Gå til innhold
Fiskersiden

Hitra/Frøya - Utbrudd av farlig laksesykdom


Recommended Posts

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1831485.ece

Atter en miljøbombe i regi av Marine Harvest og Salmar.

Uforståelig og totalt uansvarlig at oppdrettsnæringen ikke får bukt med disse tikkende bombene.

Og ansvarlige myndigheter reagerer vel som vanlig med "advarende pekefinger" og en liten symbolsk bot?

Ganske beskrivende! Artikkelen ligger under økonomiseksjonen i Adressa............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystfiskeren; Myndighetene reagerer ikke som vanlig i dette tilfellet. Sykdommen, Pancreas Disease slåes veldig hardt ned på nord for Hustadvika. Dette innebærer nedslakting og sanering av anlegget, koster skjorta. Spesielle i denne situasjonen er at det er utbrudd av SAV2 og ikke SAV3 som er vanlig på Vestlandet (Sør for Hustadvika). kremt, den lille boten du referer til, utslakting, har resultert i ett tilfelle, nedslakt av 2.1 mill smolt, 40 millioner kroner.

Til adressa sitt forsvar, grunnen til at artikkelen er lagt under økonomi er pga børs og potensielle katastrofale utfallet av kvartalsrapporten som kommer i aug..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg skjønner at dette har betydelige kostnader for oppdretterne, det er selvfølgelig svært trist for selskapene og stat/kommune som skattemottager.

Men først og fremst ser jeg at et utbredning av denne sykdommen til den ville nord-atlantiske laksestammen kan gi monumentalt ødeleggende, mulig ikke-reversible virkninger som ikke kan måles i penger....

Det er trist å registrere, men min mening er at den dagen selskapene,stat og kommuner fikk inn sine første milliarder av lakseroppdrettet, så avsa de i realiteten dødsdom over villaksen. Ingen av de impliserte partene rundt denne næringen ses å være villig til å ta de tunge skritt som trengs for å bevare villaksen på bekostning av oppdrett.

All historikk viser desverre at menneskets trang til økonomisk profitt og arbeidsplasser glatt forskyver naturhensyn, selv når det er snakk om å tillintetgjøring av natur-ressurser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare synd for skattemottaker, men ett eksempel er PD-utbruddet Lerøy hadde i 2011, november, resultererte i at ett slakteri ble avviklet i Kristiansund, mange arbeidsplasser som ble lagt ned.

Når det gjelder villaksen, så er jeg for å bevare stammene som finnes på en god måte. Men språkbruken du har er litt, utfordrende. Sykdomsagens, altså i dette tilfellet salmonid alphavirus har vært en del av villaksen før oppdrett kom igang. Såklart har flere verter ført til at viruset har fått en større utbredelse. En må også huske at forskning på sykdomsfremkallende agens har kommet skikkelig igang de siste 10året. Hadde en hatt den kunnskapen en har idag, angående miljø, patogener etc så kunne det har vært en helt annen situasjon idag.

Hva slags tunge skritt er det du fremmer som en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen forsker, ei heller har jeg god greie på virkemidler for å eliminere alle skadevirkninger. Det jeg ser og leser er at det vi har og kan ta i bruk, enten ikke funker eller utnyttes til fulle, sikkert av forskjellige grunner.

Vi har, nær sagt som vanlig, sluppet til storskalaproduksjon som gir inntekter og arbeidsplasser lenge før man har tatt seg tid til å å oppdage og analysere skadevirkninger på naturen.

Det jeg registrerer er at uttalige pålegg over svært mange år om å rense opp i egen indistri åpenbart ikke gir tilstrekkelige effekter for noe som er i nærheten av trygg sameksistens mellom oppdrett og villfisk.

Gigantiske lakserømminger, luseproblematikk som nå kanskje er skyld i det som ser ut til å være en alvorlig knekk hos sjøørretstammene i midt-norge, og sykdommer som den omtalte som man bare kan frykte konsekvensene av.

Alt dette gir stadig større negative virkninger på overlevelsesevnen til villaks og sjøørret i våre farvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.