Gå til innhold
Fiskersiden

Bøker for laksefiske


LakseAril
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Tenkte jeg skal kjøpe noen bøker som omhandler laksefiske. Er spesielt interessert i bøker som beskriver standplasser og lesing av elver osv. Det hadde også vært fantastisk vis det finnes noen gode bøker som også beskriver markfiske etter laks?

Tips? Oh hva er en god nettside for kjøp av fiskebøker? :D

Takker på forhånd ! Og beklager vis jeg har postet denne tråden i feil forum.

Endret av LakseAril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tenkte jeg skal kjøpe noen bøker som omhandler laksefiske. Er spesielt interessert i bøker som beskriver standplasser og lesing av elver osv. Det hadde også vært fantastisk vis det finnes noen gode bøker som også beskriver markfiske etter laks?

Tips? Oh hva er en god nettside for kjøp av fiskebøker? :D

Takker på forhånd ! Og beklager vis jeg har postet denne tråden i feil forum.

Hei.

De fleste bøker i dag omhandler fluefiske ,forvaltning og catch and release.En god bok å starte med er Hugh Falkus Salmon fishing.Denne er ett omfattende verk som tar for seg både flue sluk og agnfiske.En bok jeg har hatt mye glede av .Fiskebøker er ofte dyre men du finner en hel del rimelige bøker på bokantikvariat, feks bokloftet.no

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Tenkte jeg skal kjøpe noen bøker som omhandler laksefiske. Er spesielt interessert i bøker som beskriver standplasser og lesing av elver osv. Det hadde også vært fantastisk vis det finnes noen gode bøker som også beskriver markfiske etter laks?

Tips? Oh hva er en god nettside for kjøp av fiskebøker? :D

Takker på forhånd ! Og beklager vis jeg har postet denne tråden i feil forum.

Hei, veldig bra spørsmål og absolutt riktig sted!

antikvariat.net er stedet for å finne norske bøker, og bookfinder.com for å finne utenlandske (og en del norske..). Du finner også en del fiskebøker på qxl til ofte rimelig penge.

Hugh Falkus sin bok er meget god, kjøp den gjerne i engelsk utgave; Salmon Fishing. A Practical Guide. Ligger på en 3-400 kr. på bookfinder. Han utga også en på sjøørret som også er god.

Det er skrevet mindre på agn enn fluefiske. Ingar Heum og Rune Johansen har utgitt to bøker som dekker markfiske. En del av de nyere fluefiskebøkene er absolutt lesverdige. F.eks. Øystein Aas; Fluefiske etter laks. Også gode engelske og amerikanske på laksefluefiskeområdet, og svenske.

Det er utgitt utrolig mye laksefiskelitteratur. I Norge helt tilbake til Robert D. Hutchinson i 1839; Fluefiskeriets anvendelse i Norge, som for halve bokens del er om agnfiske etter laks og ørret. Klassikeren frem til første verdenskrig er Preuthuns Laxefiske fra 1906. Den faktisk er lesverdig den dag i dag. Preutuns beskrivelse av hvorfor det går galt under harling med for vide bautinger, grunnet late roere er fornøyelig.

Klassikeren etter det er vel Reidar Brekke; Om ørret og laksefiske fra 1940. Den har også meget interessante kapitler, selv for dagens fiske.

Fra femtitallet er Øyvind Haugens, Fisk-Fisking-Fiskere en stjernebok.

Fra 60-tallet er Magnus Berg; Nord-Norske lakseelver et absolutt must, selv om den ikke inneholder så mye om fiskeutøvelsen.

Fra 70-tallet Tryve Berntsen; Du springende laks. Og ikke å forglemme Tor Hansens bøker; Storlaksen kom i natt og Vi tar en i kveld. Mange gode historier, men også et vell av laksefiskekunnskap.

Videre utover Jan Johansson, flere bøker og for laksefiskehistoriens del nevnte Haugen, Martin Bjerken; Laksefisket i Namsen, Bredo Berntsen; De dansende fluer og Per G. Gulbrandsen; Med Karjol og laksestenger. For å nevne noe.

Emnet er nesten utømmelig. Sitter akkurat nå og leser Peter Prags hefte Salmon Fishing in Norway fra 1953, (utgitt av den norske reiselivsorganisasjonen NORTRA). Tok meg usle 15 år å finne det. Glimrende hefte med en lang liste om Notable Norway Salmon - tiddlers under 50 pounds excluded...

Glemte Philip Green; New angles on Salmon fishing som finnes i en norsk utgave Etter laksen fra 1985. Boken er en liten perle. Den har sågar et etterord av laksekongen Tor Hansen. Boken går mye på ikke å godta vedtatte sannheter fra meningsdiktatorene - men tenke selv. Fra den engelske omtalen: "It is said that an angler should not attempt to write a book on salmon fishing until he has landed his 1000th fish on rod and line. On that score alone Philip Green qualifies."

Ser det ligger et eks på antikvariat.net til et par hundrelapper - Løp og kjøp!

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.