Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblerfiske-stangvalg


gc8
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har nå gått til innkjøp av noen fine finske 6-10gr wobblere som skal være velegnet til laksefiske.

Det jeg ikke helt skjønner er hvordan stang man bruker, pga den lave vekten på wobbler?

Har sett noen wobblerfiskere med gode resultater.

Jeg har kjørt 8kg laks på en 11 fot 10-30gr "sjøørretstang" og det var litt småskummelt.

Jeg skal bruke en 6000 snelle med multi hovedsene og 0,50 fluor fortom på ca 1,5m.

Fisker i flere storlakselver så stang med litt rygg er å foretrekke.

Har hørt at det er flere som bruker bly på fortom for å få bedre kastelengder....er dette sånn det skal gjøres?

Jeg har ikke helt skjønt hvorfor wobblere må være så små? Er dette for å tåle sterk strøm?

Jeg fisker med fluestang, markstang og slukstang så jeg mestrer vel dette sånn brukbart. Men er altså interessert i å kunne utvikle

fisketeknikker ytterligere, nettopp for å ikke bli lei og også kunne føle at jeg har prøvd alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med disse lette trebitene med ei 15-45g stang og 0.23 multi og 0.40 mono fortom. Med wobblere på 7-8g kaster jeg vel 15-20m.

Kastelengden kommer mest an på tykkelsen på multien, men om du har ei 40-100g stang el.l så blir det nok vrient å få wobblerene særlig langt.

Som du sier kan du feste noe bly en halvmeter over wobbleren for å få lengde. Husk på å bremse litt i slutten av kastet og at wobbleren vil gå dypere.

De blir laget så lette for å få livlig gange. Fisker du med mindre wobblere type 45-50mm kan du prøve å fiske dem bak en Bomardadupp

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har sett at Lawson har kommet med en Salmon 14 fot opp til 35gr som visst skal være helt overlegen til dette fisket, noen som vet noe om den?

Som nevnt så har jeg en 12fot Milo Green Spirit 8-30gr denne gir utrolige kastelengder men er redd for at den blir for myk, men har jo gått opp fra en dårlig 4000 til en pent brukt stella 6000 snelle og hundrevis av meter med 0,25 multi så det vil jo gi meg bedre selvsikkerhet.

Resultatet med myk stang vil jo bare gi en lengre fight og det er jo ikke kjedelig sånn sett, bare stanga ikke flater helt ut eller knekker.....?

Er også litt usikker på om stanga gir god nok kroking....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har sett at Lawson har kommet med en Salmon 14 fot opp til 35gr som visst skal være helt overlegen til dette fisket, noen som vet noe om den?

Som nevnt så har jeg en 12fot Milo Green Spirit 8-30gr denne gir utrolige kastelengder men er redd for at den blir for myk, men har jo gått opp fra en dårlig 4000 til en pent brukt stella 6000 snelle og hundrevis av meter med 0,25 multi så det vil jo gi meg bedre selvsikkerhet.

Resultatet med myk stang vil jo bare gi en lengre fight og det er jo ikke kjedelig sånn sett, bare stanga ikke flater helt ut eller knekker.....?

Er også litt usikker på om stanga gir god nok kroking....?

Lawsonstanga du nevner er ei riktig god stang og den er helt suveren til det fisket du beskriver. Kraftigere stenger blir fort for stive og kastelengdene med så lette wobblere som du beskriver, blir fort veldig korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.