Gå til innhold
Fiskersiden

hvilken dypvannsrigg til denne båten?


kri
 Share

Recommended Posts

Har sett litt på forumet og fanget opp masse gode tips. Men fortsatt er jeg litt usikker på hva slags dyprigg som passer til den båten jeg har http://www.aluminium...&view1369=thumb . Og hvor er det best at man fester den, til ripa eller på bakerste tofte? Planen er å bruke dypriggen til innsjø og fjordfiske. Har sett en del på cannon sine rigger easi-troll 2 og uni-troll 5, avhengig av nettbutikk jeg ser på virker det som det opereres med forskjellige maxvekt på hvor stort lodd de tåler, noen som vet noe om dette? Burde vel hatt noe som tåler rundt 5 kg minimum.

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uni Troll 5 og 10 er så og si samme riggen med den forskjellen at på UNI10 har du teleskopisk bom og du tar litt mere vaier for hver runde med sveiva. Begge disse riggene er absolutt å anbefale. Scotty sine manuelle kjenner jeg ikke til, men dem har grymt gode elrigger. Tviler på at de manuelle står noe tilbake for cannon sine. BigJon og Walker er to andre produsenter som lager ok rigger.

Du skal plassere riggen/e så langt bak og så langt til siden på båten du kommer. Av praktiske årsaker og for å minske risiko for riggwire i propellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller i utgangspunktet ikke så stor rolle for meg hvilket merke, men synes unitroll 5 virker grei til mitt bruk. Jeg tenkte å bestille på nett fra usa og samtidig kjøpe med en festebrakett. Tror dere det lønner seg å feste den til ripa, blir det stødig nok da monn tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde, om mulig, plassert den/dem på de trekanta avstiver beslagene i bakre hjørnet i båten. Dette forutsetter sef at de er store nok så du får festet alle 4 skruene.

Legg gjerne en bit 22 mm vannfast finerplate under for avstiving/feste.

Ville også gått for en rigg med swivelbase, så får du svingt riggene unna ved anløp brygge eller transport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen på UNI 5 med swivelbase og 10 er faktisk så liten at jeg ville gått for en UNI10. Denne følger det jo swivelbase med. Et alternativ du kan bruke er å få sveist et feste for riggen bak i båten. Evt kan du poppe fast et. Vet Bekkis har poppet fast feste til rigg i sin Linder og det fungerer excelent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for gode svar! Skal vurdere uni 10 samt mulighetene for å få sveiset på noe bak i båten. Må man kjøpe til egen festebrakett i tillegg? Jeg vil helst ha det sånn at jeg får til å ta ned riggen etter bruk........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unitroll 10 vet jeg har swivelbase med. Så det er egentlig bare "dumt" å kjøpe UNI5 og swivelbase. Siden en får teleskopisk bom, litt bedre inntrekningskraft og swivelbase i en UNI10 og til så og si samme pris. Lure på om det ikke er litt billigere å kjøpe UNI10 også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt endel Unitroll 10, og det er akkurat den samme som Unitroll 5, men 10 har sterkere og teleskopisk bom. Jeg valgte i sin tid 10 fordi den har svivelbase inkudert. Den er kjekk å ha for å snu riggen for å feste klyper og under transport. Jeg har aldri benyttet teleskop-bommen, fordi det blir mye brøtt på lang arm. Kjøper du Uni-10 har du en rigg i årevis, og du kan ta den med deg når du kjøper større båt til neste sesong :turned:

Nå kjører jeg scotty el-rigg, fordi jeg syntes scotty er best på el-rigger, men Cannon er best på manuelle rigger. Vaieren er også helt prima, og den er best å sveive på. Når du velger klyper skal du velge scotty.....

Skal du velge en rigg etter pris, så er det vel en som heter easytroll, som er mindre og lettere.

Når det gjelder feste av riggene kan en også lage en ramme som går fra den ene siden til den andre, for da vil den fordele kreftene, og den ene riggen vil veie opp for den andre. Blir samme prinsipp som trollingbarene vi bruker på de større båtene. Det blir litt krefter på ripa om den festes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt endel Unitroll 10, og det er akkurat den samme som Unitroll 5, men 10 har sterkere og teleskopisk bom. Jeg valgte i sin tid 10 fordi den har svivelbase inkudert. Den er kjekk å ha for å snu riggen for å feste klyper og under transport. Jeg har aldri benyttet teleskop-bommen, fordi det blir mye brøtt på lang arm. Kjøper du Uni-10 har du en rigg i årevis, og du kan ta den med deg når du kjøper større båt til neste sesong :turned:

Nå kjører jeg scotty el-rigg, fordi jeg syntes scotty er best på el-rigger, men Cannon er best på manuelle rigger. Vaieren er også helt prima, og den er best å sveive på. Når du velger klyper skal du velge scotty.....

Skal du velge en rigg etter pris, så er det vel en som heter easytroll, som er mindre og lettere.

Når det gjelder feste av riggene kan en også lage en ramme som går fra den ene siden til den andre, for da vil den fordele kreftene, og den ene riggen vil veie opp for den andre. Blir samme prinsipp som trollingbarene vi bruker på de større båtene. Det blir litt krefter på ripa om den festes der.

OK, har fått tak i en unitroll 10 og så får jeg prøve ut litt forskjellige løsninger ang hvor og hvordan jeg skal feste den når båten dukker opp fra under snøen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.