Gå til innhold
Fiskersiden

Jerkstenger - BFT big fish tackle?


Recommended Posts

Hei i de tusen hjem! (?).. [ :D ]

Noen som veit hvor de jerkbait-stengene fra bft selges hen? i norge tenkte jeg på.. Har litt lyst til å prøve meg på denne teknikken i grunn.. se om det er no nyttig, ser jo greit ut igrunn [8D] Håper noen veit da, eller kan komme med noen anbefalinger kanskje?

Ha en god kveld.

Asgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror topp ritid i Sarpsorg har de, men vet ikke. Ring Seeberg, som er importøren, og hør med dem.

Ja jerkbait har noe for seg, men stengene kan og brukes til store wobblere. Med rett stang, med god ryggrad har du større sjans for å få kjørt store kroker inn i gjeddekjeften.

Om du bør satse på Soft eller stiff varianten, for du se an, hvilke type/størrelser på baits og wobblere du har tenkt å bruke.

Ang anbealinger, så er det ikke mye å anbefale, som er i salg i Norge. Men fra Sverige kan jeg anbefale RST LF jerkstengene, som er designa av Lundgren Fiske i Sverige, og er kanskje den mest populære stanga der. www.lundgrenfiske.com

Sølvkroken har og en stang i sortimentet sitt fra og med i år, som er i klassen opptil 70-80 gram om jeg husker feil. De har og et par baits, Salmo slider (KANON BETE) og Salmo Jack (Ikke prøvd)

Foresten; ring også Jan Leirud han har/har hatt noen stenger og utstyr.

Som nevnt; toppfritid i sarpsborg har en del utstyr, men priser og utvalg kjenner jeg ikke.

Lykke til, og gled deg!

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! ja da er ting kjøpt, eller satt til side for avhenting til helga.. Blei ikke bft stang, men berkley ken cook jerkbait-stang.. og amb. snelle da seff.. så blir jo moro og prøve, håper den stanga er okei? burde jo være det merket og mannen tatt i betraktning.. Så da går nok neste helg med til å trene på ny teknikk, skulle vel ha det inne etter en stund.. Kanskje fangst-statistikken min bedrer seg og? ;=) er lov å håpe, og ingen grunn til å tro at jeg får mindre på det en noe annet i alle fall.. Ser jo effektivt ut da! Da krysser jeg fingra jeg..

Ha en fin dag!

Asgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mei nei nei! Stanga er bra den, men den er for kastevekter opp til 20 gram, om det er den på 6'2" (har sett denne til salgs et par steder i norge, som jerkbait stang)

Ken Cook er en bass fisker, og om jeg ikke husker feil er den modellen jeg nevner i klassen Crankbait stang, alså lette wobblere.

Bruker denne selv til abborfiske, kaster poppere ned i 7 gram med den, og da sier det seg selv at den ikke er til jerkbaitfiske av no særlig kaliber. Så er det en nett abbor stang du skal ha er det et bra kjøp, men til gjedda og store jerkbait og wobblere er den ubrukelig. Skjønt det er gøy å kjøre gjedder på den, men den kaster ikke og styrer ikke jerkbaitsa no særlig, da den blir for myk.

Men vet at det var noen demomodeller av Berkley, som hadde kastevekt opptil 60 gram (PureFishing oppga 112gr) Men de jeg så, var 2 delte, heller ikke å anbefale, med 100+gram i enden.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.. Så det er ikke å enbefale for en nybegynner da med andre ord?? Men hva med den nye signa-serien til berkley da? Der er det en 6`6 fot stang, har kjent på den og den må da være stiv nok?? hvis du veit da.. Eller skal jeg drite i berkley og få de til å bestille opp en bft til meg? Tips ...

Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjent på berkley signa stanga. Men de lightning rod stengene er bra for nybegynnere de og, men ikke for store gjeddebaits. Men som nevnt, til abbor fiske er den konge.

Jeg ville kanskje gått for en BFT (har ikke prøvd den heller) men metp hvem som står bak så er den nok bra. Skulle du komme over RST stanga til Lundgrensfiske, så kan jeg på det varmeste anbefale den (Siden jeg bruker den selv bla)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pildo

Jan Leirud i Kongsvinger har en RST i butikken nå.

Det mangler en "s" i adressen over: www.lundgrensfiske.com

-men det står på siden der at de ikke sender stenger utenfor Sverige.

Jau men det er vel noen som har fått det til.. Hasp!?

Jeg fikk min sendt til en kamerat i karlstad, som jobber i oslo.

Men tror nok at BFT stengene duger, der er bare støgge å se på :D

Hva koster dem i Norge?

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

heh ja det får man. ER det den 8 fots David Lunqvist stangan du kjøpte? eller den nye som Laksefiskeren snakka om?

Gudd løkk og tight lines!

Michael

Jepp, det er den ja.. Lundqvist`n.. virka veldig bra den asså.. Kanskje litt lang igrunn, men skal nok få til noe.. Den er stiv nok i alle fall [ :D ] kosteskaft..

Have a nice day..

Asgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

sitat:Opprinnelig postet av pma

heh ja det får man. ER det den 8 fots David Lunqvist stangan du kjøpte? eller den nye som Laksefiskeren snakka om?

Gudd løkk og tight lines!

Michael

Jepp, det er den ja.. Lundqvist`n.. virka veldig bra den asså.. Kanskje litt lang igrunn, men skal nok få til noe.. Den er stiv nok i alle fall [:)] kosteskaft..

Have a nice day..

Asgeir

BFT stengene er helt supre da...! Jeg bruker ikke noe annet... Alle jeg kjenner her i området bruker BFT og Edge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Mei nei nei! Stanga er bra den, men den er for kastevekter opp til 20 gram, om det er den på 6'2" (har sett denne til salgs et par steder i norge, som jerkbait stang)

Ken Cook er en bass fisker, og om jeg ikke husker feil er den modellen jeg nevner i klassen Crankbait stang, alså lette wobblere.

Bruker denne selv til abborfiske, kaster poppere ned i 7 gram med den, og da sier det seg selv at den ikke er til jerkbaitfiske av no særlig kaliber. Så er det en nett abbor stang du skal ha er det et bra kjøp, men til gjedda og store jerkbait og wobblere er den ubrukelig. Skjønt det er gøy å kjøre gjedder på den, men den kaster ikke og styrer ikke jerkbaitsa no særlig, da den blir for myk.

Men vet at det var noen demomodeller av Berkley, som hadde kastevekt opptil 60 gram (PureFishing oppga 112gr) Men de jeg så, var 2 delte, heller ikke å anbefale, med 100+gram i enden.

Michael

jeg har en berkley lightning rod, ken cook jerkbait den er 6`6 en del, kansje ikke den samme men den er helt ok til bruks den, kaster lett 75gr baits.ikke prøvd noen tyngre enda, det kan ikke være den samme du skriver om for det er teknisk umulig å kaste noe under 30gr :D trodde det var sammestang da jeg også kjøpte mitt som sett med amb. 5601jb snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du litt mer avansert på jerk etterhvert, så kommer du fort til å finne ut at BFT sine stenger er bra. Men du kommer nok til å ville ha bedre.. For du får baits som veier over 200 gram, og på de så trenger du mer "heavy" stang. Jeg har nå en Savagear Big Jerk 6' 150 gram, en BFT Soft 6'6" 110 gram, en St.Croix 6'9" 230 gram og en BFT Walker Light 30 gram stang.. Forskjellig til forskjellige baits.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.