Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner på trolling/havfiske


jesper
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg skal igang med trolling (laks/sjøørret) og havfiske (Sei, Torsk og Kveite) i og omkring Storfjorden (Ålesund) hele året rundt - men trenger lidt hjelp til "investeringer" som trengs.

Hva trenger jeg får å komme igang med begge?

Tenkte noe ala.

Fiskeutstyr

Multihjul - Shimano Tekota 600 med whiplash 0,24....er snelle greit eller skal jeg hellere velge 7-800 modellen....eller 2 forskjellige?

Ugly Stik Gold Tiger+ 7,2' 12-25 lbs....noe større/fler stenger - har ikke peiling her?

Pirke - noe forslag?

Kveitejigger - noe forslag?

Strike pro woblere...str. farver?

Tomic woblere...str. farver?

Trolling utstyr

Scotty 1050 Depthmaster (er der montert line på denne eller hvordan?)

Bottom deep seeker 5 kg

Scotty Power Grip utløser 120cm/48" med wirehake

Snap-On Diver Paravan

Håper på lidt hjelp her...så jeg får en flyvende start:)

mvh Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jesper velkommen til forumet .En av de viktigste tingene er å lage seg budsjett på hvor mye en er villig til å bruke på utstyr lett og bruke mange tusen kr.Selv fisker jeg de slagene du nevner ,med en gang du nevner kveite blir ting noe merre komplisert les utstyret må være noe grovere spesielt sneller. La meg foreslå 2 sneller/stenger tenkt sjøørret/laks her har du god tid det meste av sesongen er over.

http://www.skittfisk...0000069242.aspx til en rimelig pris ca 600kr pr sett +frakt.Ca 250meter med ca 0.50 sene skule du være i gang med sattsninga på laks /sjøørret,men det er ikke vansklig å finne dyrere løsninger.

http://www.skittfisk...0000044502.aspx Ville kansje gått for en litt større Scotty 1060 Depthkingmodell pris ca kr 2900+ frakt tar ca 67meter vaier

Kjenner ikke helt til denne ,men går ut fra at den nok er helt grei du må nok regne med at du må ha

Scotty 1001 - downrigger wire

91m / 150lb wire ca kr 400

http://www.skittfisk...yprigglodd.aspx Bottom deep seeker ville valgt 7.5kg med en gang 700kr + frakt

Du er nå i ca kr.5500 + frakt,ikke helt avskrekkende.Jeg ville lest meg opp på flashere og kjøpt noen agnhoder +ljøegulpp utrolig bra til sjøørret/laks bifangster storsei/torskDet står å lese en del om dette på forumet evnet på forumet.

Når det gjelder kveite tenker jeg det skule bli bra med dette sette

http://www.skittfisk...0000069030.aspx pris 1900kr.+ frakt

PowerPro Hi-Vis Yellow 455m / 0,41mm kr 550 +frakt.Som du ser blir det snart kr og øre utav det ca 8000kr på rimelig forslag.Det er ikke lett og finne noe som er mye rimligere en dette,men sesongen på fiske er snart over og da vil det være mulig og plukke opp godbiter hos de forskjellige nettbutikkene .Bruk forume god det står veldig mye omm både kveitefiske/laks,sjøørret

Ble en del rot her ber over med meg er på nattevakt,lykke til i sattsniga

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei ! Har rigget en Galia 630 med 2 stk.Cannon Digitroll 5 samt 2 stk Big John planerboardsneller og 8 stangholdere.

Har ikke prøvd utstyret ,men håper en tur i februar etter ørret.

Stenger har jeg valgt Shakespear Ugly Stick Gold Tiger+ 7,2 fot med snelle Daiwa Accudepth LC 47 med 1400 fot 0,40 monofil.

Dette er ikke det billigste utstyret,men tror at det vil betale seg i det lange løp.

I Mai mnd vil jeg starte dorging etter laks.i Storfjorden og Breisundet.

Skal gi tilbakemelding,så snart jeg har fått testet utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestilte stenger og trolling utstyr fra sverige (http://www.olssonsfiske.se), greie priser og de trekker fra den svenske momsen som er det samme som norske. Litt kjedelig at det ikke er lov til å fiske med mere enn 2 stenger pr båt :) etter laks og ørret i havet.

Tror ikke det er så mye spart å kjøpe fra Sverige, når det tilkommer moms og frakt + fortollingsgebyr så kan du sikkert handle det i Norge for nesten den samme prisen. Larvik fiskesport AS har også gode priser på trollingstenger http://www.trolling.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trekker jo fra den svenske momsen og den er jo det samme i norge. Dette gjør de automatisk på nettsiden deres og den norske betaler du på posten. Sparer jo litt på at den svenske er lavere enn den norske også. Frakt det kommer selvfølgelig i tillegg men det gjør det jo hos de fleste nettbutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trekker jo fra den svenske momsen og den er jo det samme i norge. Dette gjør de automatisk på nettsiden deres og den norske betaler du på posten. Sparer jo litt på at den svenske er lavere enn den norske også. Frakt det kommer selvfølgelig i tillegg men det gjør det jo hos de fleste nettbutikkene.

Er klar over at den Svenske krona er 85 - 86 kr av den Norske, Men i tillegg av at du også må betale moms av kjøpesummen så er det moms på frakta også ,og på toppen av det hele tollklareringsgebyr som er for tiden Kr 125,- ( Forenklet fortolling per oppdrag)

De tar seg godt betalt for frakt på en fiske stang ser jeg, den ligger på Kr 686,00 www.olssonsfiske.se/CheckOut.aspx

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for fine svar.

Har gått for 4 stk. Shimano stenger (2 pilke og 2 trolling). Fant Shimano Tekota på salg i DK til 1000,- stk. så det ble en 600 og en 700 med spiderwire.

Mangler dog 2 stk. trollingsneller.....lurte på å gå etter vanlige fastspole eller er det en dårlig ide?

Noe som kjenner noe fra kveiteplasser i Storfjorden? Har båten liggende ved Håhjem

mvh Jesper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.