Gå til innhold
Fiskersiden

Abumatic og gode smøremidler


Salaren
 Share

Recommended Posts

Hei

Har en liten samling med endel eldre Abumaticsneller slik som 120, 170, 290, 350.

Spesielt 170 snellene synes jeg er gromme å fiske med når man bruker spinnere og må kaste presist. Dessuten synes jeg slike eldre Abumaticsneller holder en helt annen kvalitet sammenlignet med det skvipet som finnes i dag av lukkede sneller

Jeg har tidligere demontert snellene en for en, rengjort dem grundig i oljebad og smørt dem opp med vanlig vaselin og montert dem sammen igjen.

Snellene går fint de men "murrer" litt når man sveiver og kan være litt tunge å sveive i begynelsen av en fisketur. Pleier da og dyppe hele snella i vann så går den straks lettere. Gammelt triks fra guttedagene det der.

I guttedagene pleide vi å bruke vanlig symaskinolje å smøre med men jeg merket at oljen gjerne hadde en evne til å og penetrere der hvor den ikke var ønsket og kunne gjerne havne på fiskesena som ikke er bra. Men snellene var jo da lette og sveive da drevene og mekanikken lå badet i en salig blanding av grease, vaselin og olje.

Derfor vurderer jeg nå og bruke Biltema Lithium grease å smøre opp min gamle Abumaticsmykker med og spør derfor erfarne snelletunere om dette kan duge bedre eller om det finnes andre vanlige smøreprodukter i den almindelige handel som vil fungere bedre.

Salaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Litt sent svar men... Jeg synes Daiwas blåe snellefett er veldig fin. Den er ganske tynn, og gir en "lettbent" snelle. Beholderen er også genial. Har brukt den på alt fra UL sneller til havfiskesneller. Av andre ting jeg har brukt som også var helt OK er ABU reel grease, Cal's reel & drag grease, og Penn reel grease. Av disse er Daiwa og Abu sin de enkleste å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Litt sent svar men... Jeg synes Daiwas blåe snellefett er veldig fin. Den er ganske tynn, og gir en "lettbent" snelle. Beholderen er også genial. Har brukt den på alt fra UL sneller til havfiskesneller. Av andre ting jeg har brukt som også var helt OK er ABU reel grease, Cal's reel & drag grease, og Penn reel grease. Av disse er Daiwa og Abu sin de enkleste å få tak i.

Takker du, det er notert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.