Gå til innhold
Fiskersiden

Mark i sjøauren?


Bård
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har vært ute på de nordlige jærstrendene ved en del tilfeller og hittil i år fått 3 aurer. 2 på drøyt kiloet og en på trekvart. Denne siste var i spesielt fin kondisjon for årstiden, rund og god og gjorde bra utras.

Jeg har imidlertid - på alle 3 aurene - funnet mark i magen på dem når jeg sløyde. Den første hadde både bendelorm (de hvite flate) og runde røde mark, mens de to siste i hovedsak hadde bendelorm. Jeg har ikke sett tendenser til mark i kjøttet, så fisken har blitt spist, men dette er ikke den helt store apetittvekkeren, og jeg er plent nødt til å holde helt kjeft om det til madammen. Ellers streiker hele husholdningen.

Er det bare mine sjøaurer som har dette problemet eller er det noe man bare må akseptere langs Jærkysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de hvite flate (bendelmarken) fant du inne i tarmen mens de runde røde (rundmarken) lå i selve bukhulen?

Tipper dette er hhv. Eubothrium crassum og Eustrongylides sp. Ingen grunn til å spise sistnevnte rå, men renser du fisken og tilbereder den stekt elle kokt er det ingen grunn til bekymring.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Jeg hadde en mistanke om at man ikke dauet av å spise fisken, men helt til nå har jeg assosiert dette problemet med overbefolkede ferskvann med mye måse, og ikke havet, så jeg måtte bare sjekke.

Ref det som Dr Fish spør om - begge artene lå i magen og ikke i kjøttet, men jeg registrerte ikke om de lå inne i eller utenfor tarmen. Det du sier stemmer sikkert.

Så da veit jeg det - skal prøve å formidle noe mer staselig neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi ikke rette baker for smed Arne L. Parasittene du sikter til i torsk og lyr regner jeg med er larver av rundmarkene Anisakis og/eller Pseudoterranova. I spredningen av disse spiller måkene ingen rolle. Sel og hval derimot er hovedverter for disse parasittene, så det er disse sjøpattedyrene som må få skylda. Heller ikke bendelmarken i fisken til Bård har noen tilknytning til fugl. De røde rundmarkene derimot har nok det. Hvis det er den arten jeg tror det er, er det fiskespisende fugl (bla. fiskeand, hegre og skarv hvis jeg ikke husker feil)som er denne parasittens hovedvert. Måkene på sin side er "synderen" med tanke på måkemark, som er en pest og en plage hos ørret og røye mange steder. Måkemark finner du innkapslet i hvite opptil ertestore cyster på fisken innvoller (evt. i bukmuskulatur).

Nå er det vel ingen parasitter hos fisk som er giftige for mennesker, men kveis fra marin fisk skal man ikke spise. Å få disse larvene kravlende rundt i kroppen er ikke å anbefale. Heller ikke når de er døde bør man spise dem. Mange mennesker kan reagere allergisk på stoffer som finnes også i døde kveis. Har fisken så mye kveis at du ikke får dem ut ved vanlig rensing av fisken, er det like greit å kaste denne. Men ikke til katta...

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også sett ein del bendelmark i fiskane i Bergsensområdet. E. crassum i ørreten rundtomkring i Bergensvatna er ikkje uvanleg. Ikkje noko kjekt syn. Også røya ser ut til å vere plaga med ein særs lik parasitt. (E. salvelini) Har sett den en del i vatn rundt omkring i Bergen.

I saltvatn er vel også rundormen (Nematoda) Hysterothylacium aduncum vanleg i tillegg til nemnte Anisakis sp. og Pseudoterranova sp.? Desse tre er det ein kallar kveis.

Når det gjelder Anisakis sp. meiner eg at dette kan vere farleg når ein et rå eller halvsteikt fisk. Det er vel dette som fører til Anisakiose. Denne tilstanden skal viss nok føre til sterke smerter. I Japan er dette eit vanleg fenomen.

I Norden er det ikkje registret så mange tilfeller. Dette kjem vel fyrst og fremst av sushi mengda i austen.

Dersom vi tilbreiier fisken ved tørking, koking eller skikkeleg dypfrysning døyr larvane. Ved graving som er kortvarig er som regel ikkje nok.

Håper at folk ikkje gjer opp fisken i vatna og slepp innvollane av fisken ut i vatnet att. Dette gjer berre problemet større. Grav det ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.