Gå til innhold
Fiskersiden

Helgerapport fra finværet


emilengø
 Share

Recommended Posts

Været i helgen var meldt knallfint, ingen regn, nesten ikke vind og varmt vær... da var det bare å komme seg ut igjen å fiske!

Matre var stedet, goplassen!

Etter en times kjøring fra Bergen kom vi fram til plassen hvor vi har dratt opp så mange hundre kilo med fisk.

Stenger ble rigget og slengt ut. I overflaten var det lite aktivitet, spesielt for å være Matre. Ikke noe fisk på ti minutter! Krise! :|

Neida! Så ble bunnmeite utstyret slengt ut, og etter ti sekunder var det napp, og opp kom store hvittinger på over kiloet.

De bet på alt, bare å slippe ned, så var de på igjen! Gulp, makrell og reke likte de.

DSCF1235_zpsaebf91d4.jpg

Der var den første oppe!

DSCF1209_zpsca5b5357.jpg

På en time hadde vi dratt opp rundt 25 store hvittinger. De minste var rundt 7-800 gram, mens meste parten var over kiloet, noen var rundt 1,5 kg også.

DSCF1238_zpsd5564cb9.jpg

Det tok ikke lang tid før vi allerede hadde alt for mye hvitting, så da måtte vi slutte å fiske på bunn.

Men gjett om, til og med i overflaten var hvittingen! Under bryggen kunne vi se de svømme innimellom.

På sluk var det kun småsei...

Men vi fortsatte nå å fiske og fikk litt hvitting som vi ga vekk til noen andre som også fisket der.

DSCF1227_zps6e6cfdd4.jpg

DSCF1224_zps99657c69.jpgMasse fin hvitting!

Utpå kvelden ga "heldigvis" hvitting bittet seg litt, og da håpte jeg på litt annen fisk, men stort bitt var det ikke.

Noen gutter lengre ute i en båt fikk en laks og mye småsei. Men det var i grunn kun småsei vi og fikk, annet en litt hvitting og makrell innimellom.

DSCF1218_zps059cfdc1.jpgDSCF1217_zps8bfad02c.jpg

Vi prøvde litt i overflaten og makrellen bet i perioder. Jeg håpte på sjøørret eller laks helst da, men så dårlig ut med den.

Jeg hev ut et snøre kun med krok og makrell når snøret hylte ut. Laks tenkte jeg nå, men neida.

Etter en morsom fight kom det opp en taggmakrell.

Kom noen til etterhvert, de er utrolig morsomme og utrolig sterke! Kjører ut!

De var ganske store, vi hadde ikke vekt, men de lå rundt kiloet. Norgesrekorden er 1,1 kg, men noen av de vi fikk var nok rundt det. Sist tur i Matre tok ene vennen min en på 1,35 kg, så store er de her.

DSCF1212_zps33b14d44.jpg

DSCF1215_zps7969f964.jpgRen muskelkraft!

Utover kvelden ble det kun noen små lyr og hvittinger, når solen gikk ned ble det også ganske kaldt.

Så vi satt oss inn i bilen for å spise litt, men det tok ikke lange tiden før jeg var nødt til å gå ut for å fiske mer!

Fisking er avhengighetsskapende :rofl:

DSCF1211_zps13bcb1b5.jpg

Så forsvant solen....

DSCF1230_zps4a379ae1.jpg

DSCF1239_zps8a5454cb.jpg

Jeg gikk ut igjen i mørket og slengte ut to agn på bunn. En med reke og en med makrell.

Etter et par minutter stod agntyvene på.... Denne gangen hågjel som det nesten alltid er alt for mye av her på natten.

DSCF1241_zps52bebf80.jpg

DSCF1242_zpsce1d5ade.jpg

DSCF1244_zpsd346b22f.jpg

Fikk også en fin liten hyse, en lyr og et par hvitting i mørket :thumbsu:

DSCF1246_zps922b90ba.jpgDSCF1250_zps07e2b596.jpg

Så var det å legge seg :thumbsu:

Bra tur alt i alt! Mye fisk og knall vær!

Fiske oversikt:

Rundt førti store hvittinger

Rundt ti sei

To hyser

Tre lyr

Tre hågjel

Fire taggmakrell

Fem makrell

:skydive:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.