Gå til innhold
Fiskersiden

Lite spm ang fortommen


Marius-
 Share

Recommended Posts

Er relativt ny på fluefiske. Men begynner å få det til nå. Dog så kommer det noen knuter på fortommen ennå, når jeg kaster i litt vind.. :/

Hadde på en nedtrappende fortom (ferdigfabrikat) i begynnelsen. Jeg handlet også litt monoline, som jeg kunne skjøte på når jeg fikk knuter ytterst på fortommen. Men nå lurer jeg på om det rett og slett har blitt knuter for langt opp på fortommen?! For der jeg nå må skjøte, linen er det mye tykkere snøre enn det jeg skjøter på. Og nye knuter kommer mye kjappere (det skal mindre til enn før å få knuter)..

Så spm mitt egentlig blir vel om nedtrappingen på fortommen bør være mer gradvis? At det blir vanskligere å kaste om man har feks 1m med tykk fortom, for så å ha skjøtet på en tynn den siste 1.5m'ern ?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør tapere fortommen din gradvis ja! Har du kun 2 dimmensjoner blir dette en fortom som er vanskelig å kaste med og den presenterer fluene DÅRLIG! Skal du på død og liv tapere fortommen selv bør du bruke 4-5 forskjellige diametere, men dette avhenger seff av typen fiske.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Marius, problemet kan løses enkelt uten å måtte kjøpe ny ferdigtapert fortom støtt og stadig. Kjøp en ferdigtapert fortom og knyt på en mikroring i enden på denne. Så knyter du en spiss på mellom 1m og 1,5m inn på mikroringen. Når det har blitt for mange knuter på spissen og den har blitt for kort så klipper du den bare av og skjøter på en ny. Den taperte fortommen blir dermed aldri kortere! Det du bør tenke på er at den taperte delen ikke bør være for lang så hele fortommen blir for mye å holde styr på. Til ørretfiske bør ikke hele lengden være særlig mer enn 4m til å begynne med. En passe fortom for en litt uøvd ørretfisker kan altså være slik:

1. 9 fot (2,7m) lang ferdigtapert fortom i 3x (0,20mm) eller 4x (0,18mm)

2. Mikroring til å skjøte sammen fortomsbitene (Skremmer ikke fisk!)

3. Fortomsspiss på 1,2m i 5x (0,15mm)

Enkelt og mye billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva du skal fiske - til nedtrapping (tapering) i sjøen bruker jeg 3 tykkelser, da som regel 0,58 - 0,38 - 0,25. Denn tykkeste delen er 60% av total lengde, 20% på hver av de tynneste, slik at på en 3 meter fortom bruker jeg 1,8 meter 0,58 - 0,6 meter 0,38 og 0,6 meter 0,25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fishy

Joda Marius, problemet kan løses enkelt uten å måtte kjøpe ny ferdigtapert fortom støtt og stadig. Kjøp en ferdigtapert fortom og knyt på en mikroring i enden på denne. Så knyter du en spiss på mellom 1m og 1,5m inn på mikroringen. Når det har blitt for mange knuter på spissen og den har blitt for kort så klipper du den bare av og skjøter på en ny. Den taperte fortommen blir dermed aldri kortere! Det du bør tenke på er at den taperte delen ikke bør være for lang så hele fortommen blir for mye å holde styr på. Til ørretfiske bør ikke hele lengden være særlig mer enn 4m til å begynne med. En passe fortom for en litt uøvd ørretfisker kan altså være slik:

1. 9 fot (2,7m) lang ferdigtapert fortom i 3x (0,20mm) eller 4x (0,18mm)

2. Mikroring til å skjøte sammen fortomsbitene (Skremmer ikke fisk!)

3. Fortomsspiss på 1,2m i 5x (0,15mm)

Enkelt og mye billigere!

Ville IKKE anbefalt så lang og tynn fortom til en nybegynner! Dette er ikke spesielt enkelt å rette ut uten erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller senere må han likevel bruke såpass lang fortom. Et dårlig kast gir svært ofte knuter uansett hvor kort fortommen er. Denne fortommen som jeg beskriver er heller ikke spesielt lang, men gir faktisk større mulighet til å få fisk. Dessuten er det lettere å se resultatet av et godt kast med en litt lengre spiss. Ikke er det alltid ønskelig at fortommen strekkes 100% ved presentasjonen av flua heller. Husk også på at en ferdigtapert fortom er såpass tykk i den første delen at det ikke er mye energi som forsvinner før en kommer ganske langt ut i fortommen.

Jeg våger påstanden her og nå:

Alt for mange er for forsiktige med nybegynnere. De må trene og se resultatet av denne treningen. Ved for kort fortom blir de ofte lurt til å tro at de kan det godt nok når strekker denne, men blir skuffet når fisken uteblir - fluefiske er plutselig ikke gøy likevel. En mann i Marius sin alder tåler ihvertfall såpass, og gleden blir også større når han vet at det stor mulighet for å få fisk over minstemål.

Barn derimot er en helt annen sak.

PS. Jeg lærte å kaste med lang fortom og har hatt glede av det siden. Jeg ble tvunget til å unngå å legge til meg feil som ville gjort det umulig for meg å senere bruke fortommer helt opp til 3 ganger stanglengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med MP her.

Du må på ingen måte ha så lang fortom. En god regel er fortom lik stangens lengde. I enkelte tilfeller kan den være lenger ved vanskelig fiske(selv bruker jeg aldrig mer en 1.5 meter lenger enn stanglengde, dvs 12 fot) og enkelte ganger kan det være greit at den er kortere (nattfiske). Det er fullt mulig at at fishy har behov for enda lenger fortomer men tror nok det hører med til unntakene.

Espen gir forresten en god beskrivelse på en fungerende tapert fortom, bruk den og skift ut spissen før du er på den tykkeste delen så kommer du til å klare deg fint. Med litt erfaring med kasting i vind så vil problemet ditt bli mindre.

Fisker du lags kysten så vil du oppleve endel vind - isteden for å ha kjempelang fortom kan du bruke flourkarbon fortomsmateriale. Det har mindre brytning en vanlig mono og blir nesten usynlig for fisken. Selv bruker jeg bare dette og 9 fots fortom.

Lykke til med kastingen og skitt fiske [ :) ][ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er delte meninger på dette. Fishy har sikkert noe rett, som dere andre også har. Jeg sliter med å få knutet på fortomen. Noe som mest sannsynlig tilsier at jeg ikke beveger stangen i en rett linje over bakken. Noe jeg selv må fikse... Senere får jeg sikkert muligheten til å bruke lang og kort fortom!

Men det som er sikkert! Jeg var oppe i siljan og fisket idag. Og jaggu tok fisken flua, noen ganger uten "bæklasj" på fortomen og noen ganger med :) Så tror den er ganske så sulten! :D

Håper bare ikke det tar så lang tid å lære seg det forbanna kastet at jeg går lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips i såmåte: Fisk når du fisker og øv når du øver - kombinasjon av de to er ikke det ideelle. Dvs: Når du går for å øve - bare øv og ikke fisk - du kaster mye mer og er mye mer fokusert på selve kastingen når du øver enn når du fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig begynner du framslengen for lavt og for brått. Det samme gjelder bakslengen. Det beste er om du prøver å bruke så lite kraft som mulig. Det forhindrer som regel at stangtuppen bøyer seg for mye i begynnelsen av kastet, noe som fører til at snøret starter for lavt og vil krysse seg selv (griserumper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innlegget Jfarmen skriver kan du ikke høre på. Den blir litt absurd når det sies at du ikke burde ha lang fortom. Husk at det er fisken du skal ta, kjøp deg en ferdig fortom Pool 12 til en billig penge og skjøt på slik Fishy skriver.

Fishy er jo tross alt en konkurransefisker og en VM deltager. Med så mange tips jeg har fått fra han har fisket mitt blitt atskillig bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robert R.

Har aldrig selv brukt så lang fortom men så er jeg heller ikke fluefisker i verdenstoppen. Kan heller ikke si at jeg noen gang har møtt noen som bruker så lang fortom men så vanker jeg heller ikke i de kretser hvor jeg har mye kontakt med så drevne fiskere.

Standard lengde på fortom er IKKE tre ganger lende på stangen (eller har jeg sovet i timen). Det er heller IKKE nødvendig for å få fisk. Men skal man man hevde seg i toppen internasjonalt så vil ikke min begrensede kunnskap holde. For å overliste veldig sky fisk så er det helt sikkert riktig å bruke lange fortomer, merk lang - ikke normale.

Skal ikke hevde at jeg har fasiten her men jeg får nå fisk med standard fortom.

9" fortom er vel det det selges mest av i butikken. Eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:overliste veldig sky fisk

Sky fisk er jo noe vi alle vil ta ikke sant! Den er jo den vi er ute etter, først så må man ha en flue som gir et trykk i vannfilmen som etterligner det man imiterer. Og hvis man kun bruker den ferdige fortomen uten å forlenge den er min personlig erfaring at fisken opplever plasket noe hardere enn hvis du har hatt en forlenget fortom,pluss at den vises noe bedre i vannfilmen. Det kan jo ikke være noe minus hvis fortomen er 3 x stanglengde og du er vant til det. Du må alltid ha en fast lengde på fortommen, hjelper ikke å si at 60% bruker du ditt og datt. SÅ lenge du vet hvor lang den er hele tiden blir presentasjonen mye bedre og kastingen fordi du VET hvordan den er til alle tider.

Ok, jeg fisker etter fisk, ikke en sky en, men etter fisk og får den. Men hva med etter en sky en?? Skal jeg da skifte fortom eller forlenge den?

Nei, bruker den lange fortommen hele tiden jeg. Venner meg til det og er blitt vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært svært sjelden man har bruk for så lang fortom som 3 ganger stanglengden. Men det jeg sier er at med lite unoter fra starten av kan man senere beherske så lang fortom om det skulle være nødvendig. Standard lengde for tørrfluefiske er for meg 1,5 til 2 ganger stanglengden.

Jeg jobber selv i butikk og - Ja, vi selger mest 9fot og en god del 12fot ferdigfortom, men i en tykkelse som gir deg muligheten til å øke lengden med en spiss på 1m eller mer selv om du er noe uøvd. Vi selger altså ferdigtapert fortom og spissmateriale i en tykkelse og lengde som står i stil med ferdighetene til den som kjøper. Klager? Ikke så langt.

Hvorfor så lang fortom? Fordi:

Det gir deg mulighet til å få fisk som er noe mer sky enn vanlig. Det gir deg mulighet til å få fisk som du kun kan få ved oppstrøms presentasjon. Det gir deg mulighet til å få lengre drift på flua før den striper ved f.eks. døgnfluefiske. Og det er nettopp døgnfluefiske som ofte er den største opplevelsen, ikke sant? Men jeg kan være enig i at det er mye lettere for en nybegynner å fiske med vårfluer og våtfluer ettersom det ikke er noen bakdel om de stripes. Det er bare det at det ikke alltid fungerer like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte våtfluer idag. Og funka de, selv med 1m fortom (etter alle knuter og møkk) :)

Imorgen skal jeg dog være mere nøye og lage ny fortom når jeg "ødelegger" den som er. Dritten var at jeg ikke hadde så mange forskjellige sene tykkelser liggende, og som dere vet er det 17 mai. Så da får man heller ikke kjøpt. Men skal nok få fiska fordet. :D Får ta med haspelstanga i backup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det som blir sagt her er jo mere eller mindre riktig. --men det som er sikkert er at hvis en ikke er helt inne i kastinga i vind så er det lurest og følge Espens råd. Fordi det er viktig i nybegynnerfasen og ikke få for mye trøbbel med for lang fortom.Det rådet som Espen sier om koninga har jeg brukt i de siste 20 årene og det har funka bra.Start med en fortom som har stangens lengde og øk etterhvert som kastinga bedrer seg . Stein Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at jeg enten benytter uniknuten eller kirurgknuten når jeg taperer egne fortomer. (Hadde vært artig å høre hva andre bruker også. Og da gjerne fra de som har forsøkt seg mer enn 1 år. ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun kirurg knuten når jeg taperer fortomen. Aldri hatt noe som helst problemer med at den glir opp, eller på annen måte ikke holder mål. Også syntes jeg rett og slett at den er enklere en uniknuten!

En kompis og jeg satt for noen år siden å prøvde litt forskjellig av knuter o.l og han endte til slutt opp med å bruke uniknuten og har gjort det siden. Forøvrig ikke hørt han klage!

Bare å prøve seg frem, tror kanskje det kommer mere ann på hva man blir vant med.. Begge knutene er etter min erfaring holdbare, men jeg holder en knapp på kirurgknuten mye fordi jeg som sagt syntes den er enklere og går fortere å knyte en uni`n..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg har holdt på så lenge som 1 år ennå, men bruker kirurg-knuten jeg også. Etter jeg fikk den inn med t-skje her på forumet :) Var en tur på fjellet og fisket idag også. Det blåste litt mye, men i de stille periodene vaket det titt og ofte, selv om fiske denne dagen uteble :/ Ble dog en veldig fin tur for meg og hunden. (slippe alt 17 mai mas, sålenge en fremdeles kan!) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det brukes kirurgknuten og aller helst SA Tippet Material har jeg sett i konkurransemiljøet, bruker selv Stroft og en del andre forskjellige materialer, men etter å ha prøvd knuttesten med meg selv med Stroft.etc og SA er det liksom ingen tvil hva jeg skal gå over til. SA skal kjøpes inn NÅ og alt det andre skal kastes, kirurgknuten 3 tørn uten fukt og kan også bruke mikroringer mellom, kanonbra. Har vist dette til mange i Trondheim, mye enklere å sette på opphengere hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og glemte en ting, selvfølgelig kan man bare binde på en Streaking caddis rett på den nyinnkjøpte fortomen uten å forlenge den. Får jo fisk da å! Men poenget er vel å ta sær/sky fisk og da hjelper det meget godt med en lang fortom. Til vanlig bruk synes jeg 2x stanglengde er greit.

Og mikroringer er alfa omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.