Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan nå 50 arter.... i Åsane?


emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nå nærmer jo året seg slutten og til sammen har jeg fått 46 arter så lenge jeg har fisket...

Nå er faren min på reise i utlandet, og med en mor er under lite interessert i å fiske(Bare å spise den) så har jeg ikke så mye mulighet for å komme meg rundt om kring.

Kan komme meg rundt i Åsane/Bergen/Arna, men ikke stort lenger.

Så har noen tips til hvilke arter jeg kan prøve, og aller helst om plasser hvor jeg kan prøve?

Her er listen.....

Abbor, Ål, Ålekvabbe, Bekkerøye, Berggylt, Bergnebb, Blåkjeft, Blåstål, Brosme, Dvergulke, Fjesing, Gjedde, Gressgylt, Grønngylt, Hågjel, Horngjel, Hvitting, Hyse, Karuss, Knurr, Kveite, Laks, Lange, Leirkutling, Lusuer, Lyr, Makrell, Paddetorsk, Pigghå, Regnbueørret, Rognkjeks, Rødspette, Røye, Sandflyndre, Sandkutling, Sei, Skrubbe, Svartkutling, Sypike, Taggmakrell, Tangkvabbe, Torsk, Vanlig fløyfisk, Ørekyte, Ørret og, Sjøørret

46 til sammen

Har aldri fisket målrettet etter arter, men hadde vært morsomt å prøve å klare 50 før nyttår alikavell.

En art jeg vil prøve etter er piggvar/slettvar, men det er vel ikke helt tiden for det nå... vet om en plass hvor jeg har sett piggvar, men den var altfor sær til å ta agnet selv om det ble servert centimeter fra nesen dens.

Er det andre arter jeg kunne prøvd meg på? Noen flyndrearter kanskje? Har et par goplasser til flyndre her i nærområdet, men er mest skrubbe/sandflyndre/spette det går i. :turned:

Har også forøvrig et annet spørsmål og, med denne artslisten gjelder Sjøørret som egen art eller regnes det bare som ørret. Er jo samme arten, så blir vel det samme som å skrive opp blåstål/rødneb... Eller tar jeg feil? :huh:

Takk for svar, nå er jeg trøtt... klokken er halv fem, skal ut å fiske nå, hehe :thumbsu:

Endret av emilengø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norgesrekordlistene opereres det med ørret og sjøørret som 2 arter. Vi som driver og fører artslister er stort sett enig i att dette skal telle som en art. Det samme gjelder for røye-sjørøye.

Den letteste måten for å få noen kjappe arter å å dra ned i båthavn for å plukke ulke, tangsprell og 3-pigget stingsild. Sannsynligvis vil du også finne tangstikling, hårvar og kanskje noen til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørret og ørret er samme art, ja. Men, til å være 14 år gammel har du likevel en skikkelig bra liste. 50 bør fremdeles være mulig å få til før årsskiftet. Karleif har nokså rett, men han bor i Eventyrland når det gjelder små obskøniteter. Det er noen liter vann mellom hver tangsprell her hos oss, og hårvar er nesten som en fantasifisk å regne. Ulker har vi derimot en del av. Her er hva jeg ville gjort for å nå 50 arter i år. Siden ørret og sjøørret er slått sammen, trenger du altså fem nye. Og nå tar jeg utgangspunkt i ønsket om å fiske i nærheten av Åsane:

* Vederbuk. Type gull, for øvrig, men det spiller ingen rolle. Kjøp deg noen rundstykker, og ta med deg en liten krok bort til Åstveit. Du vet hvilket vann det er snakk om. Fôr opp med litt brød, og fisken er raskt på plass. Kan lett frilinemeites.

* Havmus. Ta deg en tur på Salhus-kaien, med 1/0-kroker og makrell. Det blir tatt en del av sorten der. Still deg ytterst på kaien, og kast i retning Krossnessundbrua mellom Flatøy og Holsnøy.

* Lomre. Ta bussen til Breistein, og ferjen over til Valestrand. Kaien ved siden av ferjeleiet er fin å fiske fra. Fisk med blåskjell som agn for å maksimere sjansene dine for lomre. (Trolig litt sent på året, men verd et forsøk)

* Glassvar. Sammes som over, men fisk aktivt med fiskestrimmel som agn. Denne fisken kan du egentlig treffe på over alt, og den går ikke av veien for å ta store agn med god fart.

* Tangkutling og/eller trepigget stingsild. Kan tas hvor som helst, men siden du allerede skal til Valestrand kan du fiske den der. Microkrok, str 20 eller deromkring, med et lite rekefragment burde gjøre susen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbake fra fisketur nå.

Var på Breistein. Tenkte å prøve etter havål der? Vet ikke om den er der, men er jo ganske bratt der og litt ur hvis jeg ikke tar feil. Er stor lange der vet jeg, faren min har tatt på 15 kg der, men jeg prøvde nå.

Ble ingenting annet en en liten lange og to brosmer nå når ble lyst igjen. Lange på 2-3 kg og brosme på 1,5 og 2,5 kg.

Prøvde og litt mikromeite helt inne på grunnen der, men ble bare smålyr. Og fluestangen var med, men null bitt på den.

Havmus har jeg skikkelig lyst på, den er så fascinerende syns jeg! Jeg må vel fiske på natten da?

Gullvederbuken skal jeg prøve etter snart, men er det ikke litt for kaldt?

Lomre og glassvar kan jeg ihvertfall få i viken "våres" i sogn, der har vi fått mye av de to på garn, men har aldri prioritert å fiske etter de. Glassvar har jeg et sted i indre Masfjorden der det er en del. Men faren min har fått de på vinteren da.

Får bare prøve meg fram :turned:

Er selvfølgelig ingen krise hvis ikke, men hadde vært morsomt å prøve å klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomre-Check!

Var og testet en ny spennende plass idag som jeg tror kan levere masse bra flatfisk.

Fikk og en rødspette og to små skrubber!

DSCF1462-1.jpgOg så et sjøkart av stedet

DSCF1463-2.jpg

Stod ytterst på neset der til høyre.

Gikk fint å stå der, litt bratt men ellers greit.

Inne på grunnen så jeg masse mikroflyndrer, så det er nok en lovende plass.

Ikke langt å dra til heller!

Alt må være med :turned: :turned:

DSCF1461-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av lomra også? :)

Har ikke det. Fikk den midt i en kraftig regnbyge, så kameraet turde jeg ikke å ta ut.

Var kun rundt 200 gram og ble sluppet ut igjen med en gang :turned:

Skal teste stedet igjen til uken et par ganger :thumbsu:

Grattis med kjempeflott kloskate forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke tok opp kameraet. Jeg selv har et speilreflekskamera jeg er ganske forsiktig med, og et vanntett kompaktkamera jeg nettopp bruker til fiske. Det trenger jeg ikke å være redd for å kan ta det opp selv når det regner. Kan være greit å ha bilde, hvert fall hvis man er usikker på arten, og det er artig å ha bilde av alle artene sine etter hvert.(noe jeg ikke har)

Grattis med Lomre i hvert fall, stå på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du ikke tok opp kameraet. Jeg selv har et speilreflekskamera jeg er ganske forsiktig med, og et vanntett kompaktkamera jeg nettopp bruker til fiske. Det trenger jeg ikke å være redd for å kan ta det opp selv når det regner. Kan være greit å ha bilde, hvert fall hvis man er usikker på arten, og det er artig å ha bilde av alle artene sine etter hvert.(noe jeg ikke har)

Grattis med Lomre i hvert fall, stå på :)

Ja, er et speilreflekskamera jeg har, er utrolig forsiktig med det selvfølgelig.

Skulle gjerne hatt bilder av fisken, for den var utrolig fin! Mønsteret og det. Har også et undervannskamera/vanntett, men bruker ikke det så mye.

Men Lomre var det! Har vært med å ta før, ikke jeg, men en venn av meg :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kameraet mitt i all slags vær, og det har gått i bakken noen ganger: ett Nikon fra 2009. Det siste året har kameraet begynt å bli litt schizofrent (kanskje tilpasset seg han som bruker det...)... Men det virker 99% av gangene.

Timerutløseren virker ikke alltid, og noen ganger bare slår kameraet seg av....

Det begynte også å dukke opp en mørk flekk oppe til venstre på alle bildene mine med lys bakgrunn.

Jeg var sikker på at jeg hadde tatt bilde av en UFO i bakgrunnen... Og så at den begynte å følge etter meg over alt hvor jeg fisket....

Så da er det vel sånn...

Grattis med Lomre. Art jeg mangler. (Foreløpig forhåpentligvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kameraet mitt i all slags vær, og det har gått i bakken noen ganger: ett Nikon fra 2009. Det siste året har kameraet begynt å bli litt schizofrent (kanskje tilpasset seg han som bruker det...)... Men det virker 99% av gangene.

Timerutløseren virker ikke alltid, og noen ganger bare slår kameraet seg av....

Det begynte også å dukke opp en mørk flekk oppe til venstre på alle bildene mine med lys bakgrunn.

Jeg var sikker på at jeg hadde tatt bilde av en UFO i bakgrunnen... Og så at den begynte å følge etter meg over alt hvor jeg fisket....

Så da er det vel sånn...

Grattis med Lomre. Art jeg mangler. (Foreløpig forhåpentligvis).

Haha :turned:

Men kameraet er viktig for meg. Pengene mine tjener jeg ved å skrive i all hovedsak fiskesaker fra Åsaneområdet til ÅsaneTidende, og da er kameraet viktig, så det passer jeg på som om det var gull! :turned:

Så litt på gamle bilder fra Egypt. Og da så jeg på undervannsbildene og kom på at jeg faktisk har to arter til.

Vi var ute på snorkletur når vi lagde et lite håndsnøre og satt på småkrok.

Da fikk jeg to forskjellige arter. Nemlig Atlantic blue tang surgeonfish og Broomtail wrasse!

Begge fikk vi på brød.

Så da har jeg nå faktisk 49 arter, så 50 burde ikke være så vanskelig! :turned:

Har ikke bilder fra når vi fisket, selv om det bare var 10-15 min vi fisket på. Kan hende pappa har bilder, skal spørre om det, men er ikke sikker! :D

EDIT: Er ikke Atlantic blue tang sergeonfish, men en annen sergeonfish. Skal prøve å finne navnet.

Zebrasoma desjardinii

Desjardin's Indian sailfin tang

Det er den vi fikk, ikke Atlantic Blue tang Surgeon

Endret av emilengø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to kan du ikke legge på artslista. Den er over norske arter. Slik er det vanligvis i hvert fall

Åja, det tenkte jeg ikke på!

Men Ulke har jeg glemt på listen min. Fikk på Sørlandet i sommer en ganske fin en.

Så har 48 da. Tror jeg skal greie 50. Prøver kanskje på Bontelabo etter glassvar, ellers vet jeg om et sted i Masfjorden hvor min far har fått mange på vinteren. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.