Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner trenger råd og veiledning!


Christer N
 Share

Recommended Posts

Hei alle dere her i "fluegjengen" :) Håper dere hadde en fin nyttårsfeiring! :) Har lett litt gjennom forumet her for å se etter tips og triks til fluefiske. Finner noe greit. men også mye veeeldig gammelt. (2010--)

Etter sommer 2012 så jeg meg passe lei av og fiske etter sjøfisk (makrell, torsk osv) dypt inne i de heller vanlige fiskeplassene av Stavanger/Rennesøy området. Fiskene var små, det var aldri noen kamp og man satt mer eller mindre og bare duppet snøret i vannet, vente på at det skulle synke osv. (dere kjenner til det).

Så jeg bestemte meg for å prøve noe som krevde en smule mer tenking, og som enkelt kunne være tilgjengelig uten en nødvendighet for å ha en båt overalt.

Da bestemte jeg meg for å spare meg opp til en fluefiskestang for å prøve ut en annen type fiske.

Jeg er en mer eller mindre Catch'n'release type kar.

Nå når jeg har fått meg en stang, snelle og ett par tørrfluer som ett utgangspunkt. synes jeg det kan være kult å motta litt av deres ekspertise.

Se på meg som en fyr som ikke har store peilingen på fluefiske i seg selv. da dette avviker ganske stort fra sjøfiske.

Nå...

Stanga her en Guideline Hatch 9" #5 (Står det på pakken) og en Guideline Reelmaster (Står det på pakken).

Målet er å kunne fiske inne i elver og vann..

Hvordan vet jeg hvilke vann/Elver mann må ha lisens for å fiske i ? Og hvor jeg kan fiske gratis/ved betalt fiskeravgift.

Er medlem i SRJF og har betalt inn en avgift til http://fiskeravgift.dirnat.no/ -

Har dere noen tips til plasser jeg kan ta på meg ryggsekken, pakke teltet og finne en plass å sette meg ned 1 dag og 2. Eller bare mindre dagsturer. i Rogalandsområdet?

Hva er forskjellen på tørrfluer og våtfluer?

Takker for alle svar :)

Bare som ett lite ekstra tips til andre nybegynnere som gjerne ser denne posten:

http://howtoflyfish.orvis.com/

Veldig greie videoer i god kvalitet som viser basics :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiften du har betalt er for fiske etter laks,sjøørret og sjørøye i vassdrag som har disse. Fisker du i sjøen etter disse artene trenger du ikke å ha denne avgiften. Det er ingen statsavgift for å fiske etter ferskvanns-arter. Du trenger bare lokalt fiskekort.

I forhold til tips om gode fiskevann og elver, samt hvor du må ha fiskekort og hvor du kan fiske fritt anbefaler jeg at du tar kontakt med fiskerforeningen du er medlem i - de har god oversikt over dette. Foreningene har også tilbud om kurs i fluekasting, fluebinding og andre aktiviteter. Ofte har de tilgang til fiskerett i vassdrag samt kanskje hytter, båter og kanoer for utleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.