Gå til innhold
Fiskersiden

gode tackler til skate


vetle
 Share

Recommended Posts

Det tah sa. Glidende med sirkel eller J-krok i 2/0 til 10/0, alt etter hva man foretrekker å fiske med. Fortom er 0,70+, fint å sikre seg litt. Up and over eller vanlig pulley er sikkert greit om man trenger å clipse ned agnet, men standard glidende er vel det de fleste bruker. Litt slange er fint for å beskytte sena, vet ikke om det har noen attraktor-effekt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! da vet jeg at jeg ikke har bæsja på leggen hvertfall! har fiska glidende og 2/0 krog. brukt slange og makrell som agn... blitt 1 men vil helst ha fler. har fiska på ca 30m på mudder/sandbund...ka sei dokk om d?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! da vet jeg at jeg ikke har bæsja på leggen hvertfall! har fiska glidende og 2/0 krog. brukt slange og makrell som agn... blitt 1 men vil helst ha fler. har fiska på ca 30m på mudder/sandbund...ka sei dokk om d?

Høres ut som en god plan det der. Gitt at det er piggskate du er ute etter og du ikke trenger å kaste sykt langt ville jeg personlig brukt en større krok. Da kan man bruke større agn og spre ett større duftspor :) Har ismeitet piggskater med owner ssw i 6/0 eller 7/0 og det har gått fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatene klarer å kroke seg på alle kroker de klarer å få i munnen. Selv bruker jeg 2/0-9/0 etter klo/pigg/spisskate, men ser jo at en spisskate har null problem med å tre seg perfekt på en 16/0 super mutu, så det vanskelig å overdimensjonere. Å fiske glidende langs bunnen er del det mest optimale i mine øyne, selv om et PN med litt lenger krokfortom gjør samme nytten. Ang bunnforhold og dybder er du nok allerede på rett plass. Bruk agn som lukter masse og holder seg godt på kroken. Vi fisket veldig effektivt med makrellhoder klyvd i to, da du slipper det meste av bifangst og slimål, og kan heller konsentrere deg om målrettet skatefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatene klarer å kroke seg på alle kroker de klarer å få i munnen. Selv bruker jeg 2/0-9/0 etter klo/pigg/spisskate, men ser jo at en spisskate har null problem med å tre seg perfekt på en 16/0 super mutu, så det vanskelig å overdimensjonere. Å fiske glidende langs bunnen er del det mest optimale i mine øyne, selv om et PN med litt lenger krokfortom gjør samme nytten. Ang bunnforhold og dybder er du nok allerede på rett plass. Bruk agn som lukter masse og holder seg godt på kroken. Vi fisket veldig effektivt med makrellhoder klyvd i to, da du slipper det meste av bifangst og slimål, og kan heller konsentrere deg om målrettet skatefiske.

Hvitskaten min på 5,4kg ble tatt på en 16/0 sirkelkrok.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke åssen det er med andre arter enn klo her rundt alta? blitt bare klo hvertfall... når vil dere si fiske er best? flo-fjære, natt-dag?

Om det er klo du fisker etter vil nok 2/0 være knall krokvalg, kjipt å feilkroke de jævlene. På de plassene de er blitt tatt her i trondheim fiskes det på natta, men tror ikke det spiller noen rolle. Er nok spredte huggperioder hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.