Gå til innhold
Fiskersiden

G Loomis Trout Series


Fjellørret
 Share

Recommended Posts

http://www.ebay.com/itm/G-Loomis-Trout-Series-Spinning-Rod-TSR681-2-58-Ultra-Light-2pc-/130724009578?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6fc2166a

Er dette en god stang til min Symetre 500 etter småørret og abbor?

Har G Loomis gode stenger? Ellers har jeg sett på Beastmaster BX 150 UL og

Beastmaster CX 165 UL.

Kom gjerne med andre stang-anbefalinger til UL-fiske.

Endret av Fjellørret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få haspel/multiplikator-stengene fra G.Loomis som har vært i omløp i Norge har vært svært gode.

Kostbare, og etter manges oppfatning kanskje litt overpriset....

Ser at GLX-utgaven av den du linker til ligger på 440 dollar +frakt.........

Normark Norway AS (tidl. Elbe Normark AS) som har agenturet har ikke tatt inn disse på grunn av liten etterspørsel og det faktum at vi nordmenn gjerne vil ha stenger fra 9 fot og oppover, som igjen er svært uvant i USA. G.Loomis har ikke mange stenger med disse lengdene.

Mitt svar er at Trout Series antagelig vil passe ditt fiske perfekt, men du er alikevel kanskje bedre tjent med en stang som finnes i distribusjon i Norge.

Vil du ha noe som ikke alle andre har, gå for Loomisen. Den er etter beskrivelsen kjapp i aksjonen, noe som også skiller den fra begge Beastmasterne.

Ett tredje alternativ fra Shimano kan være Diaflash Light Super Sensitive

Beastmaster BX er forrige generasjon av den serien...

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Registrerte også at G Loomis er ganske dyrt. Men tenker automatisk da at stengene må være av god kvalitet.

Synes du str 1000 snelle er for stor på en slik UL-stang? Men Symetre 500 passer nok bedre..

Bestilte en Shimano Aernos 1000 nå selvom jeg egentlig ikke har bruk for den da jeg har Symetre i str 500. Men har siklet på den snellen en stund.

Endret av Fjellørret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G.Loomis lever på ryktet av innovasjon og kvalitet - I USA har de en betydelig andel av markedet for multiplikator/haspelstenger.

http://www.gloomis.c...s_spinning.html

Til ei lita 5/6 foter ville jeg også valgt Symetren. Går du for andre på 7/8 så tenker jeg 1000 snella balanserer stanga fint.

En annen forskjell er at du får litt kjappere utveksling på Aernosen og plass til nesten dobbelt så mye snøre. Prisen du betaler er ei litt større snelle og 40 gram mer vekt. Vi snakker alikevel marginaler her så du kan fint bruke begge på alle nevnte stenger.

Lawson Norwegian har også fått mye skryt, blandt annet vant den en større test i Jakt&Fiske nylig blandt 8-foter i markedet.

De har ei 4-delt stang 1-10 gram på 5,6 fot som sikkert også er en drøm og fiske med.....

Stang-jakt skal ikke være lett....... :wacko:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridiculous price. Agdars used to have a good selection of loomis rods and almost all were under 1000 kr. I got a 9' GL3 haspel and I absolutely love it! They don't have any left but there must be several on the market somewhere.

I would reccommend a loomis GL3 rod rather than a GLX model or fast actioned shimano rods for lighter lures, unless you are fishing in small ponds from tight woods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har en G.loomis Glx på 7 fot og har en slukvekt på 2-10 gram.

http://www.gloomis.c...___panfish.html

Denne stangen gjør all fisk morsom å ha på og man er ikke så avhengig av kraft i kastene, slik at man kan få til brukbare "backhand" kast når man står på ekle fiskeplasser med liten mulighet til baksving. Man treffer stort sett det man sikter på med denne stangen.

Jeg har en Stradic 1000 fc på den som jeg faktisk er mye mer avhengig av enn stanga, da bremsen gjør at du kan kjøre stor fjellørret med omtrent hvilken stang som helst.

Som kastemaskin ble jeg litt betuttet da jeg la merke til at jeg kan kaste tilnærmet like langt med min lillesøsters hyperloop- sett til 300 kr. 10-20 gr eller noe. Med Hyperloop`en må du omtrent holde pusten når du drar til for å få nok kraft og man kjenner heller ikke tilslagene like godt. GLX`en føles som den er spesiallaget for multifilament og man kjenner det aller meste som er bortpå.

Jeg har også en G.loomis float som er 11`4 fot og har en slukvekt på 7- 15 gram. Problemet her er at den bare er todelt og dermed ganske upraktisk å ha med i bil. Men på større innsjøer er det deilig å klinke til med en litt større sluk og fiske av større områder. Lengden på denne stanga gjør den veldig tilgivende og jeg tror faktisk det hadde vært utrolig morsomt å prøve den til gjeddefiske, smålaks eller sjøørret.

For å oppsummere kan jeg fortelle at for min 7`fots G.loomis fungerer det helt fint med en snelle så stor som 1000 og at selve stangen er en finessestang som passer perfekt til fjellørretfisking. Man kaster ordentlig langt, men man er litt begrenset grunnet slukvekten om du skal kaste ut til marbakker som ligger laaaangt ute. Dette fordi man får dårlig samvittighet om man tvinger på den en sluk på noe mye mer enn 10 gram. Av en eller annen grunn så føler man heller ikke at man får så mye igjen ved å kline til med denne stangen.

Ny pris for de to G.loomisene gjør de ikke verdt pengene om du spør meg, men det er en smakssak. Selv fikk jeg begge under halvparten av originalpris hos Agdars, da han hadde salg for en tid tilbake.

En stang jeg ikke har prøvd, men som jeg heller ville brukt pengene mine på om jeg hadde vært nødt til å handle til originalpris er denne med en slukvekt på 4- 14 gram. Hvis du ikke er søkkrik da selvfølgelig :) Håper dette hadde noe nytteverdi :)

http://mmfiske.no/?catID=1905

Endret av Gjengangeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do you have any links to a place where they sell GL3 rods? I won't go over 8" rod for my Aernos 1000 and not over 6" for my Symetre 500. I actually needs two rods - one for each reel.

Can't find any. Too bad agdars has stopped selling them at giveaway prices.

You can't go wrong with Shimano aspire if you need a fast tippy rod for the type of fishing gjengangaren describes above. It would be comparable to a GLX for performance and more correctly priced.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antares CX`en vil passe knall for 1000 snella,

Aspire CX er ei drømmestang, men da snakker enda en tusenlapp opp i pris.

Personlig ville jeg ha drøyd en liten stund slik at du også kan på prøvd ut de nye Guideline LPXeV2 stengene som kommer i .....august er det sagt nå fra Guideline....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.