Gå til innhold
Fiskersiden

Storørret en time unna Bergen?


Snikendeørret
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vet at det finnes mange lignende tråder, men tenkte jeg skulle prøve meg selvom .

Jeg lurer ganske enkelt på om noen kan fortelle meg om konkrete fiskevann hvor man kan få ørret på kiloet og oppover, hvor vannene ligger rundt en times kjøretur unna Bergen? Klart, det vil jo være en del - men jeg håper altså på konkrete tips.

De siste ukene har jeg prøvd flere forskjellige vann:

- Dommedalsvannet på Sotra: Her hadde jeg hørt at det skulle være mulig å få storfisk, men vi fikk bare fisk på rundt 300 gram. Artig uansett, men etterhvert som klokken begynte å nærme seg 2200 var det nærmest uutholdelig med mygg og knott, selvom vi brukte Mygga'en flittig!

- Raudliovannene i Os (Gåssand): Stort sett bare småørret. For 3 år siden fikk jeg også en gjedde på 2.5 kg. Ut i fra det jeg visste på den tiden skulle det bare være ørret og røye i disse vannene, så skuffelsen var stor da jeg etterhvert så at det var en gjedde.

- Elven mellom Kalandsvannet og Klokkarvannet: Her har jeg fått en del fin ørret, største på 600 gram. Den tok på en liten sjesluk. Særlig plassen rett nedenfor snuplassen/busstoppet er flott. Nå har jeg nettopp anskaffet meg flustang og tenker å bruke denne plassen aktivt til å øve.

- Storavatnet på Sotra: Har fisket her noen timer i det siste, uten å få noe som helst. Var kansje her litt for tidlig på dagen. I 2011 var jeg her en julikveld i noen timer, og fikk tre ørreter, største på 500 gram.

Håper noen kan komme med noen konkrete tips, og aller helst til vann i naturskjønne omgivelser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Skogseidvatnet kan du få ørret på over 10 kilo i tillegg til røyer på 4-5 kilo. Norges rekorden på røye er derfra og er på 8 kilo og noe.

Røye sesongen er som regel best når det kjølner i været, men stor ørret er det å få der kå for tiden.

Ellers er Gaupåsvatnet et sted med storørret. Langavatnet har innimellom storfisk. Det samme med Hetlebakkstemma. Har hørt at Nestunvassdraget gir fin fisk, men jeg har aldri prøvd det selv.

Hva mener du med stor ørret? Et halvkilo, et kilo eller hva? Bedre å gi mer konkrete tips da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar! Det er tydelig at Skogseidvatnet er en perle hva gjelder storørret og røye. Får ta meg en tur der når jeg får anledning :-) Emilengø: Med stor ørret tenker jeg på ørret på kiloet og oppover, tror jeg skrev det innledningsvis. Uansett; Takk for tipsene, skal prøve noen av disse vannene. Når det gjelder Langavannet så fisket jeg en del der når jeg var 13-14 år, er nå 26. Fikk bare ørret på rundt 300 gram. For øvrig var jeg der i båt sammen med en kollega i begynnelsen av juli, fikk en del ørret, men ingen over 350 gram. Når det er sagt så fikk vi høre fra en lokal bonde at det fra tid til annen blir tatt ørret på kiloen her, da helst i garn. Jeg var en tur i Myrkdalen i slutten av juni. Her skulle jeg være en uke, og hadde sett fram til fiske på vikafjellet og Stølsheimen. Til min store (les:STOOORE) skuffelse var det is på alle vann. Endte opp med at jeg kjøpte fiskekort i Myrkdalselven. Her fikk jeg, på første kast, første dag - en ørret som akkurat bikket kiloen. Fisket i 5 dager til i samme elv, uten så mye som et napp! Den tok forresten på makk. Beklager noe rotete innlegg. Ikke like enkelt å strukturere innleggene når jeg skriver fra telefonen min og ikke en Pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker å ta en tur til Skoseidvatnet når anledningen er der. Lurte på om noen av dere vet hvem jeg kan kontakte angående leie av båt, fiskekort osv? Og praktiseres det catch and release i dette vannet, eller er det rom for å ta med seg en og annen fisk? Er det ikke slik at når fisken kommer opp i en gitt størrelse er ikke lengre fisken særlig å spise? Hvor stor kan ørreten eller røyen være før kjøttet ikke er særlig å spise? Eller er dette bare tull, og fisken smaker like godt uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vann på lur en times tid fra bergen...jeg har aldri fått noe der på sluk, flue eller mark men stor fisk er det der.. vannet går på folkemunne for å være fisketomt så da måtte det sjekkes om det var fisk der med "usportslige" metoder det resulterte i 5 fisk en på 500gram og resten mellom 1,5 og 3 kg.. det merkelige er at jeg aldri har sett vak der men nå vet jeg iallefall at det er fisk der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor kan ørreten eller røyen være før kjøttet ikke er særlig å spise? Eller er dette bare tull, og fisken smaker like godt uansett?

Hvis vannet produserer god fisk vil jeg tro at ørret opp til rundt 6 kilo er god å spise. Kanskje større også. Det jeg har hørt er at fisk fanget nær gytetid kan få dårlig smak. Jeg har fisket stor fjellørret i elv(2 til 4 kilo) frem til 31. august. Uten å merke noe til dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et vann på lur en times tid fra bergen...jeg har aldri fått noe der på sluk, flue eller mark men stor fisk er det der.. vannet går på folkemunne for å være fisketomt så da måtte det sjekkes om det var fisk der med "usportslige" metoder det resulterte i 5 fisk en på 500gram og resten mellom 1,5 og 3 kg.. det merkelige er at jeg aldri har sett vak der men nå vet jeg iallefall at det er fisk der..

Lurevann er dårlig gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet produserer god fisk vil jeg tro at ørret opp til rundt 6 kilo er god å spise. Kanskje større også. Det jeg har hørt er at fisk fanget nær gytetid kan få dårlig smak. Jeg har fisket stor fjellørret i elv(2 til 4 kilo) frem til 31. august. Uten å merke noe til dette.

Når en brunørret kommer opp i ca. kiloen er den ofte gammel og uspiselig synes nå jeg. Den kan også ha et for høyt innhold av miljøgifter. I tillegg er det uspiselig å ta livet av slike ørreter med tanke på de negative effektene det har på fiskebestanden i vannet/elva. Så slipp heller ut igjen all ørret over kiloen (eller halvkiloen), og kakk noen smakfulle 350 grammere til middag ;-)

I vann og elver med en tynn bestand av stor ørret smaker alltid Real Turmat bedre enn fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en brunørret kommer opp i ca. kiloen er den ofte gammel og uspiselig synes nå jeg. Den kan også ha et for høyt innhold av miljøgifter. I tillegg er det uspiselig å ta livet av slike ørreter med tanke på de negative effektene det har på fiskebestanden i vannet/elva. Så slipp heller ut igjen all ørret over kiloen (eller halvkiloen), og kakk noen smakfulle 350 grammere til middag ;-)

I vann og elver med en tynn bestand av stor ørret smaker alltid Real Turmat bedre enn fisk.

Nja dette er nok bestemt mye av de lokale vekstforhold. På det stedet jeg fisker er mattilgangen god. Slik at veksten er rask. Stedet er også kjent for å ha stor fisk. Man forventer nesten ørret på over to kilo. Stedet ligger laaangt fra enhver bilvei. Så uttaket er heller ikke så stort. Defor kakker jeg stor fisk på dette stedet med god samvittighet. Men så klart på andre steder kan dette bli helt feil. Og det kan også hende at stor fisk ikke er så god som du sier. Så vi kan nok ha rett begge to. Det finnes nok ikke noe fasitsvar som gjelder alle steder. Man får vurdere utfra lokale forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.