Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretbomber som kan være " alt" ( vannfylling)


Shimano71
 Share

Recommended Posts

Noen som vet hvor man får tak i de bombene som kan fylles med vann og hva de heter? Noen som har relevant erfaring med de? Lurer litt på om ikke dette er lurere en å ha forskjellige ( lei av å bære på alt mulig)

Jeg fant jeg fant!! Den som søker finner.......noe

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Dupper--and--Duppstoppere/Ørretbomber/Bluefox/Patriot-bomberdupp--126418-p0000057778.aspx

MEN er det noen som har erfaring med disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 100 år siden skrev jeg flere artikler i Villmarksliv i forbindelse med fluefiske med kastedobb. Den gang brukte jeg ( og bruker) franske (originalene) eggformede dobber med samme egenskaper og som var ment å fylle med vann. Vann gir "vannvitige" bra kasteegenskaper grunnet slingremoment. Jeg kjenner ikke til denne du henviser til , men om egenskapene er noenlunde det samme anbefaler jeg slike på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket endel med denne og har to ankepunkter.

Det er etter min mening for lite spillerom å gå på fra helt flytende til ganske hurtig synk.

Noe som gjør at det anbefales på det sterkeste å sjekke inne ved land hvordan duppen reagerer med ditt foretrukne agn og med forskjellige vannmengder.

Små dobbekrokede sjøørretfluer i størrelse 12 har seff lite innvirkning, men en solid makrell-strimmel på en 2x agnkrok eller agnskalle/brisling drar duppen ned med bra hastighet.

Mitt andre...og kanskje vesentligste ankepunkt er at plasten i rørene framstår som nokså sprø - jeg har knukket 3 stykker nå...uten at jeg helt vet hvordan. De har ligget i stolsekken, i egen liten xxl-pose sammen med mine andre bombere.(ja, jeg vet det ikke er helt optimal oppbevaring, men de andre har jo "tålt" dette)

Jeg har også bombere fra Abu,Milo og andre som til tross for betydelig mer bruk - fremdeles er intakt og funksjonell.

Mitt råd er å kjøpe dedikerte bombere med forskjellig synkegrad.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også best vanlige ørretbomber, helst milo sine. En klarer seg lenge med tre synkegrader i samme vekt, så mye å bære på blir det jo ikke. Intermidient i 25gr er den som blir mest brukt, så flytende og til sist saktesynkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket endel med denne og har to ankepunkter.

...og det finnes også enda et ankepunkt, nemlig det faktum at jeg synes det er prinsipielt betenkelig å fiske med redskap som innbyr til potensiell spredning av smitte fra et vassdrag til et annet all den stund disse mest sannsynlig fylles/justeres med vann på plassen man fisker der og da.

Jeg bruker utelukkende Milo (som er en helstøpt og dedikert konstruksjon) og er meget fornøyd med dem

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.