Gå til innhold
Fiskersiden

Fløyfisk


TommyB
 Share

Recommended Posts

Hei :)

lurte på om noen her visste om fløyfisk har en eller annen form for anti koagulerende stoffer på piggene eller lignende? jeg har søkt endel rundt, men finner ikke noe informasjon om det. var ute idag, og stakk meg på et par, og fikk noen små blødene stikkså, som ikke sluttet å blø. blødde i 3 timer før det stoppet, og det fikk meg til og tenke, kan den ha slike stoffer? har hørt at de ikke er giftige, men lurte på om noen her sitter på noe kunnskap? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fisker har både en annen bakterieflora, og slim som vi reagerer på. Og har du først pigger så er det som regel for en grunn. Så godt mulig. Det er fler ikke giftige fisker som gir reaksjoner om du stikker deg. Sår tar lang tid å gro, og det blir fort litt verk og irritasjon i sår.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fisker har både en annen bakterieflora, og slim som vi reagerer på. Og har du først pigger så er det som regel for en grunn. Så godt mulig. Det er fler ikke giftige fisker som gir reaksjoner om du stikker deg. Sår tar lang tid å gro, og det blir fort litt verk og irritasjon i sår.

Det er sant, piggene er der av en grunn, men siden de ikke har gift, tenker jeg smerte ved spising. men som du sier, det er en annen bakterie flora og slim. sårene verker ikke, de er helt rene, men det blødde i et sett, minnte litt om vampyrflagermusens, da den har antikoakulerende stoffer i spyttet, som gjør at blodet bare renner og renner..

stakk deg på ett par?

Tror du har stukket på minst 10 fløyfisk i dag. lørning by børning? ikke her i gården :P

(ps, eg fekk ein heilt på slutten)

:P lørning by børning, hva er det? :P

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LørningX2 betyr at neste gang du får fisk med pigger så håndterer du de deretter.......så slipper du og blø... vel og lenge.. ;)

dette er vanskeligere enn det høres ut... selv om jeg kjenner fiske, og vet om piggene, så stikker jeg meg. lusuer, svarthå, ulke, knurr, fløyfisk er noen som har fått en smakebit.. selv om jeg lærte som 3 åring at fisk med pigger = auau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen min er da at fløyfisken i all hemmelighet egentlig er en vampyrfisk. den stikker sitt bytte, hindrer dens koagulasjon, slik at den kan drikke dens blod til den er mett :P

Men som potebelly sier, bakterie florean er helt forskjellig, og da er det ikke så rart at man reagerer på en eller annen måte, men at blodet ikke koagulerer hadde jeg ikke forventet (om det er at det ikke koagulerer som er grunnen) men begynner å hovne opp rundt stikkene nå, så er nok en form for reaksjon på en eller annen måte :)

jeg skal begynne på ett nytt prosjekt: "hvor mange arter i norske farvann kan man stikke seg på?" :P

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggene til fløyfisken er noe herk. Gled deg til fjesingsesongen er i gang :-)

Den fisken har jeg ikke på lista, og kan bli et "spennende" art i "hvor mange arter i norske farvann kan man stikke seg på?" :P håper og få en under piggvarfiske i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.