Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor stor winch på båthengeren?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Fikk høre av kona idag at det virka "gammeldags" med vanlig håndwinch på båthengeren. Har tenkt litt på det, funnet ut at jeg vil prøve å bruke det for hva det er verdt hehe.

Har lurt litt på å montere elektrisk winch på båthengeren, men har til nå unngått det pga pris og behov.

Er det noen av dere andre på forumet som har elektrisk winch på båthengeren deres?

Lurer litt på warn rt25 eller rt30, trekker henholdsvis 2500 og 3000Lb.

Båten er 18 fot og relativt lett etter størrelsen.

Tror jeg veide båt og henger til +/- 1100 kilo totalt.

For å unngå å dra på et ekstra batteri så tenkte jeg litt på å koble til bilen via kraftig kontakt(slik som er på ladestasjon på el.truck)

Erfaringer anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo nærmere 140ahmpere i hiakken,så clas ohlson,warn.no,offroad.no eller netthandelen.no bør kunne gi en vinsj med 2000kg til ca 1000spenn.

Da får du som oftest med ett hurtigfeste til tilhengerfestet ditt med på kjøpet,så kan du starte Kjetil`s svarte bilbergning. :)

Pass på vinkel mellom rulle og wire så holer et lenger. Det beste er faktisk nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal du kjøpe http://www.clasohlso...px?id=164717435 hvis du ikke har en masse penger til overs du kan bruke på de kjente merkene.

Har denne selv til en 20 forts skjærgårdjeep på ca 1100 kg, trekker den lett som bare det.

Omtrent samme trekkraft som rt30'n den vel, da bomma jeg ikke så mye hvertfall. Får se om jeg realiserer det, så får jeg se om jeg vil ha merkevare eller økonomiversjon. Hadde vært rart å visst hvor stor kraft man faktisk bruker når man drar opp båten på det tyngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent samme trekkraft som rt30'n den vel, da bomma jeg ikke så mye hvertfall. Får se om jeg realiserer det, så får jeg se om jeg vil ha merkevare eller økonomiversjon. Hadde vært rart å visst hvor stor kraft man faktisk bruker når man drar opp båten på det tyngste.

Slikt kan man regne på! :)

Fra "toppen av hodet" kommer jeg på følgende måte: Ta en ènkilos vekt, og dra over rullen med en fjærvekt. Den høyeste vekten som vises da vil gi deg den statiske friksjonskoeffsienten dersom du deler på gravitasjonskonstanten (9.81). Ellers trenger vi bare den største vinkelen du drar båten med for å komme frem til et noenlunde svar. Litt sketchy måte å se på friksjonen, for vi antar at den er konstant over hele båten, men det burde ikke ha så altfor mye å si..?

Nå har jeg liten erfaring med båthengere, men kom på at det sannsynligvis vil være en bøyg for båten å komme over kanten av hengeren, altså at du må ha et moment som drar båten over. Det får bli et annet regnestykke en annen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om båten er tyngst å dra når den skal opp på første rulle pluss når den er på vei til 2. rulle med høy bau, derfor vil det være litt vanskelig å regne dette ut tror jeg. Dessuten så forandrer motstanden i rullene seg etter hvilken belastning det er på dem mener jeg, så her er det litt for mangen hensyn å ta for mitt hode hehe. Men en 2500-3000 lb winch burde gjøre nytten, begge skal i teorien dra mye mer enn båten veier fullt opplastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja rydding hadde vært noe. Begynner forsiktig i kveld tror jeg, må ha plass til alle ni motorsagene, bly"fabrikken**", fiskeutstyret, to frysebokser, et tonn verktøy, vaskemaskin, tørketrommel.....kanskje jeg heller bygger ut hehe. Få se på festeanordning til winchen når snøen gir seg, noe kaldt på fingrene om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.