Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2013


Nis
 Share

Recommended Posts

Jeg har en mening om det.

Jeg mener at om det står så ille til som man kan tro, da er dette alt for svakt, og en regel som er satt mer av hensyn til grunneiere enn til laksen. Fredning nedenfor fossen i de to-tre første ukene og fredning ovenfor fossen i august. Det skulle monne. Ingen diskusjoner og intet oppsynsproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg Nils Master, hvis man først skal innføre restriksjoner så må det være noe mer en kun fredning av hunnlaksen i Juli og august. Er det forskjell på hunnlaksen i Juni en Juli og august? Hvis man først skal frede hunnlaken på denne måten så får man ihvertfall ta hele sesongen da... Det er viktig med føre var prinsippet her nå! Vi får ta strenge restriksjoner noen år for å få svar på om dette med lite smålaks og få gytegroper er drevet av naturlige svingninger eller om det er en skremmende negativ utvikling...ingen vet helt sikkert! "Tenk langsiktig ikke kortsiktig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg Nils Master, hvis man først skal innføre restriksjoner så må det være noe mer en kun fredning av hunnlaksen i Juli og august. Er det forskjell på hunnlaksen i Juni en Juli og august? Hvis man først skal frede hunnlaken på denne måten så får man ihvertfall ta hele sesongen da... Det er viktig med føre var prinsippet her nå! Vi får ta strenge restriksjoner noen år for å få svar på om dette med lite smålaks og få gytegroper er drevet av naturlige svingninger eller om det er en skremmende negativ utvikling...ingen vet helt sikkert! "Tenk langsiktig ikke kortsiktig"

All erfaring tilsier at det plutselig blir vanskelig å se forskjell på hanner og hunner når slike regler kommer. Og for junilaksene er det igrunnen ofte nok vanskelig å se forskjell for noen og enhver.

Hva med å sette en lav makstørrelse, for på den måten frede mest mulig av de store hunnene og flegangsgyterne? Og lavere sesongkvoter for godt mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at de stenger hele elva fra 1-15. juni, har åpent fiske uten kvoter 15-22 juni for så å stenge hele elva resten av sesongen igjen.

Er greit å få vite noe slikt før en booker ferdig 2013. Stenger Gaula resten av sesongen, er det nok elver å ta av. Så det skal være mulig å få fornuftig aktivitet de resterende 83 dagene også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med en reguleringsmodell med personlige kvoter er at den har begrenset effekt i elver som gaula og orkla mfl.

Tror en må tenke nytt i med hensyn til forvaltning i disse elvene.

En av løsningene er å sette en totalkvote på hele elva og dele den ut etter vald/meter elvestreknig.Den vil i en viss utstreknig kunne kompansert for forhold som var i år samt fått en mer "retferdig" fordeling i elva.

Selv om kostnaden ved å fiske laks har godt i taket de siste 10-15 årene har fiskepesset økt betraktelig, da en må være fler på å dele det samme valdet pga høyere priser.

Har vært skrevet mye om denne problematikken både her og på andre nettsteder.

Faren er som mange her er inne på at i elver som gaula og orkla er det så store økonomiske interesser inne i bildet at det fort kan reises tvil om hvilke motiver som står bak en regulering. Tror ikke vi fiskere hadde vært så mye bedre hvis vi skulle latt flertallet bestemme.

Vi tenker stort sett på oss selv, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke satt gytebestandsmål for denne elva, og fungerer ikke denne reguleringen tilfredsstillende? Er det slik å forstå at elveeierlaget er uenig med forvaltningen og syntes GBM ordningen ikke er anvendelig for denne elva? Foreligger det en ny rapport fra lakseforvaltningen som tilsier at slike tiltak må iverksettes, eller er dette kun for meling av eget brød?

De av oss som fisker i juni vet at når man først får kontakt med fisk, så er den sjelden under 80cm. Mener også å ha lest at fisk i størrelsen 6-10kg er over 70% av individene hun fisk, hvilket også stemmer godt med hva man ser av kjønnsfordelingen på fanget laks i juni.

Bevares er 3 storlaks nok for en husholdning, men fisk på 80 cm er slettes ikke storlaks. Denne sommer så jeg eksemplarer av laks på 80cm veie rett i overkant av 4 kilo.

Syntes det blir langt for mye babbel om statistikker kun basert på foregående sesong, dette er for tynt og ingen ting vokser inn i himmelen. - selv ikke laksebestanden. Statistikker må ha et langt større perspektiv min 10-15år slik at man kan fange opp variasjoner både i elv og for tilvekstområdene i havet slik at statistikken er basert på minst 2 generasjoner laks. Har man behov for å regulere beskatningen med bakgrunn i GMB, så må reguleringen foregå i redusert fisketid og uttak basert på reelle tall som er basert på fisken som allerede er kommet opp i elva (midt sesong evaluering) og ikke på usikker antatt mengde i sjøen. (i forkant av sesong)

Ikke tror jeg dette fører noe godt med seg, fiskere mener jeg begynner å bli drit lei regler og reguleringer, ikke minst om hvordan slike skal tolkes. Dette gjenspeiler seg også tydelig i rekrutteringen til dette ”yrket” laksefisker.

Elveeierlag er selvfølgelig i sin rett til å sette de kjøreregler de måtte ønske innenfor lovverket. Vi er tross alt kun gjester på deres eiendom som leier tilgang til deres rettigheter. – vi kan jo også utebli ved å velge andre elver eller annen aktivitet.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Frede elva nedenfor gaulfosse hele sessongen, og tillate fiske ovenfor til 20 juni. En spøk, men en burde frede 1/4 av elvas lengde hele sessongen slik at fisk kan stoppe opp uten å bli fisket på. Dette vil sikre en god gytebestand.

Har med intresse lest om forslag til NY REGULERING AV FISKET I GAULA Etter mange år som fisker i Gaula har jeg gjort meg opp en mening av hva som er det

beste for laksen i stedenfor problematisk vurdering av hva som er han og hunlaks med sikkert skadet laks som ikke kommer til å overleve et utslepp i elven igjen

Ivertfall ikke denne laksen .Den er helt sikkert IKKE HUNLAKS Undskyllinger finnes for alt

Min erfaring er at det beste er å forby MARKFISKE.PÅ LIK LINJE SOM REKER I SIN TID BLE FORBUDT kun sluk og div fluer burde vært tilatt Etter at mark ble salgsvare fiskes

det veldig mye med mark som etter min mening er alt for effektivt mot laksen og også kan skade gjellene til den som umuliggjør utsetting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig meningsløst å frede laksen i juni når fisken er i sin beste kondisjon og er av beste kvalitet som menneske føde. Ja for vi leker vel ikke bare med fisken, litt alvor er del vel også? Personlig hadde jeg røkelaks til middag i dag og den smakte fortreffelig. En røkt augustlsaks fra Haltdalen ville nok ha vært nedtur i sammenligning.

Siden det påstås at så mye laks tar både to og tre ganger pga C&R, så ville det være meningsløst å frede i juni når fisken allikevel blir fisket i juli og august. Riktig ville heller være å frede fisken i august, så hadde man spart et greit antall fisk.

Disse hadde vært spart.

Under 3kg Mellom 3 og 7 kilo Over 7 kilo Totalt

August 2010 395 717,9 308 1327,7 99 912,7 802 2958,3

August 2011 131 261,1 483 2392,7 188 1629,3 802 4283,1

August 2012 152 314,5 193 933,2 257 2398,9 602 3646,6

Hvilket utgjør ca 10% av samlet fangst, og gytebestanden hadde blitt tilsvarende styrket.

Enkelt å kontrollere da alven ville blitt totalfredet fom 1/8.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at all fisk ovenfor meg skulle vært fredet.

Eneste problemet med det er vel at noen grunneiere mister inntekt, at det blir tjåke fullt nedenfor meg, at forgubbingen og turistifiseringen øker, at fraflytting øker, at det blir enda dyrere å fiske..og at folk ikke gidder å stille opp for elva om det igjen blir press på kraftutbygging - men, skitt au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med intresse lest om forslag til NY REGULERING AV FISKET I GAULA Etter mange år som fisker i Gaula har jeg gjort meg opp en mening av hva som er det

beste for laksen i stedenfor problematisk vurdering av hva som er han og hunlaks med sikkert skadet laks som ikke kommer til å overleve et utslepp i elven igjen

Ivertfall ikke denne laksen .Den er helt sikkert IKKE HUNLAKS Undskyllinger finnes for alt

Min erfaring er at det beste er å forby MARKFISKE.PÅ LIK LINJE SOM REKER I SIN TID BLE FORBUDT kun sluk og div fluer burde vært tilatt Etter at mark ble salgsvare fiskes

det veldig mye med mark som etter min mening er alt for effektivt mot laksen og også kan skade gjellene til den som umuliggjør utsetting

STENG ELVA I 7 ÅR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redskapsbegrensinger i forskjellige former er, slik jeg ser det, bare tull. Dette åpner for kreativitet av en annen verden og man finner alltid nye måter for å fiske mest mulig effektivt på lovlig måte. Det er bare å sammenligne fordums tiders fluefiske med fulldressede enkeltkroker og silkesnører med dagens GT-utgave av den samme sporten, så ser dere hva jeg mener.....

Et kontrollert uttak innebærer å ikke ta ut flere individer enn bestanden tåler. Om disse taes ut med dynamitt eller på oppstrømsfiske med kulehodenymfe er i bestandssammenheng irrelevant.

Laksen er på sitt mest huggvillige når den flytter på seg. Det er bare å se på statistikken for august som er lagt ut lenger oppe i tråden her. 1/3 av sesongen står for 1/10 av uttaket.

Fred de to første ukene av juni nedenfor Gaulfossen og de to første ukene av juli ovenfor fossen om man har behov for å frede.

Det er et tiltak som vil gi effekt på gyteplassene til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det beste er å forby MARKFISKE.PÅ LIK LINJE SOM REKER I SIN TID BLE FORBUDT kun sluk og div fluer burde vært tilatt Etter at mark ble salgsvare fiskes

det veldig mye med mark som etter min mening er alt for effektivt mot laksen og også kan skade gjellene til den som umuliggjør utsetting

Ser ut som om naturen fint ordner opp i dette selv nå, med den totale mangel på snø som er i nedslagsfeltet for Gaula for tiden så ligger det an til lettfiske fra 3.uke i Juni :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk likevel at ett års oppgang er et resultat av tre-fire år med gyting. Ingen grunn til panikk om det er lite gyting ett år. Synes at man overreagerer litt i både Orkla og Gaula.

Men når man så TV-bildene bra Borten-Losen 1. juni kan man godt forstå at noen og enhver kan ønske tøffere regler. Dårligere reklame for laksefiske i elv skal man vel lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er det 99 dager igjen til 1 juni :rock: .Etter litt dystre gytetellinger og diskusjoner i vinter er det på tide og se mot fiskesesongen igjen.

Blir deilig og komme igang.selv skal jeg opp i uke 26,siste del av juni.

Andre gaula fiskere her som gleder seg?

Det er vel litt mindre snø i fjellheimen i år så fiske ovenfor fossen kan komme igang tidlig iår sammenlignet med i fjor.

Noen som har status på snøforhold nå?

Mvh kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjapt spørsmål. Har ikke fisket mye etter laks tidligere, men er veldig ivrig etter å få prøvd det. Er det noen gode plasser å anbefale? Hørt mye positivt om Gaula, men er det andre plasser også som er å anbefale? Bor i Eidsvoll, så er mest interessert i plasser som ikke blir altfor mange timene unna.

Endret av frankafc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.