Gå til innhold
Fiskersiden

Børstemark


Recommended Posts

Jeg er fersk i "gamet" og lurer på noen ting når man skal fiske sjøørret med børstemarkimitasjoner. Har prøvd noen kvelder i det siste i Drøbaksområdet, men uten hell.

- Når er det bra? Tid på døgnet, værforhold og sesong er vel relevante variable, men hvordan påvirker de fisket?

- Hvordan fisker man med slike imitasjoner? Steder/bunnforhold, "høyde" i vannet og inntrekkshastighet?

- Hvordan bør imitasjonene se ut?

Lengde, farge, tykkelse, beveglighet. "Bindeoppskrifter"?

Hørt at ulike arter kommer til forskjellig tid, men påvirker det fisket?

All info tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hej og velkommen på Forum.

børstemarkimitationer fungerer for mig ganske bra også selv om det er uden for børstemarksæsonen. jeg bruger gerne brune eller grønlige udgaver og fisker dem med lange og relativt hurtige indtagninger. jeg synes at en hurtigt indtagning får Sjøørreten til at hugge mere hårdt på fluen. om man bruger en langsom indtagning oplever man ofte af fisken bare napper i halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Gratulere med SØ. Morro ikke sant ?

Fisketid : Tidlig morning og kveld/natt.

Men er det dårlig vær og flo på dagtid er dette også en tid man bør være ute.

Bruk også flo og fjære. Fisk opp mot flo og ned mot fjære.

Det kan være dødt under flo og fjære. Da står vannet som oftest rolig.

Den meste av fisken får du nå på rundt 3 meter. Fisk på områder der grunner går over til dyp (skrenter). På natterstid kan du fiske på selve grunnen.

Børstemark : det meste av sverming har vel vært nå, så prøv gjerne fiskeimtasjoner.

Lyse på dagtid og mørke på kveldstid.

glimrende kveld/nattflue. Også fått fisk på dagen på denne.

https://www.fiskersiden.no/shop/product.asp?intProdID=8

Glimrende på dagtid/tidligkveld og morning.

https://www.fiskersiden.no/shop/product.asp...sp?intProdID=24

På dagtid ville jeg brukt synk 4 for å komme litt ned i "skrenten" mot dypet, på kvelden /nat ville jeg brukt flyt eller synk 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av vegard.østhagen

Takk for svar!

Har funnet en interessant artikkel her på Fiskersiden av Remy.

Er det andre steder som er verdt å sjekke ut?

Fikk forresten min første sjøørret i sjøen på flue (lys zonker) litt sør for Drøbak i går[ :) ]

Tror kanskje jeg så deg da jeg var en tur på meitekjøret i går B) grattis med fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann!

Det er vel slik at børstemarken "sværmer" til forskjellige tider, avhengig av hvor i landet du befinner deg. Her i Bodø omrd. har det ikke skjedd enda. Det heter vel at det må være over 7 grader og fullmåne for at børstemarken skal "sværme". Det har ikke vært slike forhold enda her. Tror det skjer ved neste fullmåne - som er om ca. 4 dager [ :) ]

Mener og tror at den beste tiden for slikt fiske er på kvelden/natten - mellom flo og fjære - på grundt vann.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henrikw og velkommen til forumet.

Tror ikke jeg har opplevd børstemarksverming ved så høy tempratur som 7 grader i indre Oslofjorden. Etter hva de lerde nå sier er det ikke fullmånen som trigger svermingen, men de vet ikke hva.

Sjekk denne: http://www.fiskarlauget.no/toma/borstemark...borstemark.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.