Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger ny kaste-/kystfiskestang etter stangbrudd


Plat0n
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg er ute etter en ny stang som skal brukes til å kaste presist og langt med fra land i tillegg til at det gjerne blir noe fisking fra båt i ny og ne også.

Stangen jeg har fra før som nå mangler tupp er en berkley lightning shock, som jeg egentlig har vært ganske fornøyd med. En har jo så klart beast master-stengene, i tillegg så har jeg hatt en fasinasjon av berkley skeletor-serien for sin futuristiske stil. Gjerne kom med innspill til hvorfor jeg evt burde/ikke burde velge skeletor-serien samt andre valg av stang. Budsjettet løper seg til ca 1500 kr.

Om dere trenger noe mer informasjon er det bare å spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har noen gode tips å komme med? Kastevekten vil vel ligge på mellom 15-45g. Vil gjerne også ha innspill på hvor tykt multifilament jeg burde ha på stangen som den uerfarne fiskeren jeg er. Tror jeg i dag har 0.17 mm av typen Berkley ett eller annet. Klarer ikke gi dere eksakte merker og beskrivelser på hva jeg har fra før ettersom jeg ikke har stangen min her forran meg.

Håper på gode svar! :)

Endret av Plat0n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er det ingen som har noen gode tips å komme med? Kastevekten vil vel ligge på mellom 15-45g. Vil gjerne også ha innspill på hvor tykt multifilament jeg burde ha på stangen som den uerfarne fiskeren jeg er. Tror jeg i dag har 0.17 mm av typen Berkley ett eller annet. Klarer ikke gi dere eksakte merker og beskrivelser på hva jeg har fra før ettersom jeg ikke har stangen min her forran meg.

Håper på gode svar! :)

Er det ingen som har noen gode tips å komme med? Kastevekten vil vel ligge på mellom 15-45g. Vil gjerne også ha innspill på hvor tykt multifilament jeg burde ha på stangen som den uerfarne fiskeren jeg er. Tror jeg i dag har 0.17 mm av typen Berkley ett eller annet. Klarer ikke gi dere eksakte merker og beskrivelser på hva jeg har fra før ettersom jeg ikke har stangen min her forran meg.

Håper på gode svar! :)

Hei du.

Skeletor og lignende aksjoner i andre merker er ypperlig for lange presise kast, litt avhengig av kastestil selvfølgelig. Shimano Beastmaster 10-40 er ikke værst heller. Anbefaler minst 9 fot stang, helst 10-11 fot. Synes du kanskje bruker litt vel tykk multifilament. Burde holde med 0,12mm og sjokkfortom på 2-3m i litt seig 0,30 mono, trilene sensation for eks. Det vil også gi deg litt mer fleks/ demping når du skal lande fisken pluss noe for slitasje.

Mvh Vidar

Endret av Gringo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skeletor er knallstenger, bruker selv en 9" 20-70 stang til vanlig slukfiske, da enten med en Revo Toro NaCl 61 eller er Sorøn Stx 40, Sorøn lastet men 0,17 Nanofil gir hinnsides lange kast meg 40-60 gr på enden. Men funker topp med lettere vekter og. Har landet sei på 6,6 uten problem på den stangen, kjempe stang å kaste med så den serien anbefales absolutt!! Ser heller ingen grunn til å gå opp i stanglengde 9" holder lenge med den aksjonen på stanga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en beastmaster stc stang jeg bruker til dette fisket, snop å ta med seg siden den er 5-delt og kan være både 9 og 10 fot avhengig av hvilket ledd du bruker.

Bruker du tyngere sluker(30-60g) ville jeg valgt denne i 270/300H (20-60g) jeg har samme stanga i 14-40g men fra forrige model.

Har både Series one stenger fra berkley(samme emne som skeletor) og mange andre stenger som koster 2 og 3 ganger så mye som beastmaster, men så lenge det er slukfiske og litt litt tyngere fiske så velger jeg ofte bestmaster stanga.

Skal stanga brukes til wobblere, lette sluker som 16-20g møresild til feks Sø fiske, makrell eller etter smålaks, ville jeg valgt en helt annen stang feks skeletor, speedmaster, lawson norwegian series el fenwick quadrant.

Lightning shock blir som slaskeraie å regne sammenlignet med de stengene du vurderer nå :)

Nb: Skittfiske.no har flyttesalg så du får beastmaster 2delte stenger til nesten halv pris nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.