Gå til innhold
Fiskersiden

Kan jeg pilke med trolling stang?


Fishpink
 Share

Recommended Posts

Hei og hjelp!

Ved en feiltakelse har jeg bestilt to stykker trolling fiskestenger, 5,6 fot rosa Caliente 20-60 lb fra Stingray Tackle i Amerika. Jeg har bestilt for to unge damer i familien. Jeg var så sikker på at det var stand up fiskestenger jeg hadde bestilt, men det er det altså ikke. Nå er fiskestengene sendt (med en svimlende fraktpris) og er på vei til meg. På bildet av fiskestanga, ser det ut som om disse stengene har trinsene på undersiden av stanga. Begge de som skal ha fiskestengene, pleier å pilke og vet vel knapt hva dorging/trolling er.

Huff og huff! Kan stengene benyttes slik som både de og jeg hadde tenkt dem, til pilking? Eller er det helt håpløst? :phew:

Endret av Fishpink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS... Dette er bakdelen med å kjøpe fra USA.. Normalt er det ikke noe særlig å fiske verken med pilk eller søkke på trollingstenger. Bortsett fra noen av de aller letteste som kan brukes til lett flyndrefiske etc.

Grunnen er at hele stanga bøyer seg fra topp til "kork" i en jevn bue. Og man mister noe å holde med. Å kjøre fisk går greit. Du får se når de ankommer hva slags aksjon de har har. Det er vel og noen trollingstenger også som har litt annen aksjon enn sykkelhjul. Ringene på undersiden hørtes rart ut...Var inne å så på stanga. Den er nok ikke opp/ned. men har trinser ser det ut som. Det står vel noe om en allround stang og at den kan bruke sosm standup. Så du får se.

Det som taler til den fordel er at normalt er trollingstenger 7-8,6". Denne du har kjøpt er kort og tyder på mer standup enn trolling i vertfall....Trinser er nok ikke mitt 1ste valg i dag. Men går sikkert bra og bruke. Så lenge trinsene er så tighte at ikke muliten kiler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer ann på klasifiseringen av stangen og i forhold til hvor tunge pilker du bruker. Trinser er i seg selv ikke nødvendig i Norge... muligens bare til håkjerring. Det høres ut som om din stang er i en spiral konfigurasjon, noe som er fantastisk i seg selv :) men nå er det ikke verdens vanskeligste ting å evt. bytte ut topptrinsen med en ring... Nå er jeg litt usikker på om du bare har en topptrinse eller flere... du kan nok fint bruke stangen til pilking, men stangen kan vœre tung og du må se på aksjonen og kjenne om det funker med de pilkene du skal bruke. Ellers er 5,6 fot en fin lengde til pilking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel på ca 1000,- per stang så det kunne vært verre. Kan uansett brukes til reservestang.

Det er bare på dyrere stenger at det lønner seg å handle i USA pga høye fraktkostnader.

Mange gode stenger i Norge til rundt tusenlappen.

Shimano Beastmaster AX har jo en gul "kul" farge for unge jenter.

Endret av BrummleNy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det står medium action i beskrivelsen. Stengene kommer på kr 1700 pr stk. frakten er spinnvill, de økte visst prisene ved juletider. Enig i at de kule gule er fine;-) Men: Damene ønsket seg rosa og disse er kortere enn Beastmaster-stengene. Ja, ja. Jeg får se hva jeg gjør. Jeg kan i det minste beholde den ene av dem selv også heller gi bort den fiskestangen som JEG har kjøpt meg. Det er i hvertfall en stand up stang.

Jegh får ta det som det kommer. Takk for svar uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stått med Beast Master Boat og Trolling stang i 30lbs utførelse, og var ikke i stand til å kjenne noe forskjell på dem. Er ikke nødvendigvis sånn at dette gjelder alle fabrikater og vektklasser, men jeg tror nok det er en god sjanse for at de unge brukerne ikke vil være i stand til å merke at det ikke er en "vanlig" båtstang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det står medium action i beskrivelsen. Stengene kommer på kr 1700 pr stk. frakten er spinnvill, de økte visst prisene ved juletider.

Jeg betalte 83$+MVA i frakt for stang fra TacleDirect i april. Skulle for din del da bli 89 + 89 + 83 = 1500 nok +mva + ca 100 nok i tollgebyr.

Skulle bli ca 2000,- til sammen.

Du kan jo sjekke på pakken når den kommer hva det faktisk har kostet å sende pakken. Dersom det er mye mindre enn det du har betalt så kan du jo prøve å klage på feilprising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 83$+MVA i frakt for stang fra TacleDirect i april. Skulle for din del da bli 89 + 89 + 83 = 1500 nok +mva + ca 100 nok i tollgebyr.

Skulle bli ca 2000,- til sammen.

Du kan jo sjekke på pakken når den kommer hva det faktisk har kostet å sende pakken. Dersom det er mye mindre enn det du har betalt så kan du jo prøve å klage på feilprising.

Hei igjen. Ting har skjedd her.... Jeg kontaktet leverandøren, som jeg også hadde vært i kontakt med på forhånd, før jeg bestilte via paypal.

De oppdaget hva jeg hadde bestilt, altså trollingstenger. På forhånd hadde vi egentlig gjort avtale om STAND-UP fiskestenger....

Det står trollingstenger på ordrebekreftelsen min, men nå sier de at de likevel har sendt avgårde stand-up stenger siden det var det vi var enige om på forhånd :angel: Ikke nok med det. JEG, mitt fehue, hadde bestilt via noe som heter FedEx, som er bare så rååååååååå-dyrt. Det forsvant kr. 3754,- fra Visakortet mitt i samma slengen..... Men nå har den hyggelige leverandøren fortalt meg at de har refundert 1700 kroner til meg i dag, fordi de har sendt stengene med noe US post et- eller-annet :money: Jeg er så hoppande glad nå, for å si det litt friskt og freidig! Sannheten er at jeg er glad og lettet:-) Også er jeg takknemlig for de svarene som jeg har fått av dere. Min konklusjon av svarene er at det kunne fungert med trollingstang for de som ikke fisker så mye og ikke vet bedre, for å si det sånn. Men at svaret må bli at det er stand-up stengene som er det beste til det fisket som de unge damene skal bedrive.

Det ser ut som om det ordner seg til det beste for alle parter.

Kremt. Jeg har lært noe av dette her da: Vær litt mindre impulsiv og mindre rask med fingrene på tastaturet før man bestiller fra det store utland. Og: Det beste er nok å kjøpe fiskestenger i vårt herlige moderland, tross alt. Hei sveis ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våken og hyggelig selger :)

Men er litt skeptisk på hvor godt denne stanga egner seg for norske forhold (pilke etter torsk og sei).

Som tidligere nevnt så er det stor variasjon av stenger innenfor samme vektklasse, så vi krysser fingre og tær.

Og så får vi også håpe at selgeren var våken og byttet ut trinser med ringer på stand-up stanga.

Frankte stenger fra USA er dyrt så det er lønnsomt å gå sammen om å bestille stenger, for å få ned kostnaden per stang.

Normalt så skal det ikke være så veldig stor forskjell på Fedex, DHL, UPS opp mot US postal.

Jeg prøver å unngå å bruke US postal, da de er vesentlig tregere samt at det er oftere mas med tollen hvis US postal/posten blir brukt.

Riktig som du sier at det er enklere å kjøpe stenger i Norge. Da kan du få en føling med de på forhånd. MEN vi mangler alle "godstengene" her på berget.

Endret av mag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

x2 på mag sin post, usps er treige saker. likevel har jeg veldig dårlig erfaring med fed ex som ikke ringer og aldri finner frem... ender med at jeg kjører en halv time for å hente det på gardermoen som regel. ups er helt rått, dhl er helt rått

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. Nå avventer jeg uansett fiskestengene. De kommer og jeg har tid til å vente... Forøvrig er de sikkert bra nok til det fisket som både de unge damene og jeg bedriver, altså stort sett i ferietider. Hvorfor skulle de forresten ikke være det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at de vil være flotte stenger til det bruk, og la oss håpe det.

Generelt så synes jeg at amerikanske stenger er gjerne stivere enn de du finner i butikken i Norge innenfor samme klasse.

Men for all del, selgeren har opptredd svært fair overfor deg, og kan ha plukket ut noen stenger som er midt i blinken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er rosa, og de kommer ikke til å gå i stykker med det første. Det blir helt sikkert suksess :)

Har ei på 4 år, og når stanga er rosa og det er et prinsessebilde på snella trenger hun ikke få fisk engang for å være lykkelig. Jeg synes selvfølgelig dette er en merkelig holdning, men registrerer altså at det er sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er rosa, og de kommer ikke til å gå i stykker med det første. Det blir helt sikkert suksess :)

Har ei på 4 år, og når stanga er rosa og det er et prinsessebilde på snella trenger hun ikke få fisk engang for å være lykkelig. Jeg synes selvfølgelig dette er en merkelig holdning, men registrerer altså at det er sånn :D

Kremt, damer er seg selv lik, enten de er små eller store :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.