hardt arbeid å dra opp en fisk på noen hundre kilo fra 500 meters dyp. Det er faktisk tungt nok bare å dra opp agnriggen.

Håper dette kan være til hjelp. Ellers er det vel Fredrick på Gotland som utgjør den ledende håkjerringekspertisen i Norge. Han får eventuelt supplere...

Lykke til !

Takk for det! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på om jeg skulle ha dratt meg ei kjerring jeg også, så om jeg har tid og mulighet så blir jeg med. Er jo ikke snakk om 3-4 timer tur dette, så er nok en fordel å være mer enn en båt pluss ankre opp utenom den travleste leia. Avkroking og friheten tilbake er en selvfølge mener jeg...i motsetning til en viss danske som tok turen nordover for å dumpe ett tonn daukjøtt :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på om jeg skulle ha dratt meg ei kjerring jeg også, så om jeg har tid og mulighet så blir jeg med. Er jo ikke snakk om 3-4 timer tur dette, så er nok en fordel å være mer enn en båt pluss ankre opp utenom den travleste leia. Avkroking og friheten tilbake er en selvfølge mener jeg...i motsetning til en viss danske som tok turen nordover for å dumpe ett tonn daukjøtt :angry2:

Da gjør vi det da Kjetil.....................................................

Ikke bare dansken, hva med gutta som satt en snik i fjor.........

Trenger fortsatt et par sereøse mann som vill være med å fiske en kjerring, få den trygt inn til land, veie den å slippe den fri.

Det går å det skal bevises.

Nødvendig utstyr på land har jeg kontroll på om min tidligere arbeidsgiver på Bokn fortsatt er villig til å hjelpe till her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger fortsatt et par sereøse mann som vill være med å fiske en kjerring, få den trygt inn til land, veie den å slippe den fri.

Hvorfor i alle verden ikke nøye seg med lengde- og rundmål og bruke tabellen - som tross alt er nøyaktig med ca 10% margin ??

Selvsagt er det ikke umulig å ta den til land, og veie den - for så og sette den ut igjen. Men, dyrt og ikke minst unødvendig - det er det vel ?

Hører forresten gjerne planen din om hvordan du vil veie en 800kg tung (levende) fisk på en trygg måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle verden ikke nøye seg med lengde- og rundmål og bruke tabellen - som tross alt er nøyaktig med ca 10% margin ??

Selvsagt er det ikke umulig å ta den til land, og veie den - for så og sette den ut igjen. Men, dyrt og ikke minst unødvendig - det er det vel ?

Hører forresten gjerne planen din om hvordan du vil veie en 800kg tung (levende) fisk på en trygg måte..

Hvorfor skal dette bli dyrt når jeg får låne nødvendig vekt, løfteutstyr osv på jobb ?

Kun slepingen av fisken till land jeg er bekymret for, resten har jeg kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kan jo hende du dreper kjerringa.

Dette er vel poenget... Sånn jeg ser det er sjansen for å at fisken dør så stor ved et slikt prosjekt at det ikke er verdt det. Kan godt hende det går an, men det utgjør en såpass stor risiko for fisken at man ikke burde gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med og veie på land og "bare" slepe den til land kan virke som ein smal sak på papiret. Men hvis dere fisker ifra småbåter så hadde jeg sett rimelig mørkt på dette. Speciellt hvis d ska foregå i mørkre, det begynner og bli korte dager og vi har gjort di fleste fangster på ettermidag og kveld. Bare det og prøve og styre en sån fisk in i ett veienett byr på store utfordringer. Noen ganger så bruker vi 10 minutter bare og få målt omkretsen. I tillegg så trur jeg fisken kan ta skade av d lange slepet med mye rykking og rare bevegelser ifra slepebåten så får den vel nokk prolapser for og bli 100% uføretrygda. :thumbsdown:

Jeg hadde ivertfall ikke prøvd det fasten det kan virke fristende med en eventuell rekordfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.