Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor mye og hva slag sene til laksefiske?


Kafk4
 Share

Recommended Posts

Heisann

Kjøpte ny snelle her om dagen, en Shimano Seido 2500 fa.

Denne har en senekapasitet på 110m på 0.30mm

Vil dette være for lite hvis jeg ønsker å fiske laks i elv til sesonstart?

Spørsmålet mitt er ganske enkelt, jeg ønsker å fiske laks med haspel og har den snella jeg har.

Er 100m langt nok og er 0.30mm (

7,70kg Sufix

XL Strong Platinum

) sterkt nok?

Hva mener dere? Jeg har aldri fisket laks før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal nok fungere bra ja , men et tips er å aldri fisk med for stram brems, fisk med bremsen slik at den akkurat ikke blir dratt ut av strømmen som blir fanget av sluken eller spinneren , om du setter deg i bnunn aldri stram bremsen!!!! dette er en amatørfeil, ta heller snøret rundt hånda og dra til . :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Hvor mye sene er et godt spørsmål, men et tips 2500 haspel med 100-120 meter kan bli snaut. 5000 eller 6000 snelle i store strie elver, å få på en laks på 7-8-9 kg i ei elv med mye strøm og høy vannføring har jeg selv opplevd å ha tømt t.o.m Ambassadeur 7000 ;)

Men har også fisket laks i Holmfoss med Stradic 2500 med 0.30 monosene. Morsom opplevelse, å heldigvis dro ikke fisken nedover elva " laks på 4,2 kg "

Uansett senevalg " sett ikke på multisnøre, da dette graver seg ned i hva som på spolen "

Har en kompis som kjøpte seg ei Stella 5000 sw, dette er monstermachine til all type laksefiske :) Makan til brems på haspelsnelle har jeg aldri sett ;)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken elv skal du fiske i ? Det er stor forskjell mellom en liten elv med rolig strøm som evt. stort sett innehar smålaks. Og en stor elv med stri strøm og der sjansen for en sprek mellomlaks eller storlaks er tilstede. Det holder ikke med 0.30 i det hele tatt under sistnevnte forhold f.eks. Og tykkelsen på lina er viktigere enn å ha altfor mye line på snella. Jeg startet f.eks. mitt laksefiske i ei smålakselv (Nordelva, Fosen) og der var det ikke snakk om tynnere mono enn 0.40. En og annen mellomlaks kunne jo bite på :shifty: Og jeg har aldri tatt sjansen på 0.30 idag, lell om linene tåler litt mere idag. Det er fart på laksen og den har det med å gå rundt steiner eller komme med luftige sprang. Så det skal noe til å tåle dette, spesielt på det svake punktet, knuten ! Men i en liten elv eller "bekk" kan man jo friste med 0.30 hvis snittet på laksen er rundt 1 kilo, mange slike elver i Noregs land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multi er jo ikke noe problem. Jeg har iallefall aldri hatt problemer med dette (at det skjærer seg inn i spolen). Og jeg har kjørt mange svære lakser på dette, både på 0.20 og 0.25, men anbefaler 0.25 for de som ikke er vant å bruke dette. Eller vant med å kjøre grov fisk. Eller er halvsløve med knutene. Og 0.20 multi er mye sikrere enn 0.30 mono f.eks. hvis det brukes ei foholdsvis liten haspelsnelle som rommer max. 100m med 0.30 :shifty: . På slukfiske eller dupp/flue. Så kan man heller bruke litt grovere fortom på 0.40-0.45 mono f.eks. Nå holder det også i massevis med 100 meter line hvis man skal fiske i ei lita elv der det så og si bare er smålaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken elv skal du fiske i ? Det er stor forskjell mellom en liten elv med rolig strøm som evt. stort sett innehar smålaks. Og en stor elv med stri strøm og der sjansen for en sprek mellomlaks eller storlaks er tilstede. Det holder ikke med 0.30 i det hele tatt under sistnevnte forhold f.eks. Og tykkelsen på lina er viktigere enn å ha altfor mye line på snella. Jeg startet f.eks. mitt laksefiske i ei smålakselv (Nordelva, Fosen) og der var det ikke snakk om tynnere mono enn 0.40. En og annen mellomlaks kunne jo bite på :shifty: Og jeg har aldri tatt sjansen på 0.30 idag, lell om linene tåler litt mere idag. Det er fart på laksen og den har det med å gå rundt steiner eller komme med luftige sprang. Så det skal noe til å tåle dette, spesielt på det svake punktet, knuten ! Men i en liten elv eller "bekk" kan man jo friste med 0.30 hvis snittet på laksen er rundt 1 kilo, mange slike elver i Noregs land.

Mye bra informasjon her.

Har ikke bestemt meg for hvilken elv jeg skal fiske i, men det blir på Sørlandet en plass. Muligens Otra, Lygna eller Kvina. Vet ikke hvor stor laksen normalt er der. Dette kan jo selvsagt sjekkes.

Takker igjen. Lærer mye på dette forumet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er nok lurt å sjekke hvor stor laks som går i elva du skal fiske i :D . Altfor mange laks slites av dessverre, og til stor skuffelse for fiskeren når først en i brukbar størrelse biter på. Har ikke peiling på elvene sørafor, så å snakke med lokale fiskere er ikke så dumt. Og myse litt på utstyret dæmseses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problem med 0,25 mono i elver som f.eks. Mandalselva. Har du ei snelle med god brems og som rommer ca 150m kombinert med ei bra stang klarer du det meste. I strie deler som Haugefossen og Nødingfossen gjelder dette sjølvsagt ikkje, da er det 0,60 eller tjukkare som gjelder.

Det er ein vannvittig forskjell på fisket i Gaula og Mandalselva/Otra og det kan ikkje sammenlignes. Me har tatt fleire hundre laks i Mandalselva med 0,22 - 0,30 mono og eg har aldri slitt snøret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problem med 0,25 mono i elver som f.eks. Mandalselva. Har du ei snelle med god brems og som rommer ca 150m kombinert med ei bra stang klarer du det meste. I strie deler som Haugefossen og Nødingfossen gjelder dette sjølvsagt ikkje, da er det 0,60 eller tjukkare som gjelder.

Det er ein vannvittig forskjell på fisket i Gaula og Mandalselva/Otra og det kan ikkje sammenlignes. Me har tatt fleire hundre laks i Mandalselva med 0,22 - 0,30 mono og eg har aldri slitt snøret der.

Hvor store og hvor mye laks er det i mandalselva?

Vet du noe om pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye laks i Mandal og elva er ei stor smålakselv der snittvekta har vore i overkant av 2kg. I fjor var det et stort innsig av mellomlaks så snittvekta var eindel høgare enn vanlig. Normalt er mesteparten av fisken fra 1-2kg men det sleng laks opp til 12-15kg.

Prisen for dei fleste sonene er 250,- pr. døgn.

Du finn mykje info på: http://www.mandalselva.no/article.aspx?id=689

Ellers vil et søk her på fs gi deg eindel info. F.eks denne:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=17190&hl=mandal&st=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har har du fått mange gode råd :)

Så du får nok mang en morsom opplevelse med Seido 2500 ;)

Nå har jeg fisket laks i snart 30 år, å har vært Norge rundt i stort sett alle lakseelver :) Husker jeg hadde samme bekymring som deg før første lakseturen med min Onkel, hadde da fått mang ei skrøne om fisk som røyk av hva som helst å sneller som gikk så varme at det freste når du tok de under vann :) Kan vel i etterkant bekrefte at det er ikke var slik ;)

Finn deg ei lokalelv hvor det går smålaks å prøv deg frem, å skulle du få på litt større fisk gjør som du pleier når du fisker "kjør fisken pent "

Ellers er vel vi som har fisket laks i noen år slik, at det vi bruker er best :) Så prøv deg litt frem selv, å ta en kikk på andre som fisker i samme elva på hva de bruker av utstyr osv.

Å lykke til med fisket, blir du hekta på dette er det gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at noen elver har regler for hvor lett utstyret kan være og at disse da bør følges. En annen ting er at det ofte går flere dager mellom vær laks(for meg ca 50 timer i elva) og at det da vil være ergelig å miste en pga. senebrudd. Jeg fisker mest med 0,36mm sene og 4000 snelle, da laksen der jeg fisker ofte er 4-5kg og noen helt opp i 8-9kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og noen kamerater har årlig tur til otra i vennesla på sone 5b den øverste sonen..der kommer ikke laksen lenger, men der ville jeg nok anbefalt og kjørt på minst 0,35 sufix.

i sommer var vi 4 stykker og fikk 11 laks på 3 dager,der den største var på 8,7kg..

en plass jeg ville annbefalt på det sterkeste..der går det mest i flue og dupp noe som fanger mye fisk..

skal du prøve deg på litt større elver ville jeg nok ha innvistert i ei ambassador snelle;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at en 2500 snelle generelt ikke har noe på laksefiske å gjøre.Får du på en laks på 5 kilo i sterk strøm hjelper det ikke alltid at snøret holder.

Staget i snellen kan få vridninger da det ikke er konstruert for så tunge tak ,med katastrofale følger.

Jeg bruker kun 6000 sneller til mitt laksefiske og da som oftest med power pro 0.36 og maxima fortøm .

Jeg fisket finere tidligere med det resultat at jeg mistet flere store laks og snellekollaps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med flere her. Kommer helt an på elva. Om det er ei stilleflytende elv med smålaks, så går det fint å bruke den utrustninga du har der, med 0.15 power pro, der du har en sjokkfortom på et par meter på enden. Er elva noe stri og kanskje har mange skarpe steiner, ville jeg vært meget forsiktig med bruk av multifilament, da dette tåler veldig lite i kontakt med stein. Så i dette tilfellet ville jeg nok gått opp til størrelse 4000 dersom det var stri elv med kun smålaks og mellomlaks. Dersom det er storlaks i omløp, så trenger du enda kraftigere utrustning, f.eks 6000 størrelse eller multiplikatorsnelle i størrelse 6000.

Fisker selv i Målselva, og når det gjelder slukfiske, så er det multiplikatorsnelle som gjelder. Har ei Shimano Calcutta 400 fylt med ca 160 meter 0.42, samt ei Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket med omtrent samme mengde snøre. Og dette holder greit. Satte til min store fortvilelse fast den nye kleppesluken i sommer, men berget den enda snøret hadde gått rundt en stein. Var lett bøy på kroken, samt at snøret var noe flisete der den hadde vært i kontakt med stein. Men den bestod prøven.

Ellers, noen spesielle merker på snøret som er bra? Joda, jeg liker Sufix Duraflex, Trilene Sensation, Trilene Maxx og Trilene XL. Men er også mange som liker Stroft, og Maxima. Maxima er knallstiv og har en hard overflate. Så dette snøret tåler veldig godt gnissing mot steiner, noe som kan være en stor fordel i enkelte vassdrag. Gode gamle Abulon Top er ikke et dumt alternativ det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at en 2500 snelle generelt ikke har noe på laksefiske å gjøre.Får du på en laks på 5 kilo i sterk strøm hjelper det ikke alltid at snøret holder.

Staget i snellen kan få vridninger da det ikke er konstruert for så tunge tak ,med katastrofale følger.

Jeg bruker kun 6000 sneller til mitt laksefiske og da som oftest med power pro 0.36 og maxima fortøm .

Jeg fisket finere tidligere med det resultat at jeg mistet flere store laks og snellekollaps.

Det kommer jo an på kor du fisker hen det. I rolige parti i Mandalselva vil ei 6000 snelle med 0,36 PP være totalt overkill. Laksefiske er så mangt så det er umulig å seie kva som er rett å bruke på generelt basis. Sjølv fisker eg i både små og store elver, rolige og strie elver, smålaks og storlakselver med både flue, sluk og mark. Til dette bruker eg et titalls forkjellige sneller fra 2500 til 8000 størrelse på haspel og 5000 til 7000 ambiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på kor du fisker hen det. I rolige parti i Mandalselva vil ei 6000 snelle med 0,36 PP være totalt overkill. Laksefiske er så mangt så det er umulig å seie kva som er rett å bruke på generelt basis. Sjølv fisker eg i både små og store elver, rolige og strie elver, smålaks og storlakselver med både flue, sluk og mark. Til dette bruker eg et titalls forkjellige sneller fra 2500 til 8000 størrelse på haspel og 5000 til 7000 ambiss.

Overkill sier du ?

På steder der det forekommer stor laks er det etter mitt synspunkt direkte uansvarlig med så spinkel redskap.

Enig i at laksefiske er mangfoldig men i denne tråden er jo utgangspunktet at det kun skal fiskes med en snelle i størrelse 2500. Denne snellen er ikke egnet for ett mangfoldig laksefiske.

Å kjøre en størrelse 6000 eliminerer disse problemene og er langt mer egnet til ett variert laksefiske enn størrelse 2500 . Selv fisker jeg gjerne overkill framfor å miste stor fisk eller få redskapen radbrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei til alle sammen. lurte bare på om det er noen her som har noe erfaring med berkley trilene sensithin ultra+ 0.50mm 31,2kg. er denne bra nok for lakse fisking i drammenselva, eller burde jeg bytte den ut. har tidligere fisket etter laks en gang i drammenselva og ingen andre steder. takk for alt av svar på forhånd.

Endret av ayyildiz89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.