Gå til innhold
Fiskersiden

Kystmeite etter havål++ i sommer


akarls
 Share

Recommended Posts

Heisann!

I sommer kommer jeg til å være to måneder på vestlandet på sommerjobb, nærmere bestemt i Barlindbotn i Eikefjorden (omtrent midt mellom Førde og Florø). Tenkte jeg skulle prøve meg på litt skikkelig kystmeite, spesielt etter havål , men jeg kimser ikke over andre arter heller..[ :) ] Er det noen som har lyst til å bli med på gutsing etter havål? Jeg har aldri vært i Eikefjorden før, så plasser er jeg helt ukjent med. Noen som har noen tips til plass eller tidspunkt?[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du da som å rive med seg stresslessen?[ :) ] bør du la stengene stå klin i ro hele tia? ikke røre på agn, eller bør det sjekkes ca hver halvtime e.l. Har tenkt meg i traktene rundt volda i starten på august å gi havålen 5 dager på seg... fint om folk fyller opp med tips for congerfiske her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volda? Austefjorden er et hett tips, det er tatt havål her av tyskere flere år på rad. Har ikke hørt om noe de siste årene, men har inntrykk av at det er færre som prøver. Du kan jo også ta turen inn i Hjørundfjorden, men grunnen til at dette var regnet som et hot område er fordi mange fisket her samt lett tilgjengelighet.

Urene ytterst i Austefjorden burde gi størst sjans for fisk. Denne delen av fjorden er spesielt produktiv for all slags stor fisk, bl.a storskate, lange over 30, brosme på over 15, storlyr og kveite. Du må nok regne med å bevege deg i ulendt terreng, men gevinsten kan bli stor. Ta med nok takkler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Tok bare Volda som utgangspunkt....Hjørundfjorden er jo ikke lange biten unna..når jeg ser på norgesglasset,kan jeg se for meg høydalen og vikeneset som en ok spot...men blir nok å kjøre litt rundt og se,samt og forhøre seg med de lokale...

Det siste er nok det smarteste du gjør. Hør med folka på sjøfiskecamper o.l, samt gamle linefiskere osv, så kommer du nok på sporet. Ellers kan du sjekke linken Thor Eivind tipset om. På fem netter skulle du har greie sjanser, men bruk KRAFTIG!!!! utstyr og maks press. Det er snakk om hook'n hold på 60-sene. Hold igjen og pump det du greier + litt til. Går fisken i ura har du tapt. Ikke gi fisken en meter med mindre den er i ferd med å ryke sena eller knekke stanga. Mekk deg gjerne en primitiv stangkopp hengende mellom knærne fra et belte rundt magen som tillater deg å dytte stangbutten nedi. Da kan du kjøre strak arm og bli sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 kilo+????

Gang det med minst 5, så begynner vi å snakke om potensialet utstyret skal holde til!

Minner om at det er tatt endel havål over 25 kilo på stang av tyskere og nederlendere på Sunnmøre, samt at det i Storfjorden visstnok er tatt fisk på 70 på line....

Karpestenger er i hvertfall bare å glemme at once. Kraftige surfstenger, uptidestenger eller mallestenger er mer greia. Problemet med de første er mangelen på løftekraft, de to siste er kanskje litt korte for å presse fisken opp, og ikke bare inn. Har ikke gitt mine fisker en millimeter, men de har kanskje ikke vært store nok til å virkelig sette redskapen på de hardeste prøvene, heldigvis/dessverre. Viggo berget sin på kraftig lakseutstyr, men den var vel heller ikke stor nok til at det ble kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakseutstyr er ikke med i planen etter conger.. har planlagt å investere i noen flere surfstenger..., og da med D.A.M Sumo Royal ( http://www.dam.de/katalog/html/englisch/su..._royal_surf.htm ) som et av alternativene.."These fantastic distance cast rods have been designed by Uwe Böttcher and then put through their paces by the D.A.M. saltwater team in Namibia when catching "copper sharks" on the "Skeleton coast"."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.