Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret/abbor I østfold


RoarS
 Share

Recommended Posts

Er nokså uerfaren med slukstanga, men håper å få opp en ørret eller ti i løpet av året. Problemet er at jeg er fint lit kjent med gode fiskevann i nærheten. Bor i Sarpsborg, og til nå i år har jeg bare fisket i Bjørndalsdammene i fredrikstad.

Fisket til nå har vært ytterst dårlig der oppe. Små abbor og kun en liten ørret på 15cm som måtte ut igjen. Fisker med spinnere og sluker av ymse slag. Lille-auren, Spesial, panther martin, mepps etc. Har også fisket litt med mark og dupp uten ressultat.

Flytter meg en del rundt vannet og er stille når jeg fisker, så den biten er grei. Det jeg er litt usikker på er om det er andre eller tredje dam som er best for ørreten. Har fått i begge tidligere, men bare tilfeldige slengere.

Er også ute etter tips på bedre fiskevann i nærheten (østfold). Har vært i hivann i degernes tidligere, uten mye hell der heller. Generelle tips for å forbedre fisket mitt hadde også vært greit.

I dag skal jeg sjekke visteflo eller tunevannet for å se om jeg klarer å dra opp et eller annet gøyalt. Greit å få et eller annet på kroken en gang i mellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dammane" har blitt tusenbrødrevann. Skal du ha noen som helst mulighet for anstendig fisk er det 3.dam som gjelder. 2.dam har snart grodd helt igjen.

Det ble tidligere satt ut noen ørret hvert år. Per i fjor var det ikke satt ut fisk siden midten av 90-tallet. Finnes en og annen kilosfisk men det meste er tynne slintrer!

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske abbor er jo Tunevannet og Vister som du nevner bankersplasser. Du har jo også Isesjø, Vestvannet og Mingevannet i rimelig nærhet.

Skal du etter ørreten er det et vell av muligheter i Indre Østfold. Anbefaler Kløsa i Degernes (her bør du ha båt eller kano). Sjekk også denne: http://www.utmarksavdelingen.no/vestfjella/index_v.htm

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Håvard Skjelstad

"Dammane" har blitt tusenbrødrevann. Skal du ha noen som helst mulighet for anstendig fisk er det 3.dam som gjelder. 2.dam har snart grodd helt igjen.

Det ble tidligere satt ut noen ørret hvert år. Per i fjor var det ikke satt ut fisk siden midten av 90-tallet. Finnes en og annen kilosfisk men det meste er tynne slintrer!

Takk for svar!

Når jeg kjøpte fiskekort fikk jeg beskjed om at det var et storslipp av fisk for 2 år siden, og at det ikke var tatt så mye etter det..

Forslag til hot-spots i 3. dam? Tror jeg får finne meg et annet vann rett og slett, men "dammæne" ligger så nært :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På østsida er det vel greiest å sitte. Slipper overvektige husmødre i tights og full galopp som spruter svette i nakken på deg når du står og fisker. [ :D ] Langs veien på vestsida er det til tider voldsom trafikk! Det er vel også fra østsida du har de største dybdene. Utover sommeren blir vannet veldig varmt og ørreten trekker ned i de dypeste partiene.

At det skulle ha vært storslipp i 03 har gått meg hus forbi. Har en kamerat som av en eller annen grunn fisker mye der oppe. Han er vel stort sett den eneste jeg kjenner som ser på dammene som interessante i sportsfiskesammenheng...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.