Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips til snelle eventuelt stang


tosi
 Share

Recommended Posts

Hei. Har hørt mye bra om dette forumet så jeg håper noen her kan hjelpe meg litt med noen tips og forslag.

Det siste året har jeg begynt å fiske en del ørret i innlandet. Har da funnet ut at jeg tror sjø utstyret mitt er litt kraftig og lurer på å investere i noe nytt.

Det jeg har nå er:

Snelle - Balzer Metallica Gold BR 850 (nokså stor haspel, tror jeg husker det sto 120m med 0.50, men er usikker)

Stang - Berkley Skeletor Pro 10' 8-32g

Har vel forsåvidt avgjort at jeg bør ha en ny og mindre snelle til ørretfiske. Så her er jeg ute etter tips og erfaringer om hva jeg bør velge. Er inne på tanken om å prøve multiplikator snelle, men har lest at disse ikke skal være så gode til å kaste lette kroker med. Så her er jeg åpen for forslag, både haspel og multiplikator sneller.

Angående stang lurer jeg bare på om jeg vil merke noe forskjell om jeg kjøper en mindre (8') stang beregnet for rundt 3-15g sammenliknet med skeletor stanga jeg har nå. Fisker som oftest ørret med slukvekter rundt 10 gram, men kan finne på å sette på noe ned mot 3-5 gram og oppover til 12-18 gram.

Vil jeg kunne få en markant forskjell på kastelengde og slikt ved en stang beregnet på mindre kastevekter?

Angående budsjett ser jeg for meg at jeg kan bruke +/-1000 lappen på snelle, ikke noe helt satt beløp så kan bruke mer om jeg føler jeg får mer for pengene. Men håper å holde meg under 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hørt mye bra om dette forumet så jeg håper noen her kan hjelpe meg litt med noen tips og forslag.

Det siste året har jeg begynt å fiske en del ørret i innlandet. Har da funnet ut at jeg tror sjø utstyret mitt er litt kraftig og lurer på å investere i noe nytt.

Det jeg har nå er:

Snelle - Balzer Metallica Gold BR 850 (nokså stor haspel, tror jeg husker det sto 120m med 0.50, men er usikker)

Stang - Berkley Skeletor Pro 10' 8-32g

Har vel forsåvidt avgjort at jeg bør ha en ny og mindre snelle til ørretfiske. Så her er jeg ute etter tips og erfaringer om hva jeg bør velge. Er inne på tanken om å prøve multiplikator snelle, men har lest at disse ikke skal være så gode til å kaste lette kroker med. Så her er jeg åpen for forslag, både haspel og multiplikator sneller.

Angående stang lurer jeg bare på om jeg vil merke noe forskjell om jeg kjøper en mindre (8') stang beregnet for rundt 3-15g sammenliknet med skeletor stanga jeg har nå. Fisker som oftest ørret med slukvekter rundt 10 gram, men kan finne på å sette på noe ned mot 3-5 gram og oppover til 12-18 gram.

Vil jeg kunne få en markant forskjell på kastelengde og slikt ved en stang beregnet på mindre kastevekter?

Angående budsjett ser jeg for meg at jeg kan bruke +/-1000 lappen på snelle, ikke noe helt satt beløp så kan bruke mer om jeg føler jeg får mer for pengene. Men håper å holde meg under 2000.

Hei, ja det er et bra forum, jeg har ikke vært medlem lenge, men har allerede blitt en dyktigere fisker av å lese mange interessante innlegg.

Ta en kikk inne på http://www.skittfiske.no En fenwick stang med kastevekt 3-15g og en Shimano Sahara snelle i strl 1000,- og du har et bra sett til innlandsfiske etter ørret. Det du har er mer passelig til gjedde og sjøfiske. Og du vil selvfølgelig kaste lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har hørt mye bra om dette forumet så jeg håper noen her kan hjelpe meg litt med noen tips og forslag.

.........

Angående stang lurer jeg bare på om jeg vil merke noe forskjell om jeg kjøper en mindre (8') stang beregnet for rundt 3-15g sammenliknet med skeletor stanga jeg har nå. Fisker som oftest ørret med slukvekter rundt 10 gram, men kan finne på å sette på noe ned mot 3-5 gram og oppover til 12-18 gram.

Vil jeg kunne få en markant forskjell på kastelengde og slikt ved en stang beregnet på mindre kastevekter?

..........

Hei, velkommen! :)

Angående stang og kastevekter: gitt samme pådraget fra deg, vil du få lengre kastelengde med en stang som er samstemt med tyngden på agnet. Dette fordi stanga blir spent opp på riktig måte under kastet, og på den måten utnytter du spensten i stanga for å få sendt agnet avgårde.

Hvis agnet er for lett i forhold til stanga, vil den ikke spenne seg opp under kastet. Så det blir som å kaste med et kosteskaft, satt veldig på spissen. Du må da gjøre alt arbeidet selv, og det krever masse mere kraft for å få sendt agnet avgårde, enkelt fortalt.

Men stenger kan være veldig forskjellige, og klassifiseringen fra de forskjellige produsentene kan også variere litt. Han/hun som kaster er også forskjellige, så det er ikke dermed sagt at 7 grams sluk på en 10-30g stang blir feil. Dette får man bare teste ut. Men 3g sluk på 10-30g stang blir som oftest feil. Du får kastet ut, men det krever mye mer innsats og det dreper en del av gleden man ellers får i å kaste med samstemt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du fisker mye i fjellvann som er langrunne vil jeg anbefale å kjøpe ei stang som er rundt 9fot. som de nevner over vil du kaste lenger med ei lengere stang. ville gått for kastevekt på opptil 15 eller 20gr. til ei stlik stang ville jeg godt for ei 2500-snelle, fordi den vil være mere balansert til stanga enn ei 1000-snelle. i tillegg har du mere snøre å gå på om selveste storfisken smeller på. en slik kombinasjon er også perfekt til lettere fiske i sjøen f.eks etter sjøørret, havabbor, makrell osv.

opplevde sommern for to sommere siden en situasjon som gjør at jeg kommer til å ha med ei lang stang når jeg drar på fjellet fremover. en kamerat og jeg fiska med sluk i et fjellvann og opplevde en rimelig grei huggperiode med pen ørret. ørreten herja ganske så langt ut i vannet,, så jeg sleit med å kommet ut med den lille 6fotern min. kompisen derimot fiska med 9foter og fikk mye flere fisk enn min ene...

samme situasjon gjør at jeg vil anbefale å ha med noen sildeslluker og kystwobblere på fjellet. gjerne i oppmot 20gr str.

men ska du fiske i mindre vann, nærmere land eller i båt er det mye mer moro med ei kortere stang på 5-7fot+1000snelle, selv om 9fotern funker til slikt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo mye artigere å kjøre en ørret på 400gram med lettere utstyr. Let litt i andre tråder på forumet. Er mange gode forslg til stang/snelle kombinasjoner til rundt 2k.

Personlig ville jeg ikke ha brukt mer enn budsjettet ditt på bare Rarenium CI4.

Her er mine konkrete forslag

Snella:

Shimano Exage er deres bestselger og det er ikke uten grunn.

http://elbe.no/fisk/produkter/sneller/frontbrems/shimano_exage_fc/no

Ønsker du ei litt bedre snelle kan du lukte på 2012 nyheten Shimano Aeoronos:

http://www.gero.no/produkter/shimano-frontbrems/shimano-aeronos-fa.aspx

Stanga:

Kraftig oppgradert og lettere 2012 Shimano Beastmaster CX i kombinasjon ligger også innefor ditt budsjett:

http://www.gero.no/produkter/shimano-beastmaster/shimano-beastmaster-cx-9-fot-3-14gr.aspx

Selv med Aeronos og Beastmaster er totalprisen like i overkant av 2k - Bra kombinasjon imho.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle forslag til nå.

må vel kjøpe meg en lettere stang også da.

fristet veldig med beastmaster og aeoronos men tenkte å ta turen til en lokal fiskebutikk å se om han har noe som han selger billig før nytt 2012 utstyr kommer.

blir vel mest ørret rundt 400 gram men håper jo å få noen større. fisker litt i noen vann hvor det er blitt tatt opp mot 6-7 kilos ørret. hvordan vil slike lette stenger og en 1000 aeoronos oppføreseg om det skulle bli en 6 kilos som biter på?

en hard skummel kamp eller bare total kollaps av utstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for snelle i 2500 str. Har stor tiltro til at Beastmaster og Aeronos også hadde greid å bekjempe storørret. Utstyret spiller klart en rolle, men det er minst like viktig hvordan fisken kjøres og landes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bare takke for alle innspill. Hjalp meg veldig for å snevre inn alternativene noe.

Fikk et uimotståelig tilbud på den lokale fiskebutikken.

Shimano Speedmaster 270L 3-14g og Shimano Exage 1000 inkludert påspolt 0.12mm crystal fireline, alt til en pris av 1650.

Så jeg må si meg godt forrnøyd. Nå får eg bare se om jeg får prøvd utstyret i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig godt fornøyd. Ble fiske etter SØ siden alle innsjøene er det is på. men det resulterte i en ca 350gram SØ på første kast med nytt utstyr på fredag.

Fikk også 2 stk på ca 450 og 550 gram i dag også. Samt ett par andre som jeg mistet.

Så alt i alt er jeg super fornøyd med utstyret, og gleder meg til ørretfisket begynner.

Igjen takk for all hjelp med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.