Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til valg av haspelstang for ørretfiske


Kinnbarten
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på forumet og trenger litt hjelp når det gjelder valg av ny haspelstang til fiske av ørret i skogsvann og på fjellet.

For tiden bruker jeg en Kinetic ultracast 9,6 fot som går fra 4-14g. Mener den har helaksjon. Jeg har hatt stanga i noen år nå, men er ikke helt fornøyd med den. Jeg opplever at jeg kaster upresist med den og synes den er noe "slaskeste" - særlig i siste stangleddet. Dessuten får jeg fort problemer når jeg beveger meg rundt skogsvann med denne stanglengden da stanga hekter seg fast i vegetasjonen og innimellom ved utkast (kanskje bare dårlige kasteferdigheter). Disse siste problemene begrenser seg jo på vidda.

Jeg vurderer derfor å kjøpe en kortere stang; 7 eller 8 fot, men tenker meg omtrent samme vektklasse for sluker. Jeg fisker stort sett med sluker, spinnere og innimellom med mark og noe sjeldnere med fluer med dupp. Prismessig tenkte jeg ca. 1000 kr - kan gå litt over. Har sett litt på Berkley titanium 7 fot, Berkley lightning shock serien, Fenwick silver wings og Beastmaster 8 fot uten at jeg kommer nærmere noen beslutning.

Ser nå at at man kan få en Shimano speedmaster AX 8 fot 3-14 gram til 1149 på Gero; det er halv pris!

Hva tenker dere, som har mer erfaring, vil være en god stang for mitt behov?

Endret av Kinnbarten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei kinetic stang selv, som for min del også er "slaskete" som du beskriver, har ei titanium spinnstang med litt høyere kastevekt enn du ser etter og synes den er helt ok. De fleste shimano stenger jeg har testet har jeg igrunn vært veldig fan av, men selv om jeg ikke har noen shimano stang selv tror jeg ikke du kan gå feil med verken beastmaster eller speedmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for Speedmastern - bra pris - bra stang!

Hvor "slaskete" en stang oppleves er ofte sammenhengende med aksjon og materiale som er valgt i produksjonen.

At stanga er beregnet på såpass lette sluker som her gjør ikke dette mindre framtredende.....

Ultracast kostet jo i sin tid 1000-lappen den også, men husker fra tester tilbake i 2004/2006 ca at det ble påpekt at de kortere stengene på 7 og 8 fot virket bedre og at 9,6`en rett og slett virket litt for lang for den valgte aksjonen....

Den kan alikevel med sin ekstra lengde og myke aksjon være svært fin til ultralett markfiske.

Ta med begge på tur, så kan du kaste med Speedmastern og montere opp og ha Kineticen stående i "leiren" med mark og dupp/søkke :-)

Slitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - takker for raske og informative svar!

Tror jeg får en kjempestang til veldig god pris dersom jeg kjøper Speedmastern og tenker da på 8 fotern. Snella jeg bruker er en Abu Garcia Ultracast 1000 med fireline. Dette er kanskje en rimeligere snelle en man vanligvis ville brukt til en Speedmaster, men jeg er veldig godt fornøyd med den.

Tror dere denne snella vil fungere godt sammen med Speedmastern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg anskaffet med en Speedmaster på 8 fot!

Stanga føles litt kort da jeg er vant til 9.6, men så var jo noe av poenget å få en litt kortere stang. Den oppleves veldig annerledes enn Kineticen da den har toppaksjon og er stivere. Tror den kaster langt. Når jeg prøvekaster med stengene uten sene/snelle er det mye tyngre å svinge Kineticen, den bøyer seg mer og skjærer ikke lufta slik som Speedmastern. Jeg merker meg at Speedmastern har betraktelig flere stangringer og at det er vesentlig mere spenst i den (=raskere stang?). Må si jeg er litt urolig for hvordan det blir å kjøre fisk på en stang som ikke har helaksjon. Tenker at de to stengene jeg har representerer ganske ulike egenskaper og det blir veldig spennende å prøve ut. Tar til meg forslaget fra Lystfisker'n om å bruke Kineticen som leirstang, men må i så fall ha en ny snelle til den. Tenker meg da noe i det helt nedre prisleie til å kaste ut mark evt. fluer med dupp. Forslag?

Vil samtidig gi Lystfisker'n ros for at han deler så mye av kunnskapen sin på forumet - finner signaturen hans over alt! :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Mitchell Avocet gold; ser den koster 399 på Skittfiske. Noen som forresten vet om internettprisen der er den samme dersom man kjøper direkte i butikken?

Vet ikke, men det burde det være. De kan jo påberope seg frakta, men da kan du kontre med at de sparer arbeidspenger med pakking og frakt til postkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Mitchell Avocet gold; ser den koster 399 på Skittfiske. Noen som forresten vet om internettprisen der er den samme dersom man kjøper direkte i butikken?

Samme pris i butikken som på nettet, har handla masse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at en Speedmaster fortjener noe bedre enn en Avocet, men at du trenger ei snelle i Twinpower prisklasse for å bli fornøyd er bare tull.

Her har du ei knallgod snelle til en grei pris: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Daiwa/Liberty/Daiwa-Liberty-2000--123311-p0000054659.aspx

Eventuelt denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Daiwa/Crossfire/Daiwa-Crossfire-X-1000--123299-p0000054647.aspx til en enda billigere penge.

I prisklassen under 1000kr er Daiwa klart det beste valget spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Speedmaster er ei grom stang, den blir du fornøyd med ! Som det oså nevnes finnes det rimelige modeller ifra Daiwa hos skitt fiske. Disse kan jeg ikke uttale meg om, men sikkert bra ;) Min anbefaling ville nå vert ei snelle ifra SR utvalget til Shimano gode trauste arbeidshester " i tillegg 100 prosent match til merket ;)

Men uansett lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne snella er kanon og koster ikke mye, det er en u.s model som er på høyde med shimano sneller som koster dobbelt så mye. Kjøpte den i 4000 versjonen til fattern og selv om jeg bruker dyrere sneller selv så fristet denne jævelig.

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Shimano-frontbrems/Sahara/Shimano-Sahara-1000-FD--123137-p0000054484.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snikelåne denne tråden litt..?

Jeg trenger ei stang til slukfiske OG meitemark. Rundt 4-14 gram, tenker jeg. Men jeg har lest at ei slik stang ikke bør ha rask aksjon, for da nykker man av meitemarken, så den bør vel være noe midt i mellom...?

Noen som kan tipse om ei god stang til begge deler (sluk og meitemark/dupp) for fiske etter ørret? Jeg tenkte i utgangspunktet på ei 4-delt stang, siden en slik vil være lettere å ta med seg. Jeg har jo tenkt mye på Guideline Expedition, men denne har vel relativt rask aksjon, så er kanskje ikke så perfekt for meitemark, eller?

Pris rundt 1000 kroner, og tenkte på lengde 9'. Burde jeg gå for en kortere?

Endret av KaNi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.