Gå til innhold
Fiskersiden

Kveldstur i Sveio


Trollet
 Share

Recommended Posts

Sambo stakk av med beste stanga mi og hele fiskesekken alle slukene og resten av utstyret mitt [} :) ](nå har jeg trua med at jeg rapper rifla hans når jakta begynner [ :D ]), og dro for å fiske ørret sammen noen venner

Jeg hadde noen 10 kr Elbe sild på kjøkknet som jeg puttet i rompetasken sammen med noen orange og gule jig haler, og kjøpte noen få ekstra sluker på Haukås, tok den lille stanga og dro avgårde i sjutida. første timen var det helt dødt, flyttet meg ganske mye, ingen ting.. Så rundt åtte på nye plass, andre kast, så bet det på en torsk, på ca kiloen. to kast senere hugget en lekker rød (tare)torsk helt inne ved land, ca 2 kg. Et par kast senere fikk jeg en ny ca 1,5 kg, denne slapp jeg uti, vet ikke om det var rett beslutning?

Fisken hadde noe jeg antar var lus, har aldri sett det før, flate vesner som olstret rundt under ytterhuden på fisken(ekkelt[V]). Vil gjerne vite om jeg burde ha knerta den eller om det var rett å la den gå. Fisken så for øvrig fin ut og var i helt grei kondisjon. jeg har fotografert fangsten , men får ikke lagt bildene ut på nettet i kveld, tror det er min forbindelse som krøller.får en feilmelding, tar det senere.

Sambo med venner to 7 små ørreter i et vann i nærheten, største var på 400g(totalt 2 kg sløyd) - godt var det med en slik en til kvelds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Lakselus (Lepeophteirus salmonis) og fiskelus (Caligus elongatus) hører begge til slekta Lepeophtheirus. Lakselusa har en nordlig utbredelse og er angriper kun anadrom laksefisk av slektene Salmo, Salvelinus, og Oncorhynchus. Fiskelusa derimot, som finnes i de fleste havområder, er rapportert fra over 80 arter fisk. Begge typer lus er rapportert i norsk oppdrett og lakselusa er den arten som definitivt dominerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

altså ingenting som heter torskelus...fint å høre :)

Det er i oppdrettsmiljøet normalt å kalle den for torskelus, da den ofte kommer i anlegget sammen med torske-innsiget.

"Skottelus", som jeg velger å kalle den, er mye mindre enn lakselus og er som regel lysere av farge. I finnmark har skottelusa de siste åra vært et større problem for laksenæringa, enn lakselus. Opptrer ofte i kollossale mengder og kan bevege seg i de frie vannmassene, i motsetning til lakselusa som sitter bortimot hele livssyklusen på "samme" fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.