Gå til innhold
Fiskersiden

Åa i blaker - noen som er kjent ?


JonasEriksen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Lurte på om det er flere som har vært og prøvd fiskelykken i den lille åa i blaker? Jeg har vært en del der og fisket, men ikke lengere opp enn bruvollen.

Noen som vet hvordan det er oppafor bruvollen ? :turned:

Kan jo slenge med noen bilder derifra også !

20121005_161009.jpg

20121005_170212.jpg

-Jonas

Endret av JonasEriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan ørretfiske nedover fra slora mørre og ned til bruvollen er ? Har hørt noen rykter om at det skal være bra ved slora mølle også? :D:thumbsup:

Det er mange fine plasser nedover der:) De sier at det skal være bra ved mølla, men har ikke opplevd at det er så bra der som ryktet skal ha det til.

Nedover fra mølla er det relativt tett på begge sider av Åa, med noen åpne områder etter skogsdrift. En del fine kulper og partier nedover her, samt et par steinette småstryk.

Nå kommer det litt ann på hva du har tenkt å fiske med der, om det er flue, meite eller sluk. På de mest åpne strekningene kan det gå greit med flue, men for det meste ville jeg anbefale å meite pga at det ofte er tett og kronglette nedi der. Sluk/spinner anbefales ikke da det er en god del trær og stein som det er veldig let tå sette seg fast i.

Nedenfor der lysløypa krysser Åa så blir det mer åpen, men det er en del krattskog rundt åa der og. Det er ikke så veldig likt skogspartiet da elva stort sett flyter jevnt ned til bruvollen uten noen nevneverdige stryk eller kulper.

Jeg hadde et par turer i 2009-2011 hvor vi fort kunne få 9-10 ørret på en drøy time på en god dag, men i de siste åra har det vært veldig labert. Nå fiska jeg ikke like mye i fjor som før, men i løpet av hele fjor ble det kun to ørret til sammen på den strekningen jeg har brukt å fiske. Håper på at dette endrer seg i år:)

Har et bilde av en ørret jeg tok der på godt over kiloen som får en samekniv til å ligne en tollekniv;p Hadde jeg bare funnet det skulle jeg gjerne lagt det opp;) Med mindre noen andre har tatt den fisken så svømmer den muligens fortsatt nedi der et sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teleskop stang lite splitt haggel og self en lite krok :) er og anbefale. Slora kan gi 2 kilos ørret i stor kulpen ellers så kan det hvere greit og ha gått der noen år så man kjenner til kulpa oppover og nedover så man veit hvor de oppholder seg og hvor dyp kulpa er . Er ikke bare og dra opp kilos øretter selv om de er der elva deler seg jo i 2 ved bruvolden og begge elveløpa gir bra ørret og fin fin gullbust :P. Nede ved meg er det knall fiske med flyte brød etter vederbuk største tatt på flyte brød bak huset er 2600gr .Grunden til at ørret bestanden muligens har gått litt ned er bever demninger og at de har slutta sette ørret i Aurskog men de gyter da i elva :) mye små ørret . ligger no bilder av fisk fra elva på fb profilen min kai hedlund om noen ikke veit

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye av utsetting av ørret i aurskog evt påvirker sloråa i så stor grad, det er jo en relativt lang omvei for fisk som settes ut i aurskog mtp å komme seg opp i sloråa. Hvilke vann var det disse ble satt ut i foresten?

Jeg tror at det som har mest å si er vannføringa fra kjernsmo og nedover, og hvordan den er mtp gyteplasser og hvor lett det er for ørreten å forflytte seg i elva. Har opplevd at fiske er best når vannføringa er på sitt laveste, men vet ikke helt hvor bra dette er for ørreten i elva da det blir veldig stillestående og varmt vann enkelte plasser. Har ikke støtt på noen beverdemninger fra lysløypebrua og oppover, dog har jeg sett en del "hi" de har gravd ut og lagd til langsmed breddene og sidene av elva.

Noen som har prøvd det aller øverste strekket? Tenker på fra ovenfor slora mølle og opp til demningen på kjernsmo, ganske åpent område på slutten der.
Om noen som fisker der ønsker selskap på en tur eller to går det jo ann å avtale dette:) Hadde vært hyggelig å ha selskap nedi der mens myggen biter som verst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det at åa deler seg ved bruvollen vet jeg jo , men av en ellerannen grunn har jeg ikke tenkt på å prøve "i det andre elveløpet"... Dette må jo selvsagt prøves !!

Min erfaring er også at ørretfiske er best med lite vann i elva (hvertfall med flue). Når elva er "stor" har jeg sjeldent fått no mye ørret. Men det er jo mange faktorer som spiller inn.

Jeg var i åa 19.mai, da gikk jeg fra slora mølle og nedover til brua som krysser lysløypa. Det var dårlig med napp helt ned til brua , der var det litt liv. Jeg så heller ingen beverdemninger der da.

Jeg har hørt at fra slora mølle og oppover er det ikke ørret, fordi det var en bonde der som klarte og få silosyre ut i elva. Og etter dette har ikke ørret bestenden kommet tilbake i den delen av elva.

Men dette er jo bare noe jeg har hørt, er jo mulig og prøve :jump: !

Det er bare og si i fra om noen skal ned i åa og fiske!, hadde vært greit med litt selskap mens myggen er som vært ja ;)

Endret av JonasEriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du var der den 19'de, så gikk jeg antageligvis bak deg nedover fra mølla:) Så ihvertfall ferske fotspor langsmed mens jeg gikk nedover. Ble en liten ørret og et par kilo ørekyte på den turen(føltes ihvertfall sånn)

Det de snakker om silosyre var for en god del år siden sånn jeg har forstått på de som er litt eldre enn meg. En eller annen gang på 70tallet/80tallet, men det tok livet av det meste i elva ja, deriblant en ganske stor krepsebestand har jeg hørt. Om det er ørret ovenfor slora mølle er vell mer avhengig av om fisken klarer å pasere fossen der, men tror da ørret skal klare det relativt greit. Mener å ha hørt at noen unger tok en ørret på 1-2kg fra selve brua der for en del år sia, men det kan hende at det ble forveksla med kulpen nedenfor mølla.

Fiska litt i den andre delen ovenfor feltet på hogset og det har blitt en del ørret der. Desverre har de stort sett vært relativt små og elva føles om ikke annet litt mindre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg var den 19. :) når ca tid var du der ? Ble ikke allverden med ørret på meg heller, ble en ørret på 398 gram på spinner å det var det..

Jeg håper ørreten klarer og passere fossen!, hadde vært ålreit med enda mere og fiske på ! :thumbsu: Det kan jo godt hende at det er ørret der, virker egentlig litt rart om det ikke var det, iogmed at det er det i resten av elva ? Men det er jo ikke annet og gjøre enn å prøve det ! :) Om det er noen som er intressert i og være med og prøve når vannstanden blir litt mindre igjen så er det bare og skrike ut !

Legger med noen bilder fra turen, bilder er alltid gøy !

null_zps76e0ab82.jpg?t=1369635178null_zps81648545.jpg?t=1369635270null_zps33d921b6.jpg?t=1369635299null_zps52082a6f.jpg?t=1369635397null_zpsbcc21ddc.jpg?t=1369635416null_zpsec98b796.jpg?t=1369636004null_zpsd2ab71b8.jpg?t=1369636064null_zps5b04c3dc.jpg?t=1369636194null_zpsa9a7e862.jpg?t=1369636220null_zps13efde68.jpg?t=1369636356null_zps1982b5af.jpg?t=1369636408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva har begynt og synke men fisken er lite intresert i og ta enda . Så det var mye fisk oppe og vaka i helga men vannet er kakkao *2 så du skal treffe fisken i trynet for og få den til og ta.ovenfor bruvolden finner du nok ikke no beverdemninger nå for bevern og huset har fløtta :P

er vell bare en igjen nedenfor bruvolden . Tipper vannet stabiliserer seg i løpet av uka og da er nok ørreten bitevillig igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet fra mølla noe senere enn deg vil jeg tippe. Sola forsvant sånn ca når jeg hadde fisket meg ned til brua. Så ikke på klokka men må ha vært der senere siden vi ikke støtte på hverandre.

Jeg har prøvd ovenfor sammens med en kamerat en gang, men det var veldig tidlig på året samt at det var mye vann. Det som kunne vært mulig er jo å se helt øverst opp mot Kjernsmo, fra der det slippes ut av tjernet og et stykke nedover. Er det ørret ovenfor mølla bør man kunne møte på den der tror jeg.

Jeg kan søke dere opp på face og legge igjen en notis så dere evt kan ta kontakt når dere er der oppe:)

Forøvrig, antar dette er noe link kanskje vet mer om, noen anelse om krepsen eventuelt har kommet tilbake til Åa? Før i tiden var det mye kreps i åa, men den forsvant som følge av silosyra som ramma elva sånn jeg har forstått. De får jeg har snakket med som er grunneiere har ikke hatt noen anelse på hvorvidt den er tilbake. Nå er det kreps i kjersmotjennet og systemet ovenfor det, og var vell muligens noen få meter av åa som ble spart for syra(usikker). Om den er tilbake, så kan det jo spekuleres i om grunneierne evt ville hatt mer interesse av å ta litt bedre vare på Åa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da hadde jeg dratt for en stund siden..

ja, er det ørret der er det en god start og begynne og lete tror jeg.

Jeg fikk en god nyhet av en jeg kjenner på blaker, han fortalt at det var søkt om og "restaurere" åa, å prøve og få tilbake krepsen. Og som jeg skjønte var denne søknaden tatt godt i mot. Så da er det lov og håpe ! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det evt som står for det?

sånn jeg har forstått på BJF, så har det ikke blitt gjort stort i forhold til åa pga at det er vanskelig med alle de forskjellige grunneierne. Samme grunn til at det per nå ikke er noe fiskekort i elva.

Vet Vannområde Øyeren har som mål å få elva over på en bedre miljøstatus, da Åa er en av de elvene i området som har dårligst miljøstatus. Men hvor mye som faktisk gjøres og hvor raskt dette gjøres er jo noe annet da.

http://www.xn--vo-yeren-74a.no/wp-content/uploads/2012/11/%C3%85a-vassdraget.pdf Hva som ligger inne som miljøvurdering av elva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på kartet at det er flere elver som renner inn i fossåa, bla krokstadåa, knauserudåa, steinsrudåa. Krokstadåa og steinsrudåa møtes og renner inn i knauserudåa, som renner inn i fossåa. Øverst i steinsrudåa heter det jarsjøbekken. Blaker jeger og fisk skriver at det er ulovlig og fiske i jarsjøbekken. Noen som vet hvorfor ? Noen som vet noe om disse elvene ? Hvis det er ørret i disse elvene ble jo fiskemulighetene plutselig MYE større. :thumbsup: er lov og håpe !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeforbudet i jarsjøbekken kommer av at det har blitt gjort noen tiltak med opprenskning og kalking/utlegging av gytegrus der. Jeg spurte en gang BJF via mail hva slags tiltak som var gjort for åa og dette var det området hvor de hadde gjort noe arbeid, da dette var den viktigste gytestrekningen for ørret i Åa. Videre så fortalte de at det er fylkeskommunen som nå har ansvaret for kalking osv og at de bare sender inn vannprøver.

Det kan sikkert være et bra fiske oppover der, da dette er nærmere de vannene jeg vet at det har blitt satt ut ørret i tidligere, så fisk som har gått ned fra disse vannene vil antageligvis treffes på mer på de strekningene. Jeg har bare vært ovenfor hogsetfeltet og fisket, men vi fikk da brukbart med ørret der og, selv om de var små. Det blir nok ganske tett oppover jo mindre elva og bekkene er da men.



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det høres jo veldig bra ut ! , med tanke på ørret videre nedover å i de andre elvene :) Okei, må definitivt prøve på noen av strekningene oppover der :D Men du vet ikke noe om de andre elvene som jeg nevnte ? Jeg skjønner at jeg har mye og utforske i sommer ! :) det er morro !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarsjøbekken-Steinsrudåa-Kausreud blir jo hovedløpet fra Jarsjøen og ned til bruvollen, Samme Å, barte forskjellige stedsnavn avhengig av hvilke gårds-områder den flyter gjennom.

Krokstadåa har en annen kilde, men er ikke helt sikker på hvor det blir, Tror det blir mellom Abbortjern/bredsjøen et eller annet sted. Bekken fra Igletjern renner også ut i denne. Etter å ha kjørt inn i Sørum via Kompvegen(170) så kjører man jo langsmed denne et stykke der den flyter nede i "dalen" ved siden av veien. Man kan se en og annen kulp/roligere parti, men for det meste vil jeg tro at man nærmest kan hoppe over den uten problem, det kan være fisk der men.

Fiske går nok, og det er nok ørret der da en del av de vannene disse grenene kommer ifra har blitt hyppig prioritert av både aurskog og blaker jeger og fisk for utslipp av ørret. Så det kan tenkes at noen av disse eller avkommet har funnet veien ned i bekkene og åa, forutsatt at de ikke bunnfryser i en kald vinter da. Det kan kanskje være litt vanskelig å fiske langsmed de da de er ganske små og det er tett skog rundt de da.

Endret av OleSlora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, er det sånn og forstå ! :)

Jeg sliter litt med of se hvor krokstadåa renner fra, jeg var og tittet på denne for noen dager siden(parkerte ved kompveien og gikk ned i dalen der) og det er litt "størrelse" på elva..Hvertfall der jeg så, men det varierer sikkert. Men den må prøves den også ! De fleste vannene rundt disse elvene er det jo ørret i så det må jo være muligheter sor litt fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.