Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fiskeferie for to prikkefanter.


Justtrout
 Share

Recommended Posts

God kveld til deg bak skjermen.

Vi er et par fluefiskere som har jobbet oss forbi nybegynner stadiet og er klare for og begynne å utforske verden.

Vi liker begge blankfisk, spesielt de anadrome predatorene. Vi har i første omgang tenkt å holde oss innenfor Norden. vi bruker som regel sjuer stang i sjøen, men har også noe erfaring fra tørrflue på de norske vidder.

Vi har begge lyst til å dyppe snøret i rennende vann og kunne godt tenke oss å fiske laks med det utstyret vi har, har hørt at det finnes slike små laks elver som er lett fisket og et godt sted å begynne.

Er det laks vi skal gå for i den kommende ferie eller skal vi forsatt forholde oss til sjøørreten?

vi søker rett og slett etter en fiskeferie fra en til to uker, med overnattings muligheter enten i form av hytte telt eller camping vogn. Kanskje er det mulig å leie inn en guide den første dagen, men det koster og det passer oss svært dårlig.

Håper på velvillige svar som får meg fra a til å. Kom med innspill, enten du har vært tur eller skal på tur.

Vet det finnes arrangører som driver med dette, men for det første så er det ikke lett og finne fram til de rette menneskene og det er greit å høre med noen som ikke er ute etter å tjene penger på oss :P

Utstyret som står klart til bruk er følgene, fint om dere kan tilpasse litt etter dette. Hadde vært synd å miste en storlaks ved at ryggen på stanga gir etter!

Scott S4s #7 - Hardy ultralite 7000dd(130m backing)

Mvh

Justtrout

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror jeg ville satset på noen småelver i Finnmark. Lakselva i Porsanger er for stor for en liten 1 hånds etter mitt syn. I hvertfall stor mulighet å få stor laks. Børselv, Langfjordelva er et par toppers små elver med muligheter både for laks på tørt og vått. Noen av sideeleven til Tana også. Du kan bo i telt alle disse plassene så budsjettet må inneha evnt fly, leiebil eller alt buss. Det er rimlige leiebilopplegg i eks lakselv om en er tidlig ute.Det er og mange flere alt. Ved siden av dette har du flere småelver på Fosen. Men avhengig av vann/nedbør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en tur vestover.

Jeg har fiska i Bjerkreim de siste åra, og det er ei nydelig elv der det fint går an å fiske med enhånds. laksen er sjelden over 5 kg.

Valdene her er store fellesvald, jeg fisker på sone 3, men fra august er også sone 5 veldig bra. Den er dog litt mer avhengig av regn.

http://www.bjerkreimselva.no/portal/1101/Forside.20

Overnatting finnes i flere varianter.

http://www.bjerkreimselva.no/portal/1101/Overnattingssteder.65/Holmen_hytter.86

http://www.bjerkreimselva.no/portal/1101/Overnattingssteder.65/COOP_Loftet_Bjerkreim.99

http://bjerkreim.camping.gjedrem.no/

Det finnes også flere mindre elver rundt på jæren, men disse er veldig avhengig av vann.

Hvis der vil prøve etter ørret underveis så vil jeg anbefale å kjøre om Dalen og over Hallbjørnssekken til Setesdal og videre over Suleskar. Det er fiskemuligheter hele veien der, spesielt kan jeg nevne Håhellervatnet. Der er det en stor fin rasteplass, og det taes kilosfisk rett som det er. Kort får dere på internett via inatur.

Fosen ble nevnt her, og hvis dere kontakter tor martin sunde, så har han ei hytte ved fossbrottet til utleie.

Dere finner ham undetr "ta kontakt" på denne sida

http://skauga.no/

Ellers så er det fem elver innenfor et par timers kjøring her.

I tillegg så er fosen et eldorado for ørretfiske, Men det lønner seg å gå et stykke for å finne de gode vanna. Du kan komme tilbake for mer info hvis det blir aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører dere bil? Er dere villig til å kjøre langt? Mitt råd er i så fall Nordland,Troms og Finmark!

Nordland har meget gode plasser for både SØ og Laks, men jeg ville fisket målrett mot SØ her.

Så videre til spesiellt Nord-Troms og Finmark for SØ, Laks og kanskje treffer dere på sjørøa også.

Majestetisk natur både langs og utenfor veien. Midnattsol og haugevis med kremplasser for fiske.

Campingplasser er lett tilgjengelige og som regel byr det på få problemer å bare hive opp ett telt om dere ønsker det...

Ulempen er at vi snakker store distanser, mye av ferien går vekk i kjøring. Men dere har pene bilder på turen da, så gjelder å ta det for det er.

Det skal også skikkelig planlegging til om man skal rekke over mye på 14 dager.

Bra research på forhånd. Fleksibilitet hvis uforutsette ting oppstår, OG hvis godværet også slår til - Da bortimot garanteres en opplevelse for livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kongsfjordelva er et godt alternativ for enhånds laksefiske....liten elv som er lett og fiske i men kan være litt vanskelig og få døgn der...men der har du masse muligheter til fiske i nærheten til elva...der er å en sone 2 som er lett og få kort i men fiske er bedre der litt sent i sesongen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal til Finnmark. Ingen tvil...

Potbelly har allerede noen gode stedstips her.

Olagaard i forumet var en tur her oppe med tilsvarende ønsker i fjor. Du kan se om du får tak i han for noen kommentarer: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showuser=4511

Området i nærheten av Lakselv, Børselvaa, Stabburselva, Laggo/Langfjordelva bør det være litt og hvert og ta av. Ikke umulig å få til annet kurant ferskvannsfiske også i tillegg til de blankeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for mange gode svar, da er det ingen tvil og jeg vil bruke månedene fram mot ferien til å planlegge turen som går til Finnmark, ingenting skal overlates til tilfeldigheter.

Dere vil høre mer fra meg både før og etter turen. Fluetips og andre tips skal hamstres før vi legger ut på en kjøretur som varer 30 gledesfyllte timer, og i etterkant får vi håpe på en innholdsrik rapport med mange perverse bilder av fisk som ikke har fått smaken på kunstige fluer den dag i dag;)

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.