Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt spørsmål fra nybegynnern


tomarild
 Share

Recommended Posts

Fikk så mange bra svar på det om kroker, og nå har jeg et spørsmål til. Kjøpte meg stang, snelle og alt i går. Skal på fisketur nå og glemte selvfølgelig og legge alle tørrfluene opp i det vannet som jeg kjøpte.

Er det krise om jeg gjør det nå, og lar de tørke på dashbordet i bilen på vei til vannet?

Og en annen ting... nymfene skal ikke oppi der ikke sant?

[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fluer som skal flyte bør imprigneres. Ikke nymfer og våtfluer. Streemere går under våtfluer. Regner med at det er en type ala' Permafloat du har, med en trakt/kammer inne i flaska. Disse preparatene tørker på få minutter, så du behøver ikke legge dem på dashbordet med fare for at dem blåser bort ...[:0]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Klart du ikke skal holde deg unna tørrflue, øvelse gjør mester. Kanskje presisjonene ikke er det beste men lar du flua ligge litt og det kommer fisk sigende, såå har ikke den sett flua lande.

Og ja legg det i vannet, det går bra. Bare tørk de godt før du legger de ut på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybeggynnerstadie er noe av det morrsomste med fluefiske, jeg tenker ofte tilbake på tiden jeg så smått fikk til kasting og fisking. Jeg har fortsatt den gamle glassfiberstanga og Olympia snella, fra tid til annen tar jeg en tur med utstyret å fisker i bekken jeg første gang fisket med flue i.

Blir du bitt av bassilen Tomarild så har du en fantastisk morrsom tid fremfor deg

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arresterer deg LITT på din første setning HelgeB :(

Har akkurat kommet tilbake fra turen nå! Sitter fortsatt i feltskjorte og lukter bål.

Prøvde fluestanga! Fangsten ble 4-5 bjørketrær, et par kilo lyng, noe grankvister og 10-12 busker.

Sliter voldsomt med å kaste lenger enn 6-7 meter (hadde noe motvind også), og snøret legger seg ALDRI rett ut. Det krøller seg og hele fortommen blir liggende rundt flua.

Det ble ingen fisk, men det har kanskje en del grunner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et godt tips er å fiske sammen med noen med god erfaring innen fluefiske. eller er nok tørrtreninga viktig både i startfasen og når nye teknikker skal innøves.

lurt å fiske på plasser med fri baksleng, f.eks. et sted der du kan vade litt ut eller stå på en odde eller ei brygge med vann foran og bak.

et annet tips er å følge snøret med øynene når du tørrtrener, da ser du om det strekkes ut i bakslengen og hvordan kasteplanet ditt er.

kos deg med fluestanga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet er 5-7 meter så er du innenfor de fleste fisker, men.......

Du må ikke forvente at du fixer dette på en kveld.

Når sommeren er over og høsten kommer blir det bedre.

Det med fluekasting er ikke lært på en dag eller fem.

Dette er trening, trening, trening og atter trening.

Du blir aldri utlært, men du må ikke miste humøret, det er bare ikke så enkelt å kaste med flue som nybegynner.

Jeg selv og de fleste andre har vert igjennom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for deres engasjement folkens!

Jada, vet at gressplenen er perfekt treningsplass. Men jeg har vært på kurs denne uka, og stod 9 timer over 3 dager og kastet på plen tidlig i uka. Tenkte det kunne være gøy å prøve i vann, med flue på :(

Det VAR også veldig gøy, så jeg skal ut i dag også! Tar med teltet så jeg får kroka noen beist i morgen tidlig!

Evig optimist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta litt tid å få dreisen på fluekasting, men gir du opp før året er omme har du for store krav [} :) ]

Klarer du 10 meter, så kan du fort ta fisk med både tørr og våt flue.

Bare prøv og ikke gi deg, vær j****g mot deg selv.

Har selv fiska med flue siden jeg var ca 12 år gammel og da vet jeg mye om hvordan dette er.

En kompis av faren min lærte meg å kaste med flua, og resten lærte jeg meg selv de nermeste fem årene [:0]

Til slutt skal du lære andre å gjøre det samme som du gjør i dag[ :P ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker tilbake på første kastene mine med et altfor tungt snøre på en glassfiberstang så er det bare utrolig at jeg gadd å fortsette. Heldigvis fikk jeg fisk ganske tidlig, det var nok det som skulle til for min del. Tålmodighet og hjelp fra andre fiskere er det som trengs Tomarild.

De fleste fluefiskere er nemlig hjelpsome folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du gikk på et kurs. Det lønner seg såfremt instruktøren og opplegget er gjennomtenkt. Nå er det som gutta sier her. Det tar noen år å bli virkelig god. Basis kasteferdighet en ting, men det å omsette alt til praktiske situasjoner, ja, det er utfordringen, og det lærer man seg kun ved å praktisere disse situasjonene, gang på gang. Vi har vært der alle sammen, og vi lærer alle sammen fortsatt.

Min erfaring er at du blir bedre enn "de andre" hvis du tar det at "du skal bli bedre enn de andre" på alvor. Det betyr at du bør ta til deg litt ny teori hvert eneste år, forsikre deg om at du har forstått denne teorien korrekt (tro meg, det er lett å tolke den feil, spesielt det kastetekniske). Da trener du også korrekt, og får raskere framgang. Evaluer deg selv hele tiden. Det er din jobb å gjøre deg bedre.

Nå vet jeg ikke hvor du gikk på kurs, men de følger deg kanskje opp med en gratis repetisjon? Passer jo bra å ta den på høsten kanskje, når du har fått trene litt i fred.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se at dere engasjerer dere folkens.... veldig bra!

Var ute i Nordmarka søndag til mandag, men det ble dessverre mer gåing enn fisking (hadde med en fyr som er litt utålmodig når fisken ikke biter i løpet av de 10 første kastene).

Det var en god del vaking i det vannet jeg var, men det så ut til å være stort sett småfisk. Kanskje også bare ørekyt (?) :)

Men... over til det positive for min del:

Turen gikk forbi løkene mellom Hakloa og Bjørnsjøen, og der er det rimelig tett vegetasjon rundt vannet. Min positive opplevelse var at jeg allikevel klarte å kaste med fluestanga. Klarte liksom å kaste litt sidelengs langs bredden på vannet. Og ikke minst... flua havnet i vannet på vært eneste kast. Ikke i grantrær, lyng og caps sånn som sist.

Det jeg må lære meg til helgens utflukt er knuter. Bruker nå vanlig krokknute, og den presenterer vel flua dårlig har jeg hørt. Synes det er vanskelig å lære knuter via tegninger på nettsiden her, men jeg skal sette meg ned å forsøke i dag.

Dumme dumme meg hadde kameraet i sekken, men glemte å ta bilder. Det skjer hver gang. Men jeg kan rapportere om bra med insekter (vet ikke hvilke) oppå vannene. Spesielt inne i viker. Kan også melde om at jeg fant relativt fersk bjørneavføring like øst for Store Gørja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom Arild!

Bor du i Oslo?--> øverst i Akerselva (nærmere bestemt ovenfor Brekkedammen) "vanker" det en god del dyktige kastere hele våren fra tidlig april. Ta med deg stanga så vil du få mange tips vedrørende snører og kastestiler. Lørdager mellom 12 og 16 vil du 100% treffe noen som kan gi deg gode tips om knuter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Husk alltid å stekk ut fortomen din før du begynner å fiske det vil gjøre at du ungår så mye krøll når den lander på vannet.

Det samme med fluesnøre, alltid greit å strekke det ut før du begynner å kaste.

Og husk å kjøp inn noe mudd veldig greit å ha på fortomen når det er vindstille. Dette gjør at den synger litt.

Og tørrfluepulver til å tørke flua. Ingen ting som er mer irriterende en at flua synker.

hvis du får fisk så husk alltid på og vask flue ren for alt av fiskeslim og så ha den i pulveret.

Bruk også flytemiddel.

Og det er ikke en kastelengst konk. fisken kan gå veldig nære land.

Tørrfluefiske etter ørret er kanskje noe av det mest trivelige fisk som finnes. Så ikke gå lei selv om du sliter med å kaste, du har så mye utrolig bra fiske i vente, men hver litt tålmodig[ :) ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.