Gå til innhold
Fiskersiden

Lakse fluer


Salomon
 Share

Recommended Posts

Min "gamle-barndoms elv" blir trolig steng for mark-fiske fra neste år.... :(

Som ihuga mark og sluk fisker har jeg nesten ikke fisket laks med fluer, bare fjellørret.... :)

Så nå er spørsmålet..... er det noen som kan gi meg tips på hvilke fluer jeg bør få i boksen for laks og SØ.....

Etter noen timer på Googel....ser jeg at det er et "mylder" av navn og typer....

Er det best med 1. el 2. krok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vist noe av innlegget mitt som forsvant her ser jeg :)

Elva er lita og ei typisk flommelv på nord-vestlandet.... mest smålaks 2-3 kg som bli tatt

De største kulpene er ca.7-8 mtr bredde....noen er fine for flue med stille-flytende partier.

Hva som er årsaken til et forslag om evnt. markforbud.... kjenner jeg ikke til, kanskje for å begrense fisket litt .

Tror det ikke er på grunn av kroking og "grisfiske"...er dårlig elv for slukfiske, for grunn og for mye stein.

Men ei super elv for oss som voks opp der med bambus stang og ei enkel spinkel snelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små fluer funker jo normalt bra på sommerelv, og litt avhengig av utseende på elva så vil jeg tro at enkle og doble i 6-8-10 er fin størrelse på sommer elv i en såpass lite vassdrag. Samt mini trebler på lavt vann. Regnflommer og høyt vann kan du garantert kjøre på tuber fra 5-10 cm. Farger er ikke så lett å si, men tror ikje uansett at du bommer på sølv/blått/sort og green highlander lign fluer. Natta kan du like godt fiske med svarte fluer. Det funker også på dagtid. Sort/sølv er alltid greit. Har du farget elv så kan man gjerne kjøre orange/sort/gull eks thunder&lightning lignende fluer. Men aldrig feil å prøve litt varasjon i størrelse etc. Flyteline kan en vel nesten bruke uansett når elva ikke er større. Men vær obs at du må ikke bare fiske flue der elva er rolig. Å dappe og la flua hoppe i strømkanter og bak steiner der laksen stopper litt kan fungere bra det og. Samt å la strømmen dra flua ned på plasser der laksen normalt stopper litt fanger også fisk!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.