Gå til innhold
Fiskersiden

Flaut spørsmål (hvordan montere ørretbombe?).


Recommended Posts

Fikk telefon fra en kompis i går, og han hadde tydligvis oppdaget fenomenet ørretbombe. Kort sagt hadde han vært ute en tur, og fått masse fin fisk på dette utstyret. Jeg måtte jo si som sant var at jeg aldri har testa dette, og når jeg kom hjem fra jobb i dag så fant jeg et komplett sett på trappa:)

Her sitter jeg da...med en pose "full av sytråd og perler" -samt en pakning trippelsvivler og ei bombe på 20 gram:)

Noen som vet hvordan jeg best utnytter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke den beste monteringa av bomber på det bildet på den henviste artikkelen.

Skal prøve meg på en forklaring på hvordan jeg monterer. Først må du bestemme deg om du skal ha glidende dupp eller bruke stopper. Skal det brukes stopper tres den på sena først, så inn i det tynne røret på duppen, så tres det på ei gummikule, deretter festes trippelsvivelen.

Nå er det bare å montere fortom på den andre enden av trippelsvivelen. Lengden på den avgjør du egentlig selv etter som hva du skal bruke. Til flue bruker jeg fra stanglengde opp til 6m. Til meiting bruker jeg ca.1,5m, men da ofte med stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eg bruker ikkje sviveler i heile tatt når eg bruker floge/wobbler på bombarden.

Trer bare monofilamentet gjennom Bombarden til ønska lengde fortom og låser den med minste splitthaggel eller plastperle over/under duppen, ein liten dråpe Anglers glue og det sitter. Ein må berre prøve seg frem til en finner sin eigen metode som funker for deg(og fisken)

Har med hell drege markklyse 2.5 meter etter bombarden også.

V.G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt montert bombe? Det er flere som bruker den teknikken som denne presentasjonen viser, og så lenge du ikke er redd for at du kan trøkke den øverste svivlen inn i stangtoppen så er ikke dette galt montert.

Har også sett mennesker som ikke bruker noe annet enn duppstopper, og ikke noe fortoms system.

Selv så bruker jeg kun duppstopper istedetfor svivle mot stangen, og fortom som vist da jeg har erfart at det er den beste metoden for meg. Så det er ikke noe fasitsvar på dette, så du/dere får prøve litt frem og tilbake for å finne ut hva som fungerer best for deg/dere. Men husk å beskytte alle knuter med gummidempere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.