Gå til innhold
Fiskersiden

Havfisketips


magnevorland
 Share

Recommended Posts

Hei ! :-) har lest endel spørsmålrunder her på fiskersiden angående havfiske. Tenkte jeg skule dele mine tips med ivrige ferske sportsfisker :-)

I utgangspunkt har jeg tenkt å skrive litt om dypvannsfiske fra båt. Først og fremst må du finne deg en plass og fiske, De beste plassen finner du ved hjelp av en gps eller sjøkart osv. Let etter dype skrenter eller grunner som stikker opp fra dypet, her fisker jeg som regel i kantene ( det vill si hvor skrenten treffer flat bunn ). Dybdene jeg fisker mest på er fra 200- 450 meter , de plassene fra 200- 350 meter leverer somregel lange men de dypeste plassene pleier å huse stor brosme.

Tacklene mine består som regel av et enkelt pasternostertackle med 2 kroker på en bom, og ut fra bommen en 70 cm lang fortom før kroken. Jeg bruker selv 1,40mm sen for å ungå at skarpe tenner skal bite dette av. Jeg pleier å knytte mine slik at pn utstikkerene stikker ut ca 15 cm fra hovedfortommen med en bit selvlysende slange over som jeg trer over krokøyet for å unngå en uheldig vinkling av kroken. Slepet består av en bleksprut og en selvlysende slange nedforbi slik at blekkspruten ikke skal legge seg over kroken.

Det er mange kroktyper og velge mellom , men på dypet fisker jeg helst med krokstrlser fra 8/0 - 12/0.

Med en vanlig J krok gir du tillslag når du kjenner nappene men med en sirkel sveiver du fisken fast. Jeg pleier å fiske med sirkel fra drivende båt, for jeg føler selv at det ikke er så lett å kroke seg i bunn med krokens utforming. mens fra oppankret båt bruker jeg helst vanlig J krok for å kunne gi tilslag.

Som agn bruker jeg helst makrell, men fersk sei og sild funker også. På pn utstikkerene agner jeg gjerne med hele sider slik at det blir en filet og på slepet gjerne en hel eller halv makrell, kommer an på størelsen. Nå tror jeg egentlig ikke at tacklene har så mye og si men heller plasseringen av agnet. er det fisk hvor du fisker får du den.

Detter har gitt meg bla brosme på 14,2 kg og lange på 19 kg og mye mer.

Utstyret velger man ut fra hva en selv liker og fiske med. men selv er jeg utrolig glad i og prøve nytt utstyr og har iløpet av de 2 siste årene hatt 10 forskjellige stenger og 4-5 sneller. Men settet jeg bruker nå er det jeg er mest fornøyd med. En profile stang 20-40 lb og en shimano tiagra 16 med 800 meter pp 0.32. Men på disse dybdene er en ting sikkert og det er bruk kun multifilament for med vanlig snøre mister du så og si all føling av hva som skjer på bunn. Noen havfiskesneller som jeg synes er supre til formålet er shimano tld 20 two speed, penn gld 20 two speed og selvølgeli shimano tiagra 16.

Av type stang liker jeg helst litt stive stenger slik at jeg får gitt så brutalt tillslag jeg ønsker.

Noen andre triks kan være og knytte på en bit tynnere snøre til loddet slik at om du skulle kile loddet fast kan du ryke dette uten å ryke allt av snører og tackle. Lodder har du fra 300 gram - 1 kilo kommer an på strømforhold. og istedenfor svivler med hempe så bruker du en tønnesvivel med en splittring for disse kan ikke åpne seg.

slep.jpg

Et standard slep..

skyt.jpg

Skøytet på en bit med tynnere diameter til loddet..

sirkel.jpg

Standard PN med sirkel.

pn.jpg

Standard PN J krok.

Helt til slutt skitt fiske, håper noen får bruk av dette og om det er noen spørsmål eller inspill er de velkomne :)

Sikkert endel skriveleifer her da men men.. MVH Magne Vorland :-)

Endret av magnevorland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra...

Godt initiativ til tema på tråd - godt skrevet og lett forståelig.

Jeg vil ut og fiske!

Takk for det :-) alltid like kjekt å prøve å engare folk til å prøve noe nytt. er sinnsykt gira på fisketur jeg og, men båten er innefryst i viksefjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye nyttig, lett og forstå var det å.. Fint når man kan dele av sine erfaringer.

Nå mangler bare nødvendig utstyr og å få båten til å gå som den skal :)

Jaa det er bare til og komme igang å begynne :-) legger ut et par bilder og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jaa det er bare til og komme igang å begynne :-) legger ut et par bilder og :)

Fisker endel på dypet og føler vel jeg har mye mer kontroll på å få Brosme og Blålange enn lange. Etter min erfaring så står Brosme og Blålange i bunnen av skrentene mens Langa står mer oppe i skrenten. Ser at det hjelper å finne en "bukt" i dybdelinjene på kartet hvor det naturlig nok samler seg mer mat til fiskene. Føler ofte at jeg finner for bratte skrenter hvor det er vanskelig å få loddet til å ikke skli videre nedover, ender dermed som oftest i bunnen av skrenten etter en stund. Noen tips for å øke anndelen lange?

Vet Kartverket driver og skyter nye elektroniske kartdata rundt omkring. Finner ikke disse nye kartdataene noen steder. er det mulig å få tillgang til disse noe sted? Alternativet er jo å kjøpe seg et sterkt ekkolodd med structurescan men hadde vært svært nyttig å funnet oppdaterte og mer detaljerte kartdata, dataene på vanlige kart baserer seg jo stort sett fra 20-50 år gamle manuelle loddmålinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.