Gå til innhold
Fiskersiden

multisene


Doffen
 Share

Recommended Posts

Hei og velkommen til forumet.....jeg har selv fylt opp mine nye sneller med 30lbs Powerpro, og dette mener jeg skal holde i massevis for stor fisk.. husk 0.25 multifilament ofte har en bruddstyrke på nærmere 20kg. Har 40lbs på en Okumasnelle, men syns det var mye mer behagelig med 30lbs.... det skal godt gjøres å slite multifilament på denne tykkelsen rett av. På de nye snellene mine har jeg lagt 70meter 0.43 monofilament som fylling/backing, og deretter la jeg 350meter med 30lbs Powerpro....det er også viktig og ha en skikkelig sjokkfortom. Multi bygger ikke mer på spolen enn monofil med samme diameter...det sier vel seg selv.... men nå skal ikke jeg skryte på meg å være den mest erfarne kystmeiteren her, så det er sikkert flere som kan komme med mye bedre svar enn meg, men håper da du ble litt klokere..

Skitt fiske

MVH

Vilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut at Fireline er den beste multisena til kystmeite. Den tåler mest slitasje av alle multisenene, dobbelt så mye som PowerPro. 0,25 er en bra dimensjon, og holder i massevis. Som sjokkfortom bruker jeg vanlig 0,50 sene opp til 150 gram, går opp til 0,60-0,70 ved søkker på 150 gram og over, avhengig av bunnforholdene. Til Beastmasteren ville jeg vel gått for 0,60 mono uansett som sjokkfortom, og 0,70 til 175-225 grams søkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

sitat: Har funnet ut at Fireline er den beste multisena til kystmeite. Den tåler mest slitasje av alle multisenene

...og da har du testa alle ? Har selv testa Dyneema'en til Leidland og FireLine, Leidlands snøre vant klart den testen ihvertfall!!

Jepp. Har testet de tre "store", Fireline, PowerPro og Leidland. Har for øyeblikket Leidland på fire sneller som har blitt testet i et halvt år. Har hatt flere senebrudd med Leidland, for ikke å snakke om PowerPro. FL har minimalt. I en test i AOF for et par år siden tålte FL dobbelt så mye slitasje som den nest beste, men der var selvfølgelig Leidlandsnøret ikke med. At FL tåler slitasje bedre enn de andre multisenene er også min erfaring. Synes også det er negativt at Leidlandsnøret drar så mye vann, da det skaper større friksjon ved kast og dras mer av strømmen. Synes også at slitasjestyrken ikke er noe å rope hurra for, må slite langt mer for å dra av Fireline. PowerPro er klart best på kasteegenskaper. Fireline er etter min mening det beste allroundsnøret når det gjelder kasteegenskaper, vannsugingsevne og slitasje.

En annen ting er at snøredimensjonen er reelt større på FL på 0,25 mm snøre, men at vannsugingen gjør at Leidland har like stor dimensjon i våt tilstand og dermed like stor friksjon. Men altså lavere slitasjestyrke og bruddstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Doffen

Vurderer å bytte inn 0,36 mm Power Pro i 0,41 mm, virker fordømt tynn den 0,36mm. Er det noen som har sterke meininger om det?.

Fikk ett pent parti Mustad Demon Circle krok idag, meget gunstig, 8/0 10/0 12/0 svarte kroker. Noen som har erfaringer

Bruker sjøl 0.25 Fireline både til kystmeite, og båtfiske med søkke på 300g.

Bruker 0,16 etter sjøørret.

Det er kanskje uvant med 0,36, men det er mer enn tykt nok for kystmeite. Slapp av. 0,36 holder i fleng og vel så det, hvis det ikke skades.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.