Gå til innhold
Fiskersiden

Hallandsvannet 2005?


Beastmaster
 Share

Recommended Posts

Har fiska litt i Hallandsvatnet tidligere etter gjedde, uten stor suksess. Fått ei på cirka 2 kg, ellers mange som er på størrelse med ein liten wobbler.. Har du tips til plasser å forsøke? Har stortsett prøvd på sørsida av brua.

Fannt noe informasjon på nettet som ikkje lover bra for auren her, grunneigar krangel som har ført til politianmeldese for ulovlig utsetjing av regnbogeaure... meir detaljer på denne linken:

http://www.aurebu.no/news.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av sigge79

Har fiska litt i Hallandsvatnet tidligere etter gjedde, uten stor suksess. Fått ei på cirka 2 kg, ellers mange som er på størrelse med ein liten wobbler.. Har du tips til plasser å forsøke? Har stortsett prøvd på sørsida av brua.

Fannt noe informasjon på nettet som ikkje lover bra for auren her, grunneigar krangel som har ført til politianmeldese for ulovlig utsetjing av regnbogeaure... meir detaljer på denne linken:

http://www.aurebu.no/news.php

Har pleid å låne båt av han grunneieren og så dra innover på nordsiden av broen hvor jeg står fra land. Der er en liten vik som jeg fikk gjedda under i. Har hatt noen fine på sørsiden og.

Den under tok på flue :-). En kamerat av meg fisker veldig mye med Rapala. HAn har fått noen fine på det. Forresten så fortalte han at vannet tidligere holdt norgesrekorden for gjedde,,, men dette er langt tilbake. Om du får gjedde over 5kg er du automatisk med i konkurransen de har gående.

090520051845sOx6uQBIxbzrGEFRCH.jpg?90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke Hellandsvannet på Radøy du mener? Isåfall kan jeg melde om null mark på de to fiskene (ørret) jeg fikk. Var der ute for en stund tilbake. Fisker helst gjedde der egentlig."

Regner med at det er samme vannet; nedenfor Solenfjellet på Radøy.

Jeg har også fått den største snittstørrelsen på nordsiden av vannet. For noen år siden var den nesten 800gr. Men da trenger du båt for å komme deg dithen.

Helt i sørenden har jeg tatt mest fisk, men de er mye mindre. Snitt på vel 300 gr.

Men, uansett godt tegn om de er markfri; da blir det en tur i mai/juni med døgnfluer og gresshoppere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjedda på det bilde var jo konge! 7 kg?? Har hatt noen skikkelig store etter wobbleren i ei vik på sørsida der det er ein stein-ur/mur og kun en liten åpning i vegetasjonen. Spørs om eg må låne båt og prøve på nordsida i vår.

Foresten, noen som har fått noe røye her? og fins det brunaure der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

Har lest forumet en stund, meget bra sted å dele erfaringer og gleder på.

Har siste to årene fått en del ørret uten makk/orm i hallandsvatnet. Ser ut til at det forbedrer seg. For åtte-ti års tid siden var det mykje, nesten kver fisk med makk. Fekk forresten ei lita røye heilt sør i vatnet i fjor august, håper den lever i beste velgående enda.

Om man dorger litt djupt med f.eks Hi-Lo eller Rapala Magnum så skal ikkje storgjedda vere langt unna. Dorg fra brua og heilt nord til Helland. 20-30 meter fra land pleier å vere best på denne tida, ca 2-3m dypt.

Det er andre fine vatn på Radøy dersom ein er ute etter fin brunaure.

I Nesvatnet på nedsida av Manger har eg hatt fin fangst dei to siste dagane. 8 stk 700-900g, 1stk 1050g, 15-20stk C&R.

Feravatnet mellom Bøvågen og Nordanger, her er mykje brunaure med lav snittstr men lengst sør i vatnet kan man med riktig metode og tolmodighet få 2000g+ .

Mykingsvatnet Mellom Grindheim og Myking, lite aure igjen pga mykje gjedde så her kan gjeddefiskeren gjere det bra. Største gjedde tatt der er på 14 kg, vær snill å sett ut igjen dei store og ta med smågjeddene pga riktig forvaltning ( Ei stor eter mange små), dette var et godt ørretvatn men domineres no av gjedde, har tilknytning til Hallandsvatnet med elv.

Skitt fiske folkens. (Ta ikkje meir fisk enn du klarer å ete røykt)[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesvatnet har jeg aldri vært, hvordan er vegetasjonen rund vannet her? muligheter for fluefiske?

Var endel turer til færevatnet og storevatnet (mjøs) ifjor, og dær var det endel fin fisk. Så ikke de helt store, men største fisk 860 gr. Er og endel fisk, i tidevanns pollen? på villanger. Her er og greit å ta med små unger, pga turtraktor vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gringo

Største gjedde tatt der er på 14 kg, vær snill å sett ut igjen dei store og ta med smågjeddene pga riktig forvaltning ( Ei stor eter mange små), dette var et godt ørretvatn men domineres no av gjedde, har tilknytning til Hallandsvatnet med elv.

Skitt fiske folkens. (Ta ikkje meir fisk enn du klarer å ete røykt)[ :) ]

Veldig bra at noen ,også her vestpå, har skjønt det! Stå på og spre budskapet videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når vi alt er inne på dette med hallandsvannet... På samme fiskekort kan man vel også fiske i nesvann på manger. Fikk noen flotte brunørret her for noen år siden.. 6-7 stk med snittvekt på ca 900g. Største vi fikk var vel 1,2 om jeg ikke husker feil.

Noen som har fisket her de siste årene? Hører aldri om folk som har fisket der. Jeg fisket mye i hallandsvannet før, men vi gikk over til å bare fiske i nesvann.

Kan vel også melde at vi fikk brunørret på oppunder kiloen i hallandsvannet også. Men det er sikker 7-8 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur at folk på Radøy og Austrheim stort sett stikk til sjøs når dei skal fiska...[ :) ]

Har aldri fått brunaure i Hallandsvatnet, berre bue og gjedde, men har berre fiska her ei vekes tid her kvar sommar dei siste tre åra.

Er det nåken lokale heltar frå Radøy eller Austrheim som veit om nokre brukbare Sjøaure plassar, eller om det er teken Havabbor i våre område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carl.

Eg var i syltavågen forrige søndag, skulle ut å fiske torsk med svigers, såg 2-3 store vak og ein som hoppa, etter 6 år som prod.sjef ved lakseforedlingsbedrift vil eg vurdere den til å ha vert ein 4-5kg fisk. Prøvde å dorge etter dei med møresild og morild (kvit) men ingen lykke...

Vanskelig å fiske med floge der men ok plasser for slukfiske fra land, anbefaler å fiske der kl 0500-0900 når det passer slik med flo. Eg har tatt et par fine der.

Skal forresten prøve til i Hallandsvatnet i kveld.

Alle gode helsingar til dykk som bur på feil side av brua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei

Tenkte jeg skulle dra igang denne diskusjonen igjen. er det noen særlige fangster å melde siden sist? flyttet ut på øya i august og har vært en del i Hallandsvatnet og nesvatnet. fangstene har vært helt greie men ingen av de aller største fiskene. største gjedda hittil er 4,5kg i sørenden av Hallandsvatnet. Var ute en tur i går og fikk 5 regnbuørreter på ca 500g og ei lita gjedde på 1,5. men mista 2 stk på 2-3kg som kjørte seg fast i sivet [} :) ] skal ut igjen en tur nå og se om det er mulig å lure noen større. [ :) ] kommer tilbake med fangstraport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Regnbuen har tatt på det meste igrun. I går så tok den på fluene vera og superpuppa pluss en oliven døgnflue krok 18. Dagen før der så fikk jeg en bue på gjeddeflua mi som er ca 15-18cm lang[ :) ]. alle fiskene har ligget rundt 500g og blitt tatt på sørenden av vannet. Hvis du ikke fisker med flue så virker det som om den tar det meste av normale ørretsluker det er også en del som agner med reke med stor sukse. så det er bare å prøve det du liker best så blir det nok en regnbue på listen din også[ :) ]

Kveldsturen i dag blei bare tull, kom på at jeg måtte binde meg opp ei ekstra flue til gjedda før jeg stakk ut og da var det nesten mørkt før jeg kom meg ut i vannet. så noen buer som vaka men ellers null interesse i fra gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der en tur for to uker siden. Fikk fire på formiddagen. Største vel 800gr. Synes det har vært knallbra i år. Masse fisk mellom 0,5 - 1,1. Jeg har bare fisket med flue i sørenden. Døgnfluer tørt i juni og ulike våtfluer i slutten av august og sept.

Oppfordring: Slipp ut de største, husk at de blir større neste år........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke fått noe særlig større en 600g men så har jeg enten fisket veldig tidlig på sesongen eller seint. Hvilke våtfluer pleier å funke? Har du forsøkt deg på gjedda i det siste?

Når det gjelder mark som ble nevnt i innledningen på tråden her så har jeg ikke sett mye til det helt sør eller nord i vannet, men det har vært en større andel av det i fiskene som jeg og madamen har fått rett sør for brua spesielt nær "øya" hvor alle fuglene holder til.

Foresten så støtter jeg opp om oppfordringen din om å slippe ut de største fiskene sån at vi kan få glede av dem i mange år framover[ :) ] og for all del hvis noen får brunørret eller røye så la de få svømme videre ! De er ikke mange så de trenger den hjelpen de kan få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.