Gå til innhold
Fiskersiden

avet mxl 6/4 2 speed


celine2
 Share

Recommended Posts

Hei fikk et godt tilbud på ei avet snelle har ingen 2spedd sneller og ble litt gira.Etter og søkt gjennom forumet ser jeg det er en delte meninger om de holder bra nok kvalitet.Vekta er jo ok på denne snella ,bremse ca 9kg er det nok til kveite fiske kapasiteten på braiden skulle vel bli ca 275meter 65/80lb som vel skulle være nok.Er tenkt brukt i lag med ei lowson stand up stang som er lett skulle vel være innen for 1kg på denne komboen.Noe som vil opplyse meg om det er ei snelle og sattse på.På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ,brukt dem noe på kveite? i år har det stort sett hvert bare kveite fiske og det tror jeg det blir til neste år også.Du sier letter fiske hva er det? Jeg tenker da på torsk ,sei eller andre slag.Har fra førav en Prey Winder Pld 12 på ei power jigg stang som tar opp det meste som svømmer rundt her nord.Ønsket en litt lettere kombo for jigg fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spede erfaring så langt er at Avet sneller bør settes godt inn med fett av god kvalitet, f.eks. "Cal's". Dette gjelder alle "inngangsporter" hvor saltvann kan komme seg inn i snella. Nå virker det til å være variasjoner mellom modellene, som jeg la merke til da jeg åpnet og vedlikeholdt en SX og deretter en SX MC. MC-snella hadde færre punkter hvor saltvann kunne komme seg inn, og det var mindre fuktighet mellom skiver og bremseskiver enn i SX-snella.

I følge Avets instruksjonsmanual som følger med L/X snella så skal den kun sprayes med ferskvann etter bruk i saltvann, noe som sikkert er en forsiktig måte å skrive "ikke spyl snella med høytrykkspyler eller fullt trykk i dusjen".

Jeg er veldig fornøyd med på L/X og SX MC snella jeg har, ikke opplevd noe negativt så langt. Det jeg derimot merket, var at L/X-en virker til å være mye mer behagelig å bruke (særlig ved mye sveiving fra 3-400 meter) etter at jeg gikk over til den nyere modellen av Powerjigger stanga, som er lettere enn forrige modell som jeg hadde L/Xen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 Avet MXL 6/4 sneller. Begge er brukt fortrinnsvis på kveite , og de fungerer helt greit til formålet. Jeg trenger nok service på begge sneller nå , de er brukt mange timer i sommer / høst. Dro en 14kgs kveite senest i går på ene snella.

Guttungen har samme snella og største kveita han har dratt med den er 40kg og det gikk helt greit , han bruker den i kombinasjon med Powerjigger stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevnes at begge mine i to forskjellige størrelser har vært skrudd opp etter at noen mente de var dårlig satt inn med fett. Begge mine var svært godt satt inn fra fabrikk. Jeg har fettet opp en gang i etter tid, og sjekket. Og skal sjekke de i vinter en gang til. Jeg har tatt snellene i badekaret og latt de ligge i ferskvann en gang i blandt. Ikke spylt de eller lign med høytrykk. Ikke noe antydning til korrosjon eller lign noe sted så langt.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for allen svar,kan se ut som det blir ei avet snelle på meg

Hei hei.

Jeg er alldeles ny på forumet her. Er glad i havfiske og ferierer ved Bud hver eneste sommer som har blitt vårt fiskeparadis. JEG har akkurat kjøpt meg en AVET MXL 6/4 2 speed- i purpurfarge og er kjempespent på å prøve den etterhvert. Av diskusjonen her så skjønner jeg at jeg har kjøpt meg ei bra snelle,som sikkert kan ta både torsk og sei i 15 kgs klassen også... Om noen bare kunne anbefale meg et sted der jeg får tak i rosa fiskesnøre- som holder? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.