Gå til innhold
Fiskersiden

Heddersvatn 2013 (turvideo)


Robert L
 Share

Recommended Posts


Det var mye som gikk galt allerede første dagen da jeg og Benny skulle på vår tradisjonstur til Heddersvatn.

Som vanlig forsinket til avtalt avgang.


Dagen til Benny begynte med et ødelagt hjullager på bilen sin på vei til jobb fredags morgen. Han fikk bilen på verksted å skulle sitte på med leieboeren sin fra Ås i Akershus, tilbake til Notodden.

Da de på ettermiddagen kom inn i svarteste Oslo så kuttet alt det elektriske på bilen ut og timene gikk.


Jaja, for å gjøre en lang historie kort så fortsatte det med mange forsinkelser utover ettermiddagen for Benny, så jeg og Easy fant ut at vi drar i forveien oppover åsen.


I god tro på at vi skulle komme opp i dagslys så sæla jeg på meg en overfylt pulk med 15-20 kg ved faktisk, proviant for fire dager til to voksne og en hund, samt alt kokeutstyr, liggeunderlag og sovepose. Sekken var igjen overfylt av ting man bare "må" ha med på seg tur. Tullball!


Vi fant fort ut at dagslyset kunne vi se langt etter. Snøen kom tettere og tettere for hver meter og skutersporene vi fulgte forsvant mer og mer. Omsider så kom vi opp på toppen og landskapet åpnet seg, endelig Heddersvatn. Led lenser'n (hodelykta) er god som fy den, men i dette tette snødrivet så var ikke sikten på mer enn fem til ti meter. Gleden var virkelig stor da jeg kunne sæle av med sekk og pulk å fyre opp inne i gapahuken som absolutt har sett bedre dager.

Skeive vegger, himmelen som tak og en halvmeter med snø inne i gapahuken. Naturen hadde vært hard mot gapahuken vår i vinter.

Litt arbeid gjensto før det var kvelden og jeg kunne ta en pust i bakken, men kroppen gikk litt på autopilot når premien med reinsdyrskinn, knitrende tyribål og en liten akevitt ventet.


Langt på natt så kom Benny tuslende minst like sliten som undertegnede. Da hadde bålet slukket for lengst og jeg og Easy hadde lagt oss i posen for kvelden. Det blei tid til litt skravling og bålfyring før vi sovna ganske så slitne.


Stive og støle i kroppen etter den harde turen så var lysta på å ut å pilke helt klart til stedet, men da jeg fikk hode ut av posen å kikka ut så sank lysta betraktelig. Snøen lava ned og det blåste godt i kasta. At det var 60-80 cm tykk is i tillegg gjorde bare motivasjonen enda mer svekket. Litt pilking blei det, men det er ikke noe å skrive hjem om.

Dette blei heller en tur med bålkos, bålkaffe, en yderst liten akevitt og god mat. Vi følte vel selv etter denne turen at det hadde blitt mye skravling og lite handling, men en helg inne i soveposen på reinsdyrskinnet og en god kopp kaffe med noko attåt er ikke å forakte det heller.

Endret av Robert L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir nok ikke kvitt oss så lett ;) . Vi kommer nok til å ta med oss kamera på tur så lenge det er gøy, å det er jeg skummelt redd for blir lenge :)

Jeg synes selv denne videoen er helt middelmådig. Det var utrolig lite action på isen, for ikke å snakke om under isen. Vi trives nok best med kamera og haspelstang fremfor kamera og pilkestikke. På vinterturer er det ofte at filming kommer litt ned på prioriteringslista også :)
Kanskje greit å ikke pangstarte turåret også, liker best at kurven er sterkt stigende utover våren og sommeren :)

Endret av Robert L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.