Gå til innhold
Fiskersiden

Penn 12VSX vs Talica 16II vs Avet JX/LX/HXJ 2-speed


halvorhg
 Share

Recommended Posts

Jeg betaler toll hver gang, jeg har bestilt tre AVET sneller på Ebay. Selv om det påkommer tollkostnader, så får man likevel mye snelle for pengene. Seeberg i Norge, selger også noen av AVET-modellene. Jeg har sammenlignet pris og ser at de blir langt dyrere enn om du tør å kjøpe fra en leverandør på Ebay. Og AVET fås også i en mengde delikate farger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk serviceaparat koster penger å drifte :) Tenk dere frem til den dagen vi alle bestiller alt vi skal ha på nett, da vil NAV ha mange ansatte på fulltid ;)

Dette synes jeg er en tullete ting å si - hvem kan klandre folk for å handle der utstyret er billigst...? Så lenge forskjellen på netthandel og norske butikker fortsetter å øke er det gitt hvor folk handler i fremtiden.

Og så får vi vel håpe at 'Markedet' har noen smarte mottiltak - dette pleier å gå av seg selv... men det kan ikke stoppes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er en tullete ting å si - hvem kan klandre folk for å handle der utstyret er billigst...? Så lenge forskjellen på netthandel og norske butikker fortsetter å øke er det gitt hvor folk handler i fremtiden.

Og så får vi vel håpe at 'Markedet' har noen smarte mottiltak - dette pleier å gå av seg selv... men det kan ikke stoppes!

Du skal selvsagt få mene hva du vil på lik linje som jeg ;) Å kalle deg tullete fordi vi er uenige, nopp :) Til hva jeg påpekte, hva skal detaljhandel leve av ;) å gi gratis service å garantirep på utstyr kjøpt i andre markeder ;) to pluss to blir fortsatt fire :)

Skitt fiske, å handle der dere vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Ikkje for å drar opp i gamle tråder, men jeg bare lure viss man sette enn Okuma Makaira i blandt i 2 snelle som dere har lakt ut her hvordan ville det våre i test forholdvis pris, lengde av sen, kugelager, kvaltiet, alt i alt liksom noen som har peiling på et? Har søkt å søkt i 4 måneder sammen med faren min å blei enige att Okuma Makaira virke som ett best i test for pris å stand i forhold til penn, shimano og wft. I samme prisklassen selvføgelig.

Takk for svar, info å hjelp.

Mvh Ricardo Seiboth alias Ricco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makaira og VSX er klassiske big game sneller som er laget for enorme påkjenninger, samt for å 'leve evig' med sporadisk vedlikehold i et fryktelig miljø (dag ut og dag inn i stangholderne på charter og long range båter). De er basert på snellehus frest ut av duraluminium, med drivverk i stål. Det er tungt, robust, og krever lite vedlikehold. Litt som en tanks, på en måte. Fine til trolling og agnfiske. Ikke så optimalt til jigging (bortsett fra de aller minste modellene, som har helt OK vekt).

Talica serien er også veldig sterke sneller, men med lavere vekt og typisk litt høyere utveksling. Litt mindre robuste enn de over, og krever derfor litt mer vedlikehold enn ovennevnte. Til gjengjeld vil de oppleves som mye smidigere til aktivt fiske. Drevene er messing, som ikke er har den enorme styrken som stål, men som til gjengjeld gir glattere sveivefølelse. Snellehus er i smidd aluminium, som visstnok ikke har samme densitet og styrke som materialet de freser big game snellene fra. Det gir et mer porøst materiale som lettere blir utsatt for korrosjon, men som kan kompenseres noe med mer avanserte anodiseringprosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.