Gå til innhold
Fiskersiden

nattefiske etter sjøørret


ErikR
 Share

Recommended Posts

Så var det altså igang, det flotte nattefisket etter sjøørret. grunnet eksamener og div.

skole har det ikke blitt tid før nå. var ute natt til torsdag. for mye vind ødela det hele, det ble med med knøtt sø. var ute også inatt.

bevæpnet med svært så modifiserte egenkreasjon: monster mudlerzonker. i en liten vik hadde vinden løyet endel og fisket ga resultater etter svært kort tid. en sø på rett over halvkiloet snapper i seg flua.C&R.

flere store fisker begynte å hoppe/slå utenfor kastehold. hadde flere kraftige hogg i flua uten at de ble med inn. så kom det både ender og svaner og ødela hele vika.(forbanna freda fugler..)flyttet med videre og litt lenger ut i vika.

her hadde det vært oppe et par fisker og vist seg. det var ikke høyvann og steinene var derfor såpeglatte. karet meg ned til kanten og la ut noen kast. her mistet jeg etter kort tid en skikkelig flott fisk.

noen kast senere fikk jeg en pen sø på kiloet. den gav en overraskende bra fight.også denne slapp jeg utigjen. kameraet hadde jeg glemt i bilen. var endel fisk borti flua ingen ville ta. er ganske sikker på at alt var sø.

nye turer og rapporter følger snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en forenklet utgave av den en stund. bruker ikke så veldig lang hale ettersom stripsen henger seg opp hele tiden. kort sagt består flua av zonker strips,hjortehår, ice dub, kulehode og ca 10 svære og lange strutse herl. dette er den beste natteflua til sjøbruk jeg tilnå har prøvd. om det er interesse for det kan jeg legge ut bilde av den.

noen drømmetur var det ikke ettersom det bare var småfisk som kom opp. men de store er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få karet meg ned til bilen å tatt et bilde av flua. når jeg fisker på natten så fisker jeg med et besmtemt mønster og en spesiell måte. vil ikke gå noe nærmere inn på det enn det. flua fiskes variabelt med flytesnøre. husk at det er bedre å fiske den litt for sakte enn litt for fort.og den fiskes ALLTID under overflata. har aldri hatt noe særlig hell med å fiske en mudler i overflata.

bilde kommer om ikke lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur inatt.fisket sammen med wiggy.jeg fikk bare opp en. den veide ca 1 kg.feit og fin, som jeg for en gangs skyld ga en kakk i huet. selvfølgelig tatt på monster muddlerzonker. like etter mista jeg en skikkkelig flott fisk. skikkelig hogg og var oppe og rulla.

wiggy fikk også opp 2 torsk her. det hoppet endel fisk, men desvere utenfor kastehold mange av de. var ganske heldige med vinden for da vi kom så blåste det grønne katter og vel så det. etter en time hadde vinden stilnet helt. da vi skulle gå skulle jeg hente fisken, men kunne ikke finne den!!hva i huleste...!!jeg hadde jo for **** stått på samme sted nesten hele tiden. fisken var iallefall søkkborte. sikkert en mink.

prøvde ei anna vik , men her kom det bare opp små torsk. vi hadde en fin tur begge 2 og jeg takker ryan for både skyss og hygelig selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til nattflue du bør forsøke Erik: Bind noen Leftys Deceivere i sort, men med noen strå blank flash og lag mudlerhode på dem. Går under overflata om du klipper mudlerhodet ikke altfor stort. Bindebeskrivelse på Leftys finner du jo på fluesidene og mudlerhode kan du jo, så da er det bare å produsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

will do!lager ikke øyne på selve muddlerhodet?

Her er mitt storfangende monster.

hale:del av zonkerstripsen som festes litt foran krokbøyen limes med superlim

rib:mirage tinsel

rib:oval sølvtinsel

kropp:sort ice dub eller lazer purple firestar (brukt her) børstes kraftig opp ved bruk av fin borrelås.

kroppshacel:sort hane

vinge:sort zonker strips

overvinge:2+2 strå blå eller lilla mirror flash, 3+3 strå blå angelhair,3+3 strå med lilla angelhair og ca 10 små eller medium store sort strutseherl. disse skal vare ca 1 cm lengre enn zonker stripsen.flua svømmer da selv om halen har hengt seg opp.

hode:sort hjortehpr spunnet på muddler metoden, samt et gull hode eller sølv hode. nb!ikke større enn 4mm hode, da dette drar flua for langt ned etter min mening.

07052005144439t13JyooCgPl7.jpg?87

Mønster: Erik Røysland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Tips til nattflue du bør forsøke Erik: Bind noen Leftys Deceivere i sort, men med noen strå blank flash og lag mudlerhode på dem. Går under overflata om du klipper mudlerhodet ikke altfor stort. Bindebeskrivelse på Leftys finner du jo på fluesidene og mudlerhode kan du jo, så da er det bare å produsere.

Jasså? Har du noen fangsrapporter å vise til når det gjelder muddler hodet? Det kan virke som om hjortehår har begynt å finne sin plass på nattfluene.

Erik; Flott flue! Den får du sikkert mye fisk på. Hvordan fisker du den?

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal prøve en slik! går utifra at leftys'en er helt vanlig bare med sort rygg?

brage: jeg skriver litt over hvordan jeg fisker den. fisker nok mye saktere enn det folk vanligvis gjør. gjerne med et kort hardt rykk på slutten. struts er verdens mest undervurderte fluebindermateriale og flua svømmer noe helt sykt med dette i seg. kan med fordel brukes som topping i laksefluer. da brukes de tynneste herlene. tips er å binde inn flere herl enn du trenger, så har du noen å slite på ettersom de tåler forholdsvis lite.

https://www.fiskersiden.no/artikler/so/nattfiske2.asp her skriver jeg litt om hvordan jeg fisker i elva. mye av dette har jeg som tankegang når jeg fisker i sjøen også.

når det gjelder bruk av hjortehår som hode , så hadde jeg mitt første suksessfulle møte med det i sommer. fikk en sø på 3,5 på 3 kastet med en flue som heter barret bimbo i mandalselva. etter det var jeg fortapt og har siden brukt det med stort hell. en ting har fluene til felles: de fanger størrefisk, ettersom jeg ikke akkurat binder små pinglefluer. anbefaler alle å prøve en forynget muddler, det er garrantert effektivt.

bilder av fiskene kommer. nå forsvant fisken min før jeg fikk tatt bilde igår desverre;) må bare få kommet meg ut på ny.gleder meg litt til å prøve lefty's flua. tror dette kan være et spennende alternativ til børstenarkfluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

4 hekto var ikke så mye, men hvis den var feit så var den vel verd turen.

Da er det iallefall 3 fisker som uahengig har funnet at muddlerhodet er bra til nattfiske. Vi utformer ikke hodne likt, men resultatet er likt; fluene lager lyd og brøyter mye vann. Det er neppe tilfeldig.

Jeg har lest "streamer" boka til krogvold idag, og dette med muddler hode er gammelt nytt for han. Han bruker feks en dynamitt muddler til nattfiske...

Skitt fiske inatt Erik!

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder muddler, så er dette på ingen måte nytt. tror muddleren på oppfunnet på 50 tallet av en amerikaner som heter don gapen. de er kun de trimmede hjortehårene som lager bra lyd, ifølge en test. de skal ikke trimmes for mye ettersom noe av effekten forsvinner da. muddlerhodet er viktig fordi at det blir lettere for fisken å lokalisere flua når det er mørkt.

når det gjelder praktisk spinning av hårene, så anbefaler jeg ikke å legge bunten på skaftet for å dra til. hårene legger seg fint rundt men dette synes jeg ikke er holdbart nok. legg hårene rundt stammen slik som en ville gjort på en tube. dra deretter til og legg en runde eller 2 ekstra. se til å legge flere bunter på samme måter deretter, som er presset så hardt som mulig bakrover.

den var vel ikke 4 hekto men 4 kg, får jeg ut ifra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Begynner å få til muddler hodene nå, også på tube. Det var ikke så vanskelig, når jeg først hadde skjønt teknikken. Takk for gode tips.

Interessant dette med friseringen. Men er det lyd eller trykkbølger som ørretten registrer med sanseorganene på siden av kroppen? Hvis det er trykkbølger, kan det likevel lønne seg og ikke frisere hodet nevneverdig, for å få dyttet mest mulig vann forran flua. Er hørselen det primære derimot, blir velfiserte hoder ett must?

Når det gjelder størrelsen på ørretten, så skjønte jeg det. Prøvde å fremprovosere ett bilde, men neida. Ikke noe fiskebilde fra den kanten. Snufs!

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved en frisering slik jeg har gjort på bildet ovenfor så får du 2 fluer i en smekk. legger bevisst en veldig kraftig bunt først og passer på at de spisse tuppene legger seg bakover. dette danner en vegg og en kraftig overgang fra de trimmede hårene. de trimmede hårene lager lyd ifølge testen av fluer. husker ikke hvilket blad dette var.

men husk det er jo ingen faciter og det jeg skriver er kun det jeg har hatt hell med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Det var lurt, Erik. Hvorfor velge når man kan får begge deler. Jeg har bundet noen varianter av Vito, sjøfluer med waddigton skaft mf, men jeg bør kanskje legge de inn bildene under fluefiske tråden. Skal vi fortsette der med tid og stunder?

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.