Gå til innhold
Fiskersiden

Denne uken kommer en Penn 16 vsx i posten...erfaringer?


Brosmebeistet
 Share

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her ikke brukt snella selv, men den er vel kjent for grei /godkvalitet.

Det jeg dog lurer på er hvorfor du satser på 80lb snøre? Til der meste av havfiske i Norge er det vanlig å bruke 30-40lb pp. Tykkere snøre sørger for mer avdrift og drt blir vanskeligere å holde bunn. Såvidt jeg har skjønt bruker håkjerringfiskerne 50lb pp, og det holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her ikke brukt snella selv, men den er vel kjent for grei /godkvalitet.

Det jeg dog lurer på er hvorfor du satser på 80lb snøre? Til der meste av havfiske i Norge er det vanlig å bruke 30-40lb pp. Tykkere snøre sørger for mer avdrift og drt blir vanskeligere å holde bunn. Såvidt jeg har skjønt bruker håkjerringfiskerne 50lb pp, og det holder...

For å svare helt ærlig så er jeg ikke sikker.....Kjøpte en Penn Squall nå i sommer og der satte de på 80 lb Suffix. Fisker som regel med 1 kg søkke i enden så noe særlig avdrift blir det ikke med mindre strømmen går bananas eller det er mye vind.

Suffix lina er jeg svært missfornøyd med etter at den har røket 2 ganger høyt i sjøen. Litt av grunnen til at jeg skal prøve PP nå. Biter håkjerringa på så har jeg jo også en liten tjangs ;)

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du dypt siden du bruker så tungt søkke?

Ikke veldig dypt. Vanligvis på ca. 180-250 meter, men det hender det drar seg ned på både 400 og 500 meter. Forøvrig har jeg aldri fått fisk dypere enn 350 meter, kanskje jeg burde gi opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella er top notch! :)

Hvis du ryker 80lbs Sufix tror jeg du skal se veldig nøye på stangringene dine, og evt også om du har noen skarpe hjørner eller lignende langs båtsida som du kanskje har vært borti.

Man kan selvfølgelig oppleve produksjonsfeil, men for de anerkjente merkene skjer det veldig sjelden.....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella er kjent for å være bra,var en test i Alt om fiske for en god stund siden og de kom fram til at begge snellene var kraftige nok for alt her hjemme.

Penn snella hadde en litt brattere bremsekurve som gjorde at den stakk seg litt fram.

Når du fisker på dyp over 150meter ville jeg gått for mye tynnere snøre,siden tykt snøre blir tatt veldig av strømmen.

0,25-0,30 tipper jeg er mer passe. Da kan du sikkert gå ned noen hakk på søkkevekta også.

Edit: har selv hatt 2 stk storspoler med Sufix multi som ikke holdt mål.

Testa det med en vekt og snøret som skulle tåle 17-18kg røyk rett av ved 6-7kg...

Men sjekk stangringene dine nøye også.

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du skal ha 80lb sena på spolen går det på 700 yards som er 640 meter i følge hva det står på ebaysiden. Men ville nok gått kratig ned til 0,25-0,30mm senetykkelse som foreslått over her. Da kan du bruke lettere søkke og du vil få en bedre feeling med fiske ditt, men da får du nok legge en del backing med mono på den snella for den rommer mye sene : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett på denne? tiagra 12 :) denne bruker iallefall jeg nå etter jeg byttet ut 16èn med denne. knallbra snelle for min del ihvertfall, denne snella er og såpass smal at det er god balngse i den og det blir ikke vinglete å kjøre fisk. PS! jeg bruker 50 lb pp 750 m som har holdt i et år nå med mange prøvelser som lange 16+ osv.. tror jeg skal gå ned en strlse med neste skift. så 80lb er unødvendig! http://viewitem.eim.ebay.no/SHIMANO-TIAGRA-12-for-Big-Game-reel/370636408656/item

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett på denne? tiagra 12 :) denne bruker iallefall jeg nå etter jeg byttet ut 16èn med denne. knallbra snelle for min del ihvertfall, denne snella er og såpass smal at det er god balngse i den og det blir ikke vinglete å kjøre fisk. PS! jeg bruker 50 lb pp 750 m som har holdt i et år nå med mange prøvelser som lange 16+ osv.. tror jeg skal gå ned en strlse med neste skift. så 80lb er unødvendig! http://viewitem.eim....0636408656/item

Kanskje jeg skal bestille en Tiagra også...men, hvilken. 12 eller 16? Skal brukes på alt fra uer til håkjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg her ikke brukt snella selv, men den er vel kjent for grei /godkvalitet.

Det jeg dog lurer på er hvorfor du satser på 80lb snøre? Til der meste av havfiske i Norge er det vanlig å bruke 30-40lb pp. Tykkere snøre sørger for mer avdrift og drt blir vanskeligere å holde bunn. Såvidt jeg har skjønt bruker håkjerringfiskerne 50lb pp, og det holder...

Vi bruker aldri mindre en 80lb helst 100-130lb til kjerringa. Trur vi har fanget ei med 50lb og det var ei lita på 200kg. Tynnere blir alltfor følsom for slitasje og det hender at vi bruker 15kg+ brems og da må du ha litt mere og gå på en 50lb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snella kom den... Menehh, hvordan er det med toll? Har etter hvert bestilt og fått en del på ebay, kun betalt toll en gang. Hva skjer nå? Får eg snella til 2700 all inklusive ? Tror jaggu eg skal få en sånn tiagra 12 også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ikke toll på fiskeutstyr, men moms skal man egentlig betale, men mulig han sendte den som gift og satt en annen sum. Det ser du på papirene du fikk med pakken.

Har verken betalt toll eller moms...om han sendte den som gift er jeg usikker på. Anyway, eg e no happy med snella. Litt kort sveiv kanskje. Ellers virker den gjennomsolid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal bestille en Tiagra også...men, hvilken. 12 eller 16? Skal brukes på alt fra uer til håkjerring.

Har sjøl 16VSX, og den er nesten pensjonert. Selv om meitefiske ikke er så veldig bevegelig, så synes jeg VSX er for tung.

Skal du kjøpe en ekstra snelle, ville jeg ha kjøpt noe som var forskjellig fra det jeg hadde fra før.

Tiagra og VSX er overkill til alt norsk fiske (-håkjerring). Jeg ville enten kjøpt en mindre og lettere snelle eller valgt en snelle som er mer spisset mot håkjerring. 16 synes jeg er litt i det minste laget til håkjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella kom den... Menehh, hvordan er det med toll? Har etter hvert bestilt og fått en del på ebay, kun betalt toll en gang. Hva skjer nå? Får eg snella til 2700 all inklusive ? Tror jaggu eg skal få en sånn tiagra 12 også :)

Du vil få regning fra speditøren i Norge på 25% mva av ordresummen. Normalt er dette UPS of Norway.

Jeg har også ei 16VSX. Den brukes lite siden den er tung, men snella er gjennomgående kvalitet. Til kjerringfiske vil den nok fungere utmerket, men ikke hør på gutta som fisker med sytråd. Bruk 80-100lbs braid. PP er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker aldri mindre en 80lb helst 100-130lb til kjerringa. Trur vi har fanget ei med 50lb og det var ei lita på 200kg. Tynnere blir alltfor følsom for slitasje og det hender at vi bruker 15kg+ brems og da må du ha litt mere og gå på en 50lb.

Da har jeg lært noe nytt i dag også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Erfaringen så langt med denne snella er at sveiven er alt for kort og at det ikke er enkelt å få tak i en lengre. Vurderer å lage en selv. Ellers virker selve mekanikken bunnsolid.

Noen som vet om ett sted som selger sveiv til denne snella? Ser de selger en del sveiver på ebay, men ikke til denne .(vsx 16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett noe arm som er lenger. Men om du skal lage en sjøl må du være forsiktig med å ikke lage for lang arm. Desto lenger arm, desto kraftigere moment kan du sveive inn med, desto større belastning vil det være for gir. Men en lengre arm vil også belaste deg mindre på en gitt motstand i forhold til en kortere arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.